تولید نفت ایران بیش از دو میلیون بشکه رشد داشته باشد در حالی که طبق اظهارات مسئولان نفتی حدود یک میلیون بشکه رشد داشته است!
کد خبر: ۸۸۸۴۷۷۴
|
۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سعید فتحی‌سارانی- آمارهای اشتباه موجب می‌شود دولت گمان کند اولا سیاست‌های اتخاذی در دوره گذشته صحیح بوده است و باید ادامه یابد؛ ثانیا نوعی بدبینی نسبت به منتقدان برای دولتمردان ایجاد می‌شود و گمان می‌کنند که منتقدان بسیار بی‌انصاف هستند و خدمات گسترده دولت را مشاهده نمی‌کنند و شروع حملات به منتقدان توسط دولتمردان و پاسخ منتقدان به دولت، موجب تمرکز بر مسائل حاشیه‌ای توسط دستگاه‌های اجرایی می‌شود و یک دوقطبی کاذب در جامعه ایجاد می‌کند که هدف اصلی دشمنان کشور است و ثالثا مشکلات اقتصادی عمیق‌تر و وضعیت کشور بحرانی‌تر خواهد شد. در ادامه در راستای نقد منصفانه که بزرگ‌ترین کمک به دولت برای اصلاح معایب است، چهار سوال درخصوص آمارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی مطرح می‌شود. تمام این آمارهای اعلام شده در این سوالات از گزارش‌های رسمی بانک مرکزی اخذ شده است.

چگونه بانک مرکزی تا زمستان 95، آمار رشد اقتصادی سال 94 را اعلام نکرده است به یکباره رشد اقتصادی 94 و 9 ماه نخست 95 را در زمستان 95 اعلام می‌کند؟ و چرا بعد از انتخابات در سایت بانک مرکزی مشاهده می‌کنیم که این گزارش‌ها برداشته شدند و تنها تا سال 94 وجود دارد؟

بانک مرکزی رشد اقتصادی به قیمت جاری را محاسبه کرده است و به‌عنوان رشد اقتصادی به قیمت ثابت گزارش داده است؛ برای محاسبه رشد اقتصادی اثر تورم را باید خنثی کرد؛ برای مثال و به زبان ساده اگر تورم 10 درصد و رشد اقتصادی به قیمت جاری 12 درصد باشد، رشد اقتصادی باید دو درصد گزارش شود. زمانی که آقای روحانی دولت را تحویل گرفت رشد اقتصادی به قیمت جاری بیش از 30 درصد بود ولی چون تورم بیش از این حد بود، رشد اقتصادی به صورت منفی گزارش شد. چگونه رشد اقتصادی به قیمت جاری و قیمت ثابت توسط نهادی که تورم را 9 درصد برای سال 95 محاسبه کرده است یکسان است؟

رشد اقتصادی کشور در سال توسط بانک مرکزی 5/12 درصد اعلام شده است. متاسفانه گزارش 12 ماهه سال 95 را فقط از زبان مسئولان شنیده‌ایم و گزارش منتشر نشده است، به همین دلیل به راستی‌آزمایی گزارش 9 ماهه نخست پرداخته می‌شود. در 9 ماه نخست رشد اقتصادی 6/11 درصد بوده که 10 درصد آن به خاطر رشد تولید نفت بوده است. طبق همین گزارش‌های رسمی بخش نفت تنها 12 درصد از تولید ناخالص ملی ایران را تشکیل می‌دهد، پس چگونه رشد 35 درصدی تولید نفت (آن هم به قیمت جاری و بدون کم کردن اثر تورم) موجب رشد 10 درصدی اقتصاد شده است؟ برای اثرگذاری 10 درصدی بخش نفت بر رشد تولید، باید تولید نفت به میزان 84 درصد (آن هم به قیمت ثابت) رشد کند؛ به عبارتی تولید نفت ایران بیش از دو میلیون بشکه رشد داشته باشد در حالی که طبق اظهارات مسئولان نفتی حدود یک میلیون بشکه رشد داشته است!

چگونه با آمارهای متناقض رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی می‌توان به این گزارش‌ها اعتماد کرد؟ برای مثال رشد اقتصادی سال 78 طبق قیمت‌های ثابت سال 76 برابر با یک درصد و طبق قیمت‌های سال 83 برابر با 18 درصد است؛ یا رشد اقتصادی سال 74 طبق قیمت ثابت سال 76 برابر با مثبت 3 درصد و طبق قیمت ثابت سال 83 برابر با منفی 3 درصد است. نباید این‌گونه اختلافی بین آمارهای ارائه شده باشد. یعنی برای یک سال چند آمار متفاوت رشد اقتصادی گزارش شده است. رئیس‌جمهور و دولتمردان طی دوران دولت یازدهم هر سال مدعی می‌شدند که از رکود عبور کردیم ولی گزارش و آمارهای ارائه‌شده‌ای که پس از تأخیر منتشر می‌شد خلاف آن را نشان می‌داد، برای مثال گزارش سال 94 که حاکی از رشد منفی دو درصدی است در پاییز 95 منتشر شد؛ در حال ‌حاضر نیز مشاهده می‌کنیم گزارش‌های مربوط به سال 95 بعد از برگزاری انتخابات از روی سایت برداشته شده است.


انتهای پیام/
ارسال نظرات