گزارش؛

قماربازان آنلاین هم زندگی را می بازند

چند سال گذشته برگه‌های شرط‌بندی و پیش‌بینی مسابقات فوتبال در شمال کشور به یک چالش فرهنگی تبدیل شده و پس لرزه‌های آن نقل محافل فرهنگی و ورزشی بود، حالا دیگر از آن برگه‌های کاغذی خبری نیست و این برگه‌های کاغذی به فضای مجازی کوچ کرده‌اند و با تغییر تکنولوژی و پیشرفت گسترده آن از دنیای فناوری عقب نمانده و در فضای نامحدود آن بساط پهن کرده‌اند.
کد خبر: ۸۸۸۴۴۸۰
|
۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اگر چند سال پیش این برگه‌های قمار بازی تنها در بخشی از کشور پررنگ بود الان با ا ستفاده از فناوری دنیای دیجیتال صفر و یک و فضای مجازی از سراسر کشور قربانی می‌گیرند.

آنها با شعارهای دلفریب و جذاب همچون « میلیونر شوید، بازی کنید و پول واقعی بگیرید » و با انواع تبلیغات از جمله « پاداش‌های خوشامد در انتظار تمام اعضای جدید، پاداش وفاداری، امتیازهای جبرانی ،پاداش نقدی از طریق برنامه های تشویقی » قربانیان خود را در تورهایی که برای آنها پهن کرده‌اند، به دام می‌اندازند.

قماربازان اینترنتی از شرط‌بندی به عنوان پیش‌بینی نام برده و نام پولی را که از این طریق به دست می‌آورند را جایزه می‌نامند.

آن چنان که سرهنگ علیرضا آذرخش رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا به رسانه‌ها اعلام کرده است: مشکل شرط‌بندی به ویژه در قمارخانه‌های اینترنتی سوءاستفاده کاربران و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی آنان است.

با وجودی که طبق قانون، شرط‌بندی و قماربازی جرم محسوب می‌شود ولی کسانی که قمار یا شرط‌بندی را راهی برای یک شبه پولدار شدن خود می‌دانند، از جرم ترسی ندارند و به عواقب این کارهایی که انجام می‌دهند، نمی‌اندیشند.

شاید باور کردنش سخت باشد ولی در کمال ناباوری باید گفت طبق اظهارات پلیس فتا بیش از ۲۰۰ سایت شرط‌بندی و قمار بازی در سال گذشته شناسایی و مسدود شده است.

اگرچه هنوز هم سبک سنتی قماربازی در برخی جاها وجود داشته و به چشم می‌خورد ولی سایت‌های اینترنتی قماربازی و شرط‌بندی با کاربرانی با هویت مجهول، شرط‌بندی‌کنندگان آماتور را به دام می‌اندازند.

در شرط‌بندی و قماربازی باید یک سری از نتایج مسابقات ورزشی را پیش‌بینی کرد و شانس خود را به صورت هفتگی آزمود و منتظر ماند چه تعداد پیش‌بینی‌ها درست است و چه میزان پول نصیب برنده می‌شود.

در شرط‌بندی‌های اینترنتی هویت‌ها معلوم نیست و با تخلف‌هایی که صورت می‌گیرد، کسی نمی‌تواند احقاق حق کند و دست کسی به کسی نمی‌رسد.

گردانندگان سایت‌های اینترنتی قماربازی و شرط‌بندی برای این که اعتماد نفرات جدید و تازه وارد را جلب کنند، بعد از یک یا 2 مرحله، اول مبلغ ناچیزی را به حساب این افراد واریز می‌کنند، بعد از این که اعتماد طرف مقابل جلب شد و آنها دوباره در شرط‌بندی پیروز شدند، برگه‌های شرط‌بندی از گردونه رقابت‌های قمار حذف می‌شوند و طرف مقابل نیز حق اعتراض ندارد.

هر چند پلیس فتا به دفعات متعدد درباره سایت‌های شرط‌بندی و پیش‌بینی هشدار داده و همچنان به عموم شهروندان و خانواده‌ها هشدار می‌دهد اما ظاهرا هشدارها کارساز نیست و شرط‌بندی‌کنندگان و قماربازان همچنان می‌خواهند به دار و ندار خود در پیش‌بینی و شرط‌بندی چوب حراج بزنند.

آن چنان که در پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا استان مازندران آمده است: سایت‌های قماربازی آنلاین سایت‌هایی که نه ‌تنها فعالیت اصلی آنها بر پایه جابه‌جایی پول و قمار اینترنتی است بلکه با شگرد‌های گوناگون شما را به عضویت در سایت تشویق می‌‌کنند.

سود‌جویان در این‌گونه سایت‌ها برای کسب درآمد نامشروع و جذب مشتری فعالیتی را آغاز کرده‌اند که جز ترویج «قمار آنلاین اینترنتی» نام دیگری نمی‌توان بر آن نهاد.در این سایت‌ها زمانی که کاربر به عضویت سایت درمی‌آید، با دریافت رمز عبور و کد ویژه می‌تواند زمانی که کاربران دیگر آنلاین هستند، وارد سایت شود و بازی خود را آغاز کنند.

قمار بازی به صورت آنلاین در اختیار کاربر قرار می‌گیرد تا در ارتباط با کاربران دیگر بازی خود را آغاز کند، کاربرانی که نمی‌دانند چه کسانی هستند و هویت‌ آنها ناشناخته است اما این تنها آغازی برای افتادن در ورطه خطرناک قمار است.

در این نوع بازی‌ها در دو، سه مرحله اول هیچ اتفاق‌ خاصی نمی‌افتد اما به تدریج زمانی که کاربر مشتاق بازی و در حقیقت جذب کاراکتر‌ها و نوع بازی شد، فاز خطر‌ناک بازی یعنی پیشنهاد جابه‌جایی مالی بین کاربران از طرف یکی از شرکت‌کنندگان آغاز می‌شود.

هوشیاری پلیس فتا در فضای مجازی و سایبری باعث شناسایی و انسداد سایت‌های شرط‌بندی و قماربازی آنلاین  می‌شود برای همین بود که سرهنگ محسن محمودی رئیس پلیس فتای آذربایجان‌شرقی نیز به میان خبرنگاران آمد تا راز سر به مهر یک باند شرط‌بندی و قماربازی آنلاین را افشا کند.

وی گفت: این باند شرط‌بندی و قماربازی در سطح استان آذربایجان‌شرقی فعالیت داشتند که گردانندگان این باند پس از شناسایی در یک عملیات ضربتی همزمان با میلاد حضرت امام حسن مجتبی (ع) دستگیر شده و سایت‌های آنان نیز مسدود شد.

محمودی افزود: پنج نفر سرکرده اصلی این باند شرط‌بندی و قماربازی دستگیر شده‌اند و تجهیزات زیاد الکترونیکی نیز از آنان کشف شده است.

رئیس پلیس فتای آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه موضوع شرط‌بندی این سایت بر سر مسابقات فوتبال و پاسور بود گفت:6 سایت قماربازی از این باند شناسایی شده  و مدیر پشتیبانی‌کننده آنها دستگیر شده و «دیتابیس» آنها در اختیار پلیس فتا است.

محمودی در مورد گردش مالی این باند شرط‌بندی نیز گفت: گردش مالی این باند قماربازی و شرط‌بندی 160 میلیارد تومان بود و بعد از شناسایی و دستگیری آنان 87 کارت اعتباری بانکی مربوط به بانک‌های مختلف از آنان کشف و ضبط شده است.

وی با اشاره به این که مردم باید در این زمینه‌ها بسیار آگاه و هوشیار باشند، ادامه داد: متاسفانه برخی از افراد کارت‌های اعتباری خود را به این افراد اجاره می‌دادند.

محمودی با اشاره به کشفیات پلیس از این باند شرط‌بندی گفت: این پنج نفر 11 عدد گوشی تلفن همراه داشتند و لوح فشرده، فلش مموری،کارت مودم، هفت عدد لپ تاپ، 2 عدد آی‌مک، چند فقره خودرو،دلار و .. از آنان کشف شده است.

رئیس پلیس فتای آذربایجان‌شرقی با هشدار به خانواده‌ها گفت: این باندهای تبهکاری و شرط‌بندی با دادن وعده و وعیدهای جایزه و پاداش نوجوانان و جوانان را به عضویت در سایت‌ها تشویق می‌کنند و از پول‌هایی که به حساب آنان ریخته می‌شود، فقط  سه درصد درآمد  را به عنوان جایزه  به مردم برمی‌گردانند و 97 درصد بقیه پول‌ها را خودشان برمی‌دارند.  

بررسی پرونده‌های مرتبط با موضوع قماربازی اینترنتی نشان می‌دهد بسیاری از اینگونه جرایم در ابتدا تنها با یک جابه‌جایی مالی آغاز شده اما با عضو‌گیری و استفاده از شگرد‌های گوناگون در نهایت به یک کلاهبر‌داری بزرگ تبدیل شده است.

در این میان مطمئناً یکی از بهترین راهکارها هشدار خانواده‌ها به جوانان و نوجوانان است تا در مورد خطرات این سایت‌ها هوشیار باشند.

کنترل و نظارت خانواده‌ها بر فعالیت نوجوانان در فضای مجازی نیز می‌تواند روش و راهکار مناسبی باشد تا آنان کمتر در جریان کلاهبرداری‌ها قرار گیرند.

قمارخانه‌های اینترنتی به کارت اعتباری نیاز دارند، خانواده‌ها باید به فرزندان خود بیاموزند که هیچ‌وقت شماره کارت اعتباری و رمز خود را در اختیار هیچ‌کس قرار ندهند.

شما خانواده‌ها نیز اجازه ندهید فرزندانتان بدون اجازه شما در اینترنت از کارت اعتباری شما استفاده کنند.

طبق ماده‌های ۷۰۵ تا ۷۱۱ قانون مجازات اسلامی قماربازی اینترنتی جرم محسوب می‌شود و با مجرمان براساس قانون برخورد می‌شود.

معصومه درخشان


ارسال نظرات
آخرین اخبار