یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با«بسیج»:
بغزیان گفت: کشور هایی که دارای اقتصاد مستحکم هستند، برای گرفتن مالیات هر چقدر اجاره بالاتر رود، نرخ مالیات هم بیشتر می شود و صاحب ملک مجبور به گرفتن اجاره کمتر می شوند تا مالیات کمتری هم پرداخت کنند.
کد خبر: ۸۸۸۴۱۵۹
|
۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۵

دکتر آلبرت بغزیان کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره تعیین نرخ مالیات در بخش مسکن برای تولیدکنندگان مسکن گفت: گرفتن مالیات از بخش مسکن باید برنامه داشته باشد. یعنی مثلا در خصوص اجاره یک سازو کاری وضع شود که نه رکود ایجاد شود و نه با قیمت بالا اجاره مواجه شویم.

وی افزود: کشور هایی که دارای اقتصاد مستحکم هستند، مالیات را به این صورت می گیرند که هر چقدر اجاره بالاتر رود، نرخ مالیات هم بیشتر می شود و صاحب ملک مجبور به گرفتن اجاره کمتر می شوند تا مالیات کمتری هم پرداخت کنند.

این کارشناس عنوان کرد: در ایران روند گرفتن مالیات در بخش مسکن و ساخت و ساز، غلط است چراکه هم پول پیش خانه می گیرند تا با سرمایه گذاری غیر استانداردی که در بانک های  ایرانی است، سود آور باشد. در ادامه کار اجاره هم که با نرخ بالایی دریافت می کند و باعث رکود یا عدم خرید و فروش مسکن خواهد شد.

بغزیان در خصوص روند بهبود رکود مسکن گفت: تعداد خانه های خالی از سکنه خیلی بیشتر از آن است که اعلام کردند. حال دولت مالیات وضع می کند و صاحبان ملک با هزینه مالیات مجبور به اجاره دادن ملکشان می شوند اما چون برایشان هزینه بردار است اجاره را بالا می گیرد. اجاره کننده هم با بردن مدرک اجاره نامه اش به اداره دارایی می تواند جلوی افزایش اجاره را بگیرد. صاحب ملک هم برای جبران هزینه مالیات بیشتر تلاش می کند و تصمیم به خالی نگه داشتن ملکش می گیرد تا رکود مسکن از بین رود. اما این روند او را تا چند ماه بیشتر نگه نمی دارد و مجبور به اجاره پایین یا فروش با قمیت کمتر می کند.

ارسال نظرات