یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد

تامین 120هزار میلیارد تومان از طریق مالیات در شرایط رکود نگران کننده است

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به پیش بینی حصول 120هزار میلیارد تومان از درآمدهای کشور از طریق اخذ مالیات در سال 96 گفت: با توجه به رکودی که در بازارهای کشور وجود دارد، نگرانی هایی ایجاد شده است.
کد خبر: ۸۸۸۳۴۸۵
|
۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۲

محمود فرجی کارشناس اقتصاد کلان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به پیش بینی حصول 120هزار میلیارد تومان از درآمدهای کشور از طریق اخذ مالیات در سال 96 اظهار داشت: بر اساس این پیش بینی لایحه بودجه سال جاری و با توجه به رکودی که در بازارهای کشور وجود دارد، نگرانی هایی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ميزان توليد و اشتغال و درامدهايى كه در کشور ما وجود دارد، ظرفيت هاى مالياتى در كشور شايد بيش از اندازه باشد اما اينكه نحوه وصول ماليات در كشور ما با توجه به اينكه به شكل سنتى و يك سرى مواردى كه بر اساس تشخيص مميزين مالياتى انجام مى گيرد موجب نكرانى بسيارى از شركت ها و تولیدکنندگان شده است.

فرجی با بیان اینکه انتظار مسئولان است كه با توجه به ظرفيت هاى مالياتى موجود در كشور مودیان جديدى را شناسايى كنند تا میزان پیش بینی شده در لایحه بودجه وصول شود، افزود: زنجیره مالیات بر ارزش افزوده امروز کامل نیست و نگرانی های بوجود آورده است و به نوعى احساس شود كه يك اشاره و یا فشار مضاعفى هم در زمان ركود به بخش توليدى ما وارد می کند و واقعا در بحث ماليات بر ارزش افزوده ما مشكلات عديده اى را داريم كه انشالله مميزين مالياتى هم با يك رويكرد مثبت به قضايا نگاه كنند تا از اين بحران ركودى كه در كشور حاكم است، رهایی پیدا کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آيا اخذ ماليات های سنگین از بخش تولید با توجه به ركود حاكم بر كشور عادلانه است؟ گفت: اگر فردی درآمد داشته باشد باید ماليات هم پرداخت کند، در واقع ماليات ابزارى است كه عدالت را بين اقشار مختلف جامعه برقرار می كند يعنى من كه درآمد بيشترى دارم بايد ماليات بيشترى هم به دولت پرداخت كنم تا ماليات من به اقشارى كه فاقد درآمد يا درآمد كمترى دارند برگردد اما در این بین مسئله مهمی وجود دارد و آن شفافیت مردم در اظهارنامه هاست، متاسفانه اظهار درآمدهای غیرواقعی برخی افراد کار را سخت می کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار