خبرهای داغ:

فراقت مساجد شهر دولت آباد برخوار از اوقات فراغت

امروزه مساجد با وجود فعالیت افسار گسیخته شبکه های اجتماعی نقش مهمی در پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و دور نگه داشتن آنان از فضای مجازی و همچنین آموزش صحیح استفاده از فضای مجازی را دارند که این امر زمانی میسرمی شود که یک برنامه ریزی دقیق و منسجم وجود داشته باشد.
کد خبر: ۸۸۸۴۶۱۲
|
۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۱
به گزارش خبرنگار بسیج از برخوار؛ مساجد در تاریخ دین مبین اسلام بعنوان پایگاههای فرهنگی ، آموزشی و دینی همیشه محور توسعه و هدایت اقشار مختلف جامعه برای پیشبرد بیش از پیش اهداف عالی اسلامی بوده اند. مساجد بعنوان خاستگاه انقلاب اسلامی نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی و در برابر دیگر توطئه های شوم دشمنان ایفا کرده اند و امروز بعد از گذشته بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان خاستگاه مردمی در کشور مطرح هستند.
امروزه مساجد با وجود فعالیت افسار گسیخته شبکه های اجتماعی نقش مهمی در پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و دور نگه داشتن آنان از فضای مجازی و همچنین آموزش صحیح استفاده از فضای مجازی را دارند که این امر زمانی میسرمی شود که یک برنامه ریزی دقیق و منسجم وجود داشته باشد.

 

* تابستان فرصت بسیار مناسبی است که نوجوانان و جوانان جذب مساجد شوند

آقای محمدی یکی از فعالین فرهنگی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی سابقات در مورد لزوم کلاسهای تابستانی بیان می کند: ” تابستان فرصت بسیار مناسبی است که نوجوانان و جوانان جذب مساجد شوند.” وی ادامه می دهد: ” کلاسها و برنامه های تابستانی مساجد می تواند نقطه شروع خیلی خوبی برای جذب نونهالان و نوجوانان در مساجد بشود.” وی افزود:” اگر مساجد ۳ ماه تابستان را به طور منظم کلاسهای تابستانی را برگزار کنند، قطعا نونهالان و نوجوانان در این سه ماه با روحانی مسجد و فضای مسجد و افرادی که در مسجد هستند ارتباط خوبی برقرار می کند و نگاه این بچه ها نسبت به مسجد مثبت خواهد شد.”
یکی از اهداف جبهه استکبار از تعدد شبکه های مجازی سرگرم کردن نوجوانان و اتلاف وقت چند ساعته در فضای مجازی، ایجاد شبهه و تردید نسبت به دین، دوری از مراکز مذهبی و دینی، غفلت از دستورالعمل های اسلام، ایجاد فرهنگ اباحه گری و… می باشد که یکی از مهمترین راههای مبارزه با این تهاجم فرهنگی، مساجد می باشند. درحقیقت تابستان فرصت خوبی است که نخبگان فرهنگی و کسانیکه نسبت به دین دغدغه دارند این تهدید را به فرصت تبدیل کنند و در حالیکه نوجوانان سه ماه از مدارس دور هستند، با مساجد ارتباط برقرار کنند تا ضمن آموزش اصول و احکام دین، با فضای معنوی مساجد آشنا و بهره مند شوند.

*کانونهای مساجد باید از ماههاقبل برنامه ریزی کنند

آقای رفیعی از دیگر فعالین فرهنگی در سوال خبرنگار اجتماعی سابقات در مورد برنامه ریزی منسجم برای اوقات فراغت نونهالان و نوجوانان این گونه جواب داد: "اکثر مساجد پس از تمام شدن امتحانات خردادماه بچه ها، تازه به فکر برگزاری کلاسهای آموزشی و تربیتی می افتند”. وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی از ماههای قبل، بیان می کند: "بنظرم کانونهای مساجد و پایگاههای بسیج مستقر در مساجد از ماههای قبل باید برنامه ریزی کنند و ببینند چه کلاسهایی مورد نیاز نوجوانان می باشد که برای شرکت در کلاسها ترغیب بشوند”. ایشان افزود:” امروز شاید مثل گذشته نباشد که با نونهالان و نوجوانان با کلاس های خوشنویسی و نقاشی ترغیب شوند – اگرچه این کلاسها هم خوب است – ولی مثلا اگرکلاس آموزش انیمیشن سازی برگزار شود بچه ها بیشتر ترغیب شوند”.

اوقات فراغت فرصتی مغتنم به منظور فراهم آوردن بستری مناسب برای جذب حداکثری نوجوانان و جوانان به برنامه های کانون مساجد است که می طلبد با برنامه ریزی جامع و دقیق، استفاده از ظرفیت های مساجد، تنوع بخشی به برنامه ها و اجرای فعالیت های شادی آفرین و نشاط آور در پرتو آموزه های دینی زمینه خوبی را برای گذران اوقات فراغت در مساجد و برای خانواده ها فراهم می کند. بدیهی است که ایجاد روحیه نشاط ، انگیزه و امید به آینده در برنامه های ایام تابستان موجب جذب مخاطب نوجوان و جوان به فعالیت های مساجد می باشد.

*چرا با وجود سند ۲۰۳۰ روحانیت و جوانان مسجد بازهم دغدغه ندارند!؟

آقای حسینی یکی دیگراز فعالین فرهنگی مسجد اوقات فراغت و نقش مساجد این گونه عنوان می کند:” این روزها راجع به سند ۲۰۳۰ خیلی مطالب شنیده ایم ؛ سوالی که من از روحانیت و جوانان دارم چرا با وجود سند ۲۰۳۰ باز هم هیچ دغدغه ای ندارند!؟. وی در همین رابطه ادامه داد: همه می دانیم دشمنان و نفوذی های داخلی وقتی نتوانستند در جنگ هشت ساله اقدامی کنند بلافاصله یک تهاجم گسترده فرهنگی تدارک دیدند که نوجوانان و جوانان را از اهداف و آرمانهای اسلام و انقلاب اسلامی دور کنند و امروز هم این سند دقیقا ایمان حیا و عفت نوجوانان را هدف گرفته تا آنان را از مسیر اسلام جدا کنند”. وی خاطر نشان کرد:” مساجد برنامه هایشان باید مبارزه با این جور برنامه ها باشد. منطقی نیست که دشمنان این گونه برنامه ریزی کنند و مساجد اقدامی تقابلی نداشته باشند”.


هر چندی در سطح شهر دولت آباد تعدادی از مساجد در این زمینه فعال می باشند که جای تقدیر و تشکر از  روحانیت ومسولین این مساجد دارد  ولی بابررسیهای میدانی صورت گرفته اکثر مساجدبرنامه ای هدفمند و منسجم برای تابستان و اوقات فراغت نوجوانان و جوانان ندارند که یکی از مهمترین عوامل آن  عدم  هدایت کانونهای مساجد در این زمینه از سوی مراکز متولی فرهنگی می باشد اما  نکته ای که نباید در اینجا فراموش شود مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان فرمودند: گاهی اوقات انسان احساس میکنددستگاههای مرکزی فکروفرهنگ وسیاست دچاراختلالند.آنجایی که احساس میکنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد ونمیتواند درست مدیریت کند، آنجا آتش به اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیداکنید، حرکت کنید، اقدام کنید. ۹۶/۳/۱۷

بیانات ایشان این فضا را برای ما ترسیم می کند که اگر نهادهای متولی فرهنگی شهر به هر دلیلی نتوانستند  مساجد را هم به لحاظ مادی و هم معنوی پشتیبانی کنند، مسولین فرهنگی مساجد منتظر نهادهای مسول  نمانند و خودجوشانه برنامه های فرهنگی تفریحی ورزشی و… مساجد را برنامه ریزی کنند کما اینکه تا کنون هم متاسفانه این گونه بوده است و مساجد به صورت خودجوش  و در حد توان در فصل تابستان برنامه ریزی می کنند و عملا نهادهای فرهنگی نقشی در هدایت مساجد ندارند. به هرحال سابقات طی گزارش های آتی به بررسی این موضوع خواهد پرداخت.

ارسال نظرات