با وجود اینکه شهر گیوی به عنوان قطب گردشگری و باغ شهر استان شناخته شده و به ماسوله اردبیل نیز معروف است ولی این شهر همچنان از ناکارآمدی مدیریت شهری در حوزه گردشگری رنج می برد بطوری که برنامه ریزی مدونی در خصوص جذب و نگهداری گردشگران وجود ندارد.
کد خبر: ۸۸۸۳۸۶۷
|
۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل ازکوثرخبر، به راحتی می توان با گردشی کوتاه در مراکز خرید شهر، رکود اقتصادی حاکم بر بازار کسب و کار را مشاهده کرد این در حالی است که با وضعیت موجود کسب و کار و همچنین رکود در بازار کل کشور و منطقه ای چون گیوی نمی توان نه در حوزه اشتغالزایی گام برداشت و نه در زمینه اقتصادی فعالیت کرد.

اما ظرفیت گردشگری و توریستی در شهر گیوی این امکان را به جوانان جویای کار و دیگر اقشار مردمی می دهد که در 2 حوزه اشتغالزایی و کسب و کار گام بردارند؛ این ظرفیت مستلزم مدیریت کارآمد و ارائه راهکارهای مرتبط با منطقه است.

گردشگری را می‌توان حوزه‌های چند بعدی در نظر گرفت که به نیازهای گردشگری با علایق و انگیزه‌های متفاوت پاسخ می‌دهد؛ هستند شهرهایی که حتی برای ورود به آن می بایست مبلغی از مسافران و گردشگران ستانده شود و شاید این ترفند اصولی مبنی بر ارائه خدمات در شهر مربوطه باشند.

اما با این شرایط تاسفبار اقتصادی و اشتغالزایی، شهر گیوی تنها شهری است که بازدید و گردش در مناطق توریستی و گردشگری آن نه تنها برای اهالی بلکه برای گردشگران نیز رایگان است!

این پتانسیل شهری که تا به حال مغفول مانده و اطلاع رسانی نشده است، برای مسافران و میهمانان تابستانی و نوروزی حکم پورسانت یک کالا را دارد؛ به عبارتی دید و بازدید رایگان همه اماکن تاریخی، گردشگری و تفریحی برای گردشگران و مسافران مهمترین رکن ارائه خدمات می باشد ولی بالاعکس برای اهالی و متولیان امر گردشگری در شهر هیچ سودی ندارد!

همانطور که اشاره شد این امر به نفع گردشگران و میهمانان می باشد ولی چالشی در این ظرفیت نمایان است؛ عدم اطلاع رسانی، ناکارآمدی مدیریت در حوزه گردشگری و عدم استفاده بهینه از اماکن تاریخی و گردشگری شهر می باشد.

این چالش در بلند مدت هم برای گردشگران تضرر دارد و هم برای اهالی و متولیان امر گردشگری؛ رایگان بودن مناطق تفریحی و توریستی بدون ارائه خدمات گردشگری در اماکن مربوطه برای مسافران نفع اندکی دارد و همینطور عدم استفاده از این ظرفیت اقتصادی و اشتغالزا برای متولیان امر نیز بدون سود می باشد.

متولیان امر می توانند با ارائه خدمات لازم در مناطق توریستی و گردشگری، اطلاع رسانی اماکن تفریحی و برنامه ریزی برای استقبال از مسافران برای مرتفع ساختن این چالش گردشگری گام بردارند تا هم گردشگران با دریافت خدمات مربوطه راضی باشند و هم بخش خصوصی و متولیان امر در حوزه اقتصادی و اشتغالزایی موثر عمل کنند.

ارسال نظرات