معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی مکانیزسیون کشاورزی را نیازمند یک تحول اساسی دانست.
کد خبر: ۸۸۸۴۶۴۰
|
۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از ستاد خبری نمایشگاه «آی فارم» عباس کشاورز در نشست مشترک روسای مراکز مکانیزاسیون کشاورزی سراسر کشور با اعضای انجمن اتماک، با بیان اینکه هیچ یک از ما در هیچ بخشی نباید  از وضع امروز خود راضی باشد و همیشه باید به آینده فکر کنیم، برنامه داشته باشیم و اتفاقات جدید را پیگیری کنیم، خاطرنشان کرد: ما تا ورود به چرخه مکانیزاسیون فاصله داریم و هیچ گاه نباید به وضع موجود در این خصوص راضی باشیم.


وی ادامه داد: با این وجود در حال حاضر مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی دارای برنامه دقیق، مناسب،  اقتصادی و فنی نبوده لذا نیازمند تحول اساسی است. نیاز به مکانیزاسیونی بسیار متحول تر از امروز داریم چرا که مکانیزاسیون از ارکان مهم بخش کشاورزی است و برای کاهش هزینه، افزایش تولید، راحتی کشاورزان و از همه مهمتر کمک به مشکل کم آبی کشور باید به این حوزه توجه شود چرا که هنوز در حد انتظار نبوده و با شرایط ایده آل خیلی فاصله داریم.

کشاورز در ادامه چهار بخش در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی را حائز توجه بیشتر دانست و عنوان کرد: یکی از ضعف های کشاورزی نارسایی خاک ورزی است که به بخش های مختلفی از جمله مکانیزاسیون مربوط است و باید برای آن چاره جویی کرد،  دومین موردی که خیلی در آن مشکل داریم مکانیزاسیون دیم است، غیر از گندم و جو که در مقاطعی پیشرفت هایی داشته در حبوبات، علوفه و ...مکانیزاسیون اصلا وجود خارجی ندارد که باید در این مورد نیز وارد شده و بهره براداری دیم را بالا ببریم چرا که کشاورزی دیم در معرض شکنندگی است و نیاز به توجه دارد.

معاون امور زراعت وزیر جهاد  کشاورزی در ادامه بیان کرد: مصرف بالای بذر به طور عمومی غیر از برنج در همه محصولات ما بالاست و این یکی دیگر از حوزه های نیازمند توجه است و مکانیزاسیون باید به کمک آن بشتابد چرا که اگر برای مثال مکانیزاسیون حبوبات سامان بخشی شود تولید آن افزایش چشم گیر خواهد داشت که البته این موضوع نیازمند بررسی های چندجانبه است.

وی یکی دیگر از خلاهای بزرگ در حوزه مکانیزاسیون را باغبانی دانست و گفت: ما باید محصولات باغی را به هر قیمتی برای مردم فراهم کنیم بنابراین باید ولو با صرف هزینه این بخش مکانیزه شود، در حال حاضر عدم مکانیزاسیون بخش کشاورزی یکی از عوامل گرانی میوه بوده لذا با اینکه من نیز مانند شما می دانم امری ساده نیست اما باید خدمات مکانیزاسیون باغبانی ارتقا یابد.


کشاورز تصریح کرد: یکی از برنامه های اصلی وزارت خانه کمک به مکانیزاسیون است،باید دست به دست هم بدهیم تا بنیه اقتصاد کشاورزی تقویت شود در حال حاضر ما در صحنه مزرعه، دشت، روستا و واحد تولیدی برنامه های مناسب مکانیزاسیون نداریم و این در حالی است که وظیفه داریم مکانیزاسیون را با ترکیب در مزرعه ببینیم.

معاون امور زراعت  وزیر جهاد  کشاورزی اظهار کرد: مکانیزاسیون باید در حلقه تولید محصولات جادی شود، باید در تمام بخش های کشاورزی به طور منسجم برنامه ارائه کرده و این برنامه ها را در عرصه مزرعه، باغ ،زمین کشاورزی و ... ساماندهی کنیم. بنابراین انتظار ما از دوستان در بخش مکانیزاسیون این است که مزرعه را یکجا ببینند و برای هر محصول و منطقه و شرایط اقلیمی ساختار مکانیزاسیون خاص طراحی شود که در حال حاضر این سیستم آنچنان که باید در مکانیزاسیون دیده نمی شود.


ارسال نظرات