کارشناس دینی مطرح کرد:

اسلام حجاب را از افراط‌ و تفریط نجات داد/ باور فطری زنان به حجاب

مشاور امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی یزد گفت: اسلام حجاب را از افراط‌ و تفریط نجات داد و آن را متناسب با فطرت انسانی عرضه کرد.
کد خبر: ۸۸۸۴۷۰۰
|
۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، بنا به گواهى متون تاريخى، در اكثر قريب به‌اتفاق ملت‌ها و آيين‌هاى جهان، حجاب در بين زنان، معمول بوده است. هرچند حجاب در طور تاريخ، فراز و نشیب‌های زيادى را طى كرده و گاهى با اعمال سليقه حاكمان، تشديد يا تخفيف يافته است، ولى هیچ‌گاه به‌طور كامل از بين نرفته است.

در همین رابطه مشاور امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدبانو اذعان کرد: حجاب و پوشش در تمام اديان و مذاهب، داراى جايگاه خاصی است.

فرح طالعی بابیان اینکه تمام اديان آسمانى، حجاب و پوشش زن را واجب و لازم شمرده‌اند و جامعه بشرى را به‌سوی آن دعوت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: لزوم پوشش و حجاب به‌طور طبيعى در فطرت زنان به وديعت نهاده شده است و احكام و دستورهاى اديان الهى هماهنگ و همسو با فطرت انسانى تشريع شده است.

حجاب و پوشش در اديان زرتشت، يهود و مسيحيت

وی با اشاره به اینکه در اديان زرتشت، يهوديت، مسيحيت و اسلام، حجاب زنان امرى لازم بوده است، اذعان کرد: کتاب‌های مقدس مذهبى، دستورها و احكام دينى، آداب و مراسم و سيره عملى پيروان اين اديان الهى، بهترين شاهد و گواه اثبات اين مدّعاست.

این بانوی طلبه سفارش به حجاب در کتاب تورات را یادآور شد و تصریح کرد: در کتاب تورات داستان حضرت آدم و حوا و اینکه وقتی خود را عریان دیدند از برگ‌های انجیر برای خود پوشش ساخته‌اند، آمده است.

وی با اشاره به فطری بودن حجاب ادامه داد: داستان حضرت آدم و حوّا نيز فطرى بودن پوشش را اثبات می‌کند. اين احساس شرم از برهنگى، حتى بدون حضور ناظر بيگانه و سرعت در پوشاندن خود به‌وسیله برگ‌ها بدون هیچ آموزش یا فرمانی بيانگر فطرى بودن پوشش در انسان است.

طالعی در خصوص حجاب در آیین زرتشت گفت: آن‌گونه كه در تاریخ آمده است امروز نیز در بین زنان سالمند زرتشتی مشاهده می‌کنیم پوشاندن موي سر و داشتن لباس بلند، شلوار و چادر امري رايج در فرهنگ و دين مردمِ زرتشت بوده است و زنان هرچند با آزادي همراه با پوشش کامل، در محيط بيرون خانه رفت‌وآمد کرده و همپاي مردان در اجتماع ظاهر می‌شدند.

وی در مورد حجاب در دین یهود تصریح کرد: در آیین یهود هم بر اساس کتاب تورات آمده است که زنان یهود با پوشش کامل در اجتماع حاضر می‌شدند و همه مورخان، از حجاب سخت زنان یهودی سخن گفته‌اند. ویل دورانت می‌گوید: گفت‌وگوی علنی میان ذکور و اُناث، حتّی بین زن و شوهر از طرف فقهای دین ممنوع شده بود.

طالعی ادامه داد: نپوشاندن موي سر، خلافي بود كه به مرد حق طلاق بدون پرداخت مهریه را می‌داد و اين نگاه افراطي در جامعه ديني و فرهنگي زمان يهود‌، محدوديت زنان را در عرصه‌های مختلف را در آن دوران مي‌رساند.

وی با اشاره به اینکه در آيين مسيحيت، پوشش اهميت زيادي داشته و زنان معتقد به حضرت مسيح (ع) مي‌كوشيدند مانند حضرت مريم موي خود را بپوشانند و باحجاب وارد جامعه شوند، اذعان کرد: مسيحيت نیز علاوه بر اینکه احكام شريعت يهود در مورد حجاب زنان را تغيير نداد، در برخى موارد بر وجوب حجاب بیشتر تاکید کرده است.

اسلام حجاب را از افراط‌ و تفریط نجات داد

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در هرکدام از ادیان یادشده افراط‌ وتفریط‌ هایی در حوزه حجاب وجود داشته است، خاطرنشان کرد: اسلام برای جلوگيرى از افراط‌ وتفریط‌ هایی كه در طول تاريخ در مورد حجاب به وجود آمده بود، آن را قانونمند کرده و آن را متناسب با فطرت انسانی عرضه کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار