عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با «بسیج»:

کتابخوانی باید به یک فرهنگ در کشور تبدیل شود

اصغر مسعودی گفت: دولت می تواند برای افزایش سرانه مطالعه برنامه داشته باشد و ترغیب و تشویق و تبلیغ کند و رسانه ها می توانند در قالب های مختلف توجه مردم و مخاطبان را به اهمیت کتاب جهت دهند.
کد خبر: ۸۸۸۳۸۴۲
|
۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
اصغر مسعودی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج گفت: در رابطه با وضعیت مطالعه علی رغم اینکه در دین اسلام تاکید ویژه بر مطالعه و دانش و کتاب شده ما مسلمانها از آموزه های اسلامی فاصله زیادی داریم.

وی افزود: در رابطه با اینکه چه عواملی باعث کاهش سرانه مطالعه می شود باید گفت که عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، آموزشی وجود دارد و وجود شبکه های مجازی باعث شده که بسیاری از مردم و جوانها سرگرم اینها شده به جای مطالعه کتاب وقت خود را در این شبکه ها بگذرانند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: عامل دیگر به مباحث اقتصادی و گرانی کتاب بر می گردد. همانطور که جسم ما نیاز به غذا و توجه دارد روح ما نیز نیاز به کتاب به عنوان یکی از تغذیه ها دارد. مسئله بعدی عدم اطلاع کافی از اهمیت کتاب است که باعث کاهش مطالعه شده است. بخشی از محتوای کتاب ها هم جذاب نیستند و هم متناسب با نیازهای مخاطبان نمی باشند و این مسئله نیز باعث کاهش سرانه مطالعه می شود.

مسعودی بیان داشت: برای راهکار های افزایش سرانه مطالعه باید گفت که خانواده خیلی اهمیت دارد اگر پدر و مادر خودشان اهل مطالعه باشند طبیعتا فرزندی که به خانواده به عنوان مدرسه اول می نگرد از آنها الگو می گیرد. سیستم آموزشی ما هم اگر به جای آموزش محور بودن پژوهش محور باشد و دانش آموزان را به این سمت و سو ترغیب کند نقش بسزایی می تواند داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: دولت می تواند برای افزایش سرانه مطالعه برنامه داشته باشد و ترغیب و تشویق و تبلیغ کند و رسانه ها می توانند در قالب های مختلف توجه مردم و مخاطبان را به اهمیت کتاب جهت دهند و ناشران هم از لحاظ جذابیت های محتوایی و البته نه به معنای دوری از فرهنگ ایرانی اسلامی می توانند در این زمینه موثر باشند. کتابخوانی باید از سوی نهادهای دولتی و دینی به یک فرهنگ تبدیل شود.

ارسال نظرات