خبرهای داغ:
مسئول موزه های اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: موزه گرمابه پهنه سمنان تا یک ماه آینده با هدف مرمت و بهسازی این موزه تاریخی تعطیل است.
کد خبر: ۸۸۸۳۴۱۶
|
۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، سروش هاشمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تمام اشیای موجود در موزه گرمابه پهنه سمنان برای مرمت و بهسازی موزه تخلیه شده و این موزه تاریخی نیمه دوم مرداد ماه سالجاری مجددا به روی علاقمندان گشوده می‌شود.

وی گفت: مرمت آجرفرش بام شامل جمع آوری آجرهای فرسوده، رنگ‌ آمیزی داخل بنا، ساماندهی و بهسازی سیستم برقی، مرمت هورنوها (نورگیرهای بالای بام)، جمع آوری تاسیسات اسپیلت‌های فرسوده و قدیمی، اجرای کف خواب و اصلاح ناودان‌های بام، ساخت ویترین جدید و ... از جمله فعالیت‌های در دست انجام برای مرمت و بهسازی موزه سمنان است.

هاشمی افزود: پس از ساخت ویترین‌های جدید، با بهره گیری از اشیای تاریخی به نمایش گذاشته نشده، بر شمار اشیای موجود در موزه افزوده می‌شود.

مسئول موزه های اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: بنای موزه گرمابه پهنه در گذشته به عنوان گرمابه مورد استفاده قرار می‌گرفته و در مجاورت راسته بازار قدیم شهر واقع است.

وی با بیان اینکه بیش از شش قرن از ساخت این بنای تاریخی می‌گذرد، افزود: به استناد کتیبه سر در، بنا در زمان سلطنت میرزا ابوالقاسم بابر خان پادشاه دوره تیموری  و به دستور وزیرش خواجه غیاث الدین محمد بن خواجه تاج الدین بهرام سمنانی ساخته شده است .

وی گفت: پس از ثبت این بنا در سال 1355 در فهرست آثار ملی، در سال 1365 تعمیرات اساسی و زیربنایی آن آغاز و پس از باز پیرایی، در سال 1373 به موزه تغییرکاربری داده شد.

موزه گرمابه پهنه سمنان با مساحت تقریبی یک هزار متر مربع در شمال غرب تکیه پهنه ساخته شده و دارای دو درگاه ورودی زنانه و مردانه است.

سقف گرمخانه این بنا را گنبد زیبایی پوشانده و نورگیرهای متعدد بر زیبایی آن افزوده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها