انیمیشن «فهرست مقدس» به کارگردانی آقای محمد امین همدانی، یکی از آثار موفق ایرانی به حساب می‌آید که توانسته در خارج از کشور نیز موفق باشد.
کد خبر: ۸۸۸۳۷۵۷
|
۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، علاوه بر فیلم، مستند، تئاتر و دیگر هنرهای نمایشی، انیمیشن یا پویانمایی خودمان از جمله هنرهایی محسوب می‌شود که در صورت پرداخت مناسب به آن، نه تنها تأثیرگذاری ویژه‌ای دارد، بلکه می‌تواند وسیله‌ای باشد برای درخشش و حضور در عرصه‌های بین المللی.
این حوزه در کشور ما مدت‌هاست که مهجور واقع شده و آن طور که شایسته است به آن بها داده نمی‌شود، اما با این وجود همچنان هستند آثاری که کیفیت و محتوای آن‌ها جدا از بی‌توجهی‌های داخلی، در عرصه‌های بین المللی مورد قدردانی قرار گرفته است.
جدا از جشنواره فیلم فجر که هر ساله برخورد مناسبی با کارهای انیمیشن ندارد، امسال جشنواره فیلم کودک و نوجوان بهانه‌ای برای مرور این آثار شد.
انیمیشن «فهرست مقدس» عنوان اثری است که بعد از حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با وجود زمان نمایش نامناسب آن و توجه کمی که از این بابت به آن شد در نهایت جایزه بهترین فیلم انیمیشن را از آن خود کرد و امسال نیز در جشنواره کودک و نوجوان پروانه زرین بهترین فیلم کودک انیمیشن سینمایی را دریافت کرد.
محمد امین همدانی، کارگردان این انیمیشن  ابتدا درباره این اثر و زمانی که صرف تولید آن شد، بیان کرد: فرآیند تولید این کار حدود 18 ماه طول کشید.
البته طرح اولیه داستان توسط زنده یاد فرج الله سلحشور مطرح شده بود، اما پس از آن بازنویسی مفصلی را انجام دادیم که به این زمان اضافه کرد، از نظر تکنیکی هم بخشی از تحقیق و توسعه ما فراتر از این زمان بود، زیرا ساختار این انیمیشن تکنیک جدیدی بود که ما به آن دست یافتیم و پیش از تکمیل سناریو روی آن کار کرده بودیم.

تحول عمیق و شکل گیری یک درام
داستان این سینمایی، موضوع دیگری بود که با توجه به جوایز بین المللی که این کار دریافت کرده، قابل توجه است. همدانی در این باره گفت: اصل داستان روایت تاریخی است که نه تنها در قرآن به آن اشاره شده، بلکه مورخان مسیحی نیز از آن گفته‌اند و این نکته است که برای همه جالب بود. این اتفاق حدود 100 سال پیش از اسلام در یمن رخ داده است؛ اما ما در زمان بازنویسی کار، داستان تخیلی دراماتیکی را نوشتیم که در واقع باعث شد تا در کنار آن قصه پیش برویم و در انتهای داستان است که ما به اتفاق مستند تاریخی می‌رسیم، اگر نه در کل سناریو، ما داستان شخصیت منفی را داریم که به او سفارش یک جنایت داده شده است. از آن جایی که شخصیت اصلی و قهرمان کار منفی است، سیر تحول آن سیر عمیقی است که می‌تواند تأثیرگذار باشد.

جشنواره فیلم فجر و اکران نامناسب
حضور این انیمیشن در جشنواره‌های داخلی چون فیلم کودک و فجر، مسأله دیگری بود که کارگردان این اثر پیرامون آن تصریح کرد: «فهرست مقدس» با نگاه‌های کمرنگی که وجود داشت، توانست در جشنواره سی و پنجم جایزه خود را بگیرد، اما اساساً مهم‌ترین جایزه برای انیمیشن کشور از آن جایی که می‌خواهد توانایی‌هایش را ثابت کند، اختصاص اکران‌های خوب با زمان و اطلاع رسانی مناسب است.
در نتیجه در جشنواره فجر سال 94 اگر چه 8 انیمیشن سینمایی داشتیم، اما در فهرست جشنواره اسمی از آن‌ها برده نشده بود و حتی تنها فیلمی که زمان اکرانی را به آن اختصاص دادند، کار ما بود که آن هم در یک سالن جنبی و در آخرین زمانی که خبرنگاری در سالن نبود اتفاق افتاد.
این مسأله دلخوری زیادی را برای نه تنها بنده بلکه همه اهالی این حوزه ایجاد کرد. چنین برخوردهایی در حالی است که اغلب انیمیشن‌های روز دنیا همیشه جزو پرفروش‌ترین‌های سینما هستند، یعنی انیمیشن به خوبی بلد است اقتصاد خودش را راه بیندازد ولی امروز فضای بسته سینما چنین اجازه‌ای را به ما نمی‌دهد.

از جشنواره فیلم کودک تا افتخارهای بین المللی
این انیمیشن همانطور که ذکر شد، امسال در جشنواره فیلم کودک و نوجوان شرکت کرد، همدانی در این باره بیان کرد: واقعیت این است که امسال در جشنواره فیلم کودک اتفاق خوبی افتاد و آن توجه بیشتر به بخش انیمیشن بود. در سال‌های قبل انیمیشن بخش مستقل و شیوه اکران خوبی نداشت، اما در این دوره ما حس کردیم که زمان و فضای مناسبی برای ارائه این اثر وجود دارد، به همین دلیل امسال اثر را برای این جشنواره فرستادیم و پروانه زرین بهترین فیلم کودک انیمیشن سینمایی را نیز دریافت کردیم.
همدانی با اشاره به افتخار آفرینی‌های بین‌المللی «فهرست مقدس» اضافه کرد: این انیمیشن حدود 15 افتخار بین المللی دارد که یکی از آن‌ها نمایش این اثر در روز انیمیشن جشنواره کن بود. این روز فرصتی است که در آن انیمیشن‌های برگزیده نمایش داده می‌شوند و این افتخار نصیب «فهرست مقدس» نیز شد. علاوه بر این‌ها در آمریکا در دو جشنواره کالیفرنیا و نیویورک که از مهم‌ترین جشنواره‌های فیلم این کشور است ما توانستیم جوایزی را کسب کنیم. همچنین حضور و دریافت جایزه بهترین انیمیشن در جشنواره‌های دیگری در لندن، رومانی، مادرید، هندوستان و ... نیز از دیگر مواردی‌اند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

اکران سراسری در سینما
وی همچنین درباره کیفیت و گرافیکی که این اثر دارد، گفت: از لحاظ تکنیک، اگربه لحاظ کیفی سیستم‌های پخش در سینماها به خوبی عمل کنند، می‌توانم بگویم تصویری که مردم می‌بینند به گونه‌ای است که تا به حال چنین کیفیتی را ندیده‌اند. بحث تکنیکی این کار در جشنواره‌های بین المللی نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته بود.
همدانی در پایان یادآور شد: طرح کلی شماره 2 این کار آماده است، اما ساخت آن مستلزم برآورد میزان استقبال از آن خواهد بود؛ اما آخرین خبر در مورد این انیمیشن این است که اکران فهرست مقدس در سینماهای سراسر کشور نزدیک است و بعد از صحبت‌های گوناگونی که مطرح شدند، در نهایت مقرر شد تا این فیلم به زودی اکران شود.

ارسال نظرات