مصری گفت: امروز توليد كننده خارجى در بحث صادرات ١٤ درصد معافيت مالياتى مى گيرد و اما ما چه جايزه و تشویق صادراتى براى صادر كننده داخلى داريم و از او انتظار داريم که وارد میدان شده و بجنگد؟!
کد خبر: ۸۸۸۳۳۸۰
|
۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۰
عبدالرضا مصرى عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با بیان اینکه توليد، راه برون رفت از مساله بيكارى و اشتغال كشور است اظهار داشت: اگر هدف ما این است که تولید در کشور رونق بگیرد باید شرایطی محیا شود. باید همان فضا و امکاناتی که در اختیار تولیدکننده خارجی قرار گرفته است را به تولیدکننده ایرانی هم بدهیم و حتی لازم است بیش از آن، به تولیدکننده داخلی پرداخته شود و در این صورت است که می توانیم انتظار رقابت تولیدملی با محصولات خارجی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شرایط تولید در کشور ما به صورت یکسان توزیع نشده است، افزود: ما زمانی می توانیم از تیم ملی یکی از رشته های ورزشی‌مان انتظار پیروزی در رقابت های جهانی را داشته باشیم که شرایط یکسانی همچون شرایط رقبای خارجی شان برایشان فراهم کرده باشیم، در تولید نیز همین مقوله صدق می کند و چنانچه شرایط یکسانی آماده نشود، تولید ملی با بن بست مواجه می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: برای رشد و توسعه تولید ملی باید به چند عامل توجه داشت که سرمایه، نقدینگی، قوانین گمرکی و مالیات از جمله این ها هستند؛ متاسفانه تولید کننده خارجی وام هایی با 2 درصد سود دریافت کرده و به فعالیت مشغول شده و این در حالی بوده که وام های اعطایی به تولید کنندگان ایرانی حتی تا 18 الی 20 درصد سود داشته است، در چنین شرایطی طبیعی است که توان رقابت پذیری کالای ایرانی از بین می رود.

وی تصریح کرد: امروز توليد كننده خارجى در بحث صادرات ١٤ درصد معافيت مالياتى مى گيرد و اما ما چه جايزه و تشویق صادراتى براى صادر كننده داخلى داريم و از او انتظار داريم که وارد میدان شده و بجنگد؟!

مصرى ادامه داد: توليد كننده خارجى اصلا مالياتی نمى پردازد و دخالتى در ماليات ندارد، فرآیند اخذ مالیات به این صورت است که ماليات بر مصرف قرار مى گيرد و در پایان سال هم بر اساس درامد سالیانه خود، ماليات توليد مى گيرد، اما به توليد كننده ما مي گویند بايد اين محصول را با ٩ درصد ارزش افزوده بفروشى و فاكتور آن را ارجاع بدهی؛ متأسفانه امروز توليدكننده ایرانی به مامور وصول اداره ماليات تبدیل شده است، این در حالی است که این کار به هیچ عنوان به توليد كننده ارتباطی ندارد و فقط یک بار اضافی بر دوش تولیدکنندگان گذاشته اند. دولت می تواند با نصب صندوق های هوشمند و یا دیگر امکانات، نسبت به اخذ اینگونه مالیات ها اقدام کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد گمرک در قبال تولیدکنندگان ایرانی گفت: امروز اجناس خارجی پس از ورود به کشور از راه دریا، سریعا ترخیص شده و پس از چند روز به بازار تزریق می شوند، این در حالی است که تولید کننده ایرانی برای دست یابی به مواد اولیه تولید خود باید چند ماه منتظر باشد تا اجازه ترخیض مواد مذکور از انبارهای گمرک صادر شود.

وی در ادامه بیان کرد: متأسفانه با چنین شرايطی به توليد كننده داخلى بايد گفت " بيچاره" و خوشا به حال توليد كنندگانی كه در كشورهاى دیگر حمايت مى شوند و باعث رونق، اشتغال و رفع بيكارى مى شوند، به جرأت می توان گفت که توليد كننده ایرانی امروز واقعا مظلوم است و شرایط سختی را پشت سر می گذارد.

این اقتصاددان به موضوع اخذ مالیات از تولیدکنندگان هم اشاره کرد و گفت: هر تولیدکننده ای دوست دارد میزان تولید خود را افزایش دهد و سود بیشتری کسب کند، طبیعتا در این شرایط میزان پرداختی مالیات وی نیز افزایش می یابد که طبیعتا نباید کسی با این موضوع مشکلی داشته باشد، اما مشکل اصلی ما این است که درآمد امروز تولید کنندگان تناسبی با مالیات اخذ شده از سوی دولت ندارد یعنی درآمد کم و مالیات زیاد؛ با این شرایط فشار بسیار زیادی بر دوش بخش تولید کشور است.

مصری در خصوص طرح یارانه مالیاتی نیز افزود: این طرح گویی به فراموشی سپرده شده است، اما حرف تولیدکننده امروز این است که " مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان"، توليد كننده ایرانی امروز يارانه نمى خواهدو تنها همین که شرايط توليد كننده خارجى را براى توليد كننده داخلى هم فراهم کنند کفایت می کند و این يارانه ها را هم به افراد مستمند بدهند.

ارسال نظرات