دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در پژوهشکده بانک مرکزی:
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در ماجرای ادغام موسسات مالی عدم توجه به ابعاد رسانه ای منجر به کاهش سرمایه اجتماعی نسبت به نظام اقتصادی کشور شد.
کد خبر: ۸۸۸۴۴۵۶
|
۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، سید محسن طباطبایی مزدآبادی، استاد دانشگاه در نشست انجمن روابط عمومی ایران که در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد با اشاره به اینکه نقش رسانه ها و روابط عمومی ها در عصری که به نام ارتباطات مزین شده کاملا کانونی است، گفت: امروز زندگی انسان پیوند خورده با رسانه است و سازمان ها تنها در مقطعی می توانند به موفقیت برسند که بتواند ارتباط موثری با مخاطبان و متشریان خود برقرار کرده و از سوی دیگر وجهه خود در فضای رسانه ای را حفظ کنند.

وی با اشاره به اینکه روابط عمومی ها باید از سطوح توجیه گری و تبین کننده به سطح تحلیل گری و ارائه راهبرد علمی حرکت کنند، خاطرنشان نمود: یکی از اصلی ترین چالش ها و آسیب هایی که امروز فضای رسانه و به تبع فضای روابط عمومی ها را تحت تاثیر قرار داده است سطحی زدگی و فقدان رویکردهای علمی در حوزه رسانه است.

مدیرمسئول پایگاه خبری شهر فردا با تاکید بر اینکه امروز فضای رسانه ای به سمت ژورنالیسم علمی Science journalism  و نهضت "عمومی سازی علم " حرکت می کند، گفت: از سوی دیگر با توجه به عمومی شدن استفاده از شبکه های مجازی و پیام رسان های اجتماعی تلفن همراه سطح وثوق و اعتبار مطالب در حال کاهش است و شبهه، شائبه، خبر کذب و گزارش جهت دار بدون نیاز به هیچ منبعی در فضای رسانه ای به صورت انبوه منتشر می گردد که می تواند امنیت سازمان ها را به طور جدی به خطر اندازد.

طباطبایی در این میان به یک مثال اشاره کرد و گفت: بخشی از صدمه به سیستم بانکی در قضیه ادغام موسسات مالی ناشی از عدم توجه به ابعاد رسانه ای این داستان بود.

وی در این خصوص توضیح داد:سرمایه اجتماعی مهمترین دارایی هر سازمانی به حساب می آید و هر عاملی که این سرمایه را به خطر بیندازد می تواند منافع کلیت مجموعه را دچار بحران کند و در داستان ادغام برخی موسسات پولی و مالی شاهد بودیم که عدم اطلاع رسانی درست و موج شایعه سازی ها در فضای مجازی سبب شد تا اعتماد عمومی کاهش یافته و اعتراضاتی صورت گیرد در حالی که با ارائه گزارش های موثق و تحلیل های دقیق و علمی در فضای رسانه ای کشور امکان مهار این ماجرا وجود داشت.

وی در ادامه «شهر فردا» را نمونه ای از رسانه علمی در حوزه شهری عنوان کرد و گفت: این رسانه مستقل  با حمایت انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به عنوان انجمن برتر گروه علوم انسانی طی سه دوره اخیر تلاش کرده تا نمونه ای از یک رسانه علمی و پویا باشد و اهداف کلان در حوزه شهری و به ویژه اقتصاد شهری را پیگیری کند و در مدت زمان کوتاه از فعالیت خود نیز خوشبختانه توانسته مورد استقبال مدیران و چهرهای فعال در حوزه شهری کشور واقع شود که نشان می دهد رسانه ها ما نیازمند رویکرد علمی هستند.

«نقش رسانه ها و روابط عمومی ها در عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی» محور دیگری از سخنان دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در این نشست بود.

وی با اشاره به اینکه در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در بهمن سال 92 صراحتا بر نقش رسانه در این حوزه تاکید شده است، افزود: در بند 21 از این سیاست ها به تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن بویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی اشاره شده است.

طباطبایی مزدآبادی با تاکید بر اینکه آنچه که مشخص است روابط عمومی ها به ویژه در سازمان های اقتصادی نقش ویژه ای در تقویت سرمایه اجتماعی دارند و همین مساله می تواند ثبات در فضای اقتصادی کشور را تقویت کرده و مانع از بروز بحران ها شود، خاطرنشان کرد: به نظر ما این مهم در فضای فعلی تنها از طریق افزایش بعد علمی تولید محتوای رسانه ای امکان پذیر است.


ارسال نظرات