یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با«بسیج»:

لازمه پیشرفت ساخت داخلی، محدود کردن کالای خارجی است

بغزیان گفت: متاسفانه در اقتصاد ایرانی چون قاچاق صرفه بیشتری دارد دیگر کسی به فکر بستن قرار داد با شرکت های محبوب نیست و همه طرفدار قاچاق می شوند چراکه پول و منفعت بیشتری در این میان دارد.
کد خبر: ۸۸۸۴۱۳۳
|
۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۴
دکتر آلبرت بغزیان کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره تنش های فرهنگی ناشی از واردات غیر رسمی یا همان قاچاق که مورد تاکید رهبری بود گفت: مقام معظم رهبری همیشه در سخنانشان گفته اند که وارداتی که ایران توانایی تولید آن را داشته باشد حرام است ونباید خریداری شود.

وی افزود: وزارت صنعت،معدن و تجارت باید برای جلوگیری پیشامد های احتمالی بگیرد و از افزایش واردات بی رویه که باعث کشتن و قطع کردن نبض تولیدکنندگان می شود جلوگیری کند. وزارتخانه یا باید به طور مطلق جلوی واردات را بگیرد که امکان پذیر نیست یا باید عوارض و تعرفه های کالای خارجی را بالا ببرد. یعنی لازمه پیشرفت ساخت داخلی، ملزوم محدود کردن کالای خارجی است که آقایان باید در نظر بگیرند.

این کارشناس عنوان کرد: وقتی آب میوه اسانس دارد یا آب معدنی را با آب شهری غالب ملت می کنند، خیلی طبیعی خواهد بود که ایرانی از جنس خارجی حمایت کند. با این وجود چگونه می توان فرهنگ سازی کرد؟ پس تولیدکننده ایرانی را باید تقویت کرد. بعضی مواقع است که شرکت های غیر قانونی کالاهایشان فراوان در فروشگاه ها یافت می شود که نمونه ایرانی آن توانایی رقابت ندارد که می توان با معامله با این شرکت ها کلید مشترک زد.

بغزیان گفت: متاسفانه در اقتصاد ایرانی چون قاچاق صرفه بیشتری دارد دیگر کسی به فکر بستن قرار داد با شرکت های محبوب نیست و همه طرفدار قاچاق می شوند چراکه پول و منفعت بیشتری در این میان دارد. به قدری قاچاق کالا در گمرک راحت انجام می شود که در نقطه مقابل آن ترخیص از خود گمرک نیست. این راحتی در تمامی بخش های اقتصادی و زیر شاخه های آن نفوذ کرده است.

ارسال نظرات