گوشت تیلاپیا در صورتی که فرآیند صید و فرآوری آن بدون استفاده از گاز و مواد غیر مجاز باشد به رنگ سفید است و تنها در مواردی که از روش های غیرمجاز همچون تزریق گاز منوکسیدکربن استفاده شود به رنگ قرمز در می آید.
کد خبر: ۸۸۸۴۰۵۴
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۱

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: سفره ایرانی هم چندی است مانند پوشاک و خدمات و...، آغشته به محصولات بی کیفیت خارجی و عمدتا چینی شده است. چند سالی است که ماهی وارداتی با نام تیلا پیا، میهمان سفره های ایرانی شده است. ماهی که در چین تولید شده و به صورت فیله شده به بازار عرضه می شود. این ماهی به علت تغذیه از پساب کارخانه ها و واحدهای صنعتی و نیز خوی وحشی خود ،‌از مضرات متعددی برخوردار است . علاوه بر این واردات بی رویه و پرحجم این محصول ناسالم، برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی و موجب ضررو زیان تولید کنندگان داخلی بوده و ضربه های جبران ناپذیری به تولید و تولید کننده داخلی وارد آورده و باعث شده که بسیاری از آنان با مشکلات عدیده ای مواجه شوند. «بسیج» در صدد است تا از این پس در گزارش های گوناگون، این مهم را پیگیری نماید.

در گزارش های پیشین خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج مشخص شد که روش های تبدیل رنگ گوشت ماهی تیلاپیا از سفید به قرمز به وسیله گاز منوکسید کربن بر دو نوع است: تزریق گاز منوکسیدکربن در آب و دیگری اتاق گاز؛ در روش اول که ماهی زنده جهت صید به داخل حوضچه های آبی هدایت می شود که به آن گاز Co تزریق می شود و ماهی در حالت نزدیک به خفگی قرار می گیرد که این فرآیند موجب تجمع خون در بافت ها و مویرگ های ماهی و نهایتا پاره شدن آنها می شود که طی آن رنگ گوشت ماهی از سفید به قرمز تغییر می کند.روش دوم که گوشت ماهی بعد از فیله شدن در سینیبه داخل اتاقک های گاز برده شده، در معرض گاز منوکسیدکربن قرار می گیرد و با فشار گاز منوکسیدکربن که به صورت مستقیم در اتاق گاز تزریق می شود ،بافت های ماهی طی یک فرآیند شیمیایی از رنگ سفید به قرمز تبدیل می شود، البته این روش مرسوم ترین روش فرآوری ماهی تیلاپیا و تغییر رنگ گوشت این ماهی است.


* علامت های استفاده از مواد شیمیایی و گاز منوکسیدکربن در فرآوری تیلاپیا

گزارش بسیج حاکی از آن است که فیله و گوشت ماهی تیلاپیا سالم به رنگ سفید است، چنانچه نمونه های داخلی این ماهی که این گاز به آنها تزریق نمی شود به رنگ سفید است. اما فرآیند قرمز شدن رنگ گوشت ماهی برای جذاب شذن و سرانجام جذب چشم مشتری، در چین صورت گرفته و این ماهی به داخل کشور وارد می شود. جالب آنکه استفاده از این ماهی در عمده بیمارستان ها، مراکز و نهادهای و دستگاههای دولتی و حاکمیتی و حتی رستوران های کشور ،‌صورت می گیرد که این خود باعث مشکلات متعدد دیگری برایی کارکنان،‌مریض ها و قشرهای گوناگون مردم، علاوه بر مصارف خانگی است. بر این اساس فیله هایی که به رنگ قرمز است با گاز Co عمل آوری شده و معمولا بعد از اضافه کردن مواد شیمیایی به فیله ماهی، رنگ قرمز گوشت شفاف به مات تبدیل می شود.


* سرو ماهی چینی تیلاپیا در چین ممنوع است؟

براساس گزارش بسیج نکته تأمل بر انگیز این است که چرا این ماهی در داخل کشور چین و عموم رستوران های این کشور عمدتا استفاده نمی شود و اغلب آن برای صادرات به کشورهای دیگر جهان سوم و محروم مورد بهره برداری قرار می گیرد؟ این در حالی است که با توجه به تعداد زیاد جمعیت چین و قیمت بسیار پایین این ماهی نسبت به سایر گونه های ماهی ها، باید گفت تقریبا این ماهی هیچ سهمی از بازار مصرف داخلی در چین را نداشته و در واقع برای بازار یابی آن هیچ اقدامی در داخل کشور چین انجام نمی شود. برای اثبات این ادعا کافی است به یک رستوران چینی مراجعه یا طی یک تحقیق ساده میدانی و حتی اینترنتی صحت و سقم این ادعا را دریافت.


* تزریق آب در بافت ماهی تیلاپیا قبل از بسته بندی

گزارش خبرنگار اقتصادی بسیج حاکی است که واردکنندگان برای پایین آوردن قیمت تمام شده محصول و رقابت در بازار فروش، دو مدل فیله ماهی وارد می کنند، یک نوع آن با درصد آب کم در بافت ماهی یعنی 10 درصد و دیگری با درصد آب بالا یعنی بین 20 تا 30 درصد است.بر این اساس آنهایی که در فروشگاه های معتبر فروش می رود با گلیز(آب یخ) کمتر و در دیگر فروشگاه ها و دیگر استان ها هر گلیزی که توان فروش را داشته باشند اقدام می نمایند. این گلیز البته با چشم قابل مشاهده نبوده و خریدار با خرید یک کیلو از ماهی تیلاپیا در داخل،‌بین 10 تا 30 درصد آب یخ را به فروشنده خواهد سپرد.


* بازار قزل آلای سالم داخلی تحت تاثیر تیلا پیای آغشته به co چینی

گزارش خبرنگار ما حاکی است کشورمان که بزرگترین منابع صیادی و آبزی پروری را در درون خود دارد می تواند در صورت حمایت مسئولان، نیاز داخلی را تامین کند. چنانچه قزل آلا یک نمونه آن است که با توجه به واردات بی رویه فیله ماهی تیلاپیا بازار آن دچار مشکل شده است که در اینصورت نیمی از تولیدکنندگان به دلیل نبود بازار قابل رقابت دست از کار کشیده اند . خبرگزاری بسیج متعهد است در شماره های آتی این موضوع را هم مورد بررسی قرار دهد.

ماهی فروشان قزل آلا به خون واردکنندگان ماهی تیلاپیا تشنه هستند

ارسال نظرات