رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان: برون داد نهایی باید یافته قابل ترویج، مقاله مرز علم و یا یافته‌های قابل تجاری‌سازی باشد که در این صورت پیامد آن افزایش درآمد، بهبود امنیت غذایی و پایداری اکوسیستم خواهد بود.
کد خبر: ۸۸۸۵۰۱۴
|
۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از خیاونیوز ، دکتر کربلائی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در زمینه اثربخشی به بروندادها و پیامدهای پروژه‌های تحقیقاتی اشاره نمود و بیان کرد: برون داد نهایی باید یافته قابل ترویج، مقاله مرز علم و یا یافته‌های قابل تجاری‌سازی باشد که در این صورت پیامد آن افزایش درآمد، بهبود امنیت غذایی و پایداری اکوسیستم خواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات مرکز درزمینهٔ انتقال دستاوردهای تحقیقاتی به بهره‌برداران افزود: اخیراً سامانه تالار ترویج کشاورزی به منظور دسترسی مروجان به دستاوردهای پروژه‌های تحقیقاتی توسط معاونت ترویج سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی راه‌اندازی شده و یافته‌های تحقیقاتی از این طریق به ‌راحتی در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد. در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل نیز این امر به صورت اختصاصی از طریق برگزاری مراسم روز مزرعه و هفته انتقال یافته‌های تحقیقاتی و هم‌چنین انتشار نشریه‌های ترویجی و دستورالعمل‌های فنی انجام می‌شود ضمناً ۱۰۰ نشریه تحقیقی ترویجی و دستورالعمل فنی این مرکز در تالار ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بارگذاری شده و قابل دسترسی برای عموم بهره‌برداران و کارشناسان است.

رئیس مرکز هم‌چنین به برگزاری اولین پایلوت آموزش عملی کارشناسان جدیدالاستخدام در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اشاره کرد و افزود: اولین پایلوت آموزش عملی کارشناسان جدیدالاستخدام به تعداد ۲۵۶ نفر به منظور توانمندسازی، افزایش اثربخشی و ارتقاء سطح دانش و مهارت کارشناسان در فیلدهای تولید با مشارکت مرکز و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در اواخر سال ۹۵ به مرحله اجرا درآمد.

دکتر کربلائی خیاوی در ادامه به شش حوزه فعالیت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اشاره کرده و بیان داشت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل جزو مراکز درجه اول کشور بوده و درزمینهٔ پژوهش و فناوری، آموزش کشاورزی، ترویج کشاورزی، تولید محصولات فناورانه، نظارت بر تولید بذر و نهال و مدیریت ذخایر ژنتیکی فعالیت گسترده‌ای دارد. چنانچه در سال ۱۳۹۵، حدود ۱۳ هزار هکتار مزارع تولید بذر محصولات مختلف کشاورزی و حدود ۸ هکتار نهالستان توسط کارشناسان بخش تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال مورد بازدید قرار گرفته که این امر منتج به گواهی و تائید کیفیت حدود ۳۳ هزار تن بذر و بیش از ۴۰۰ هزار اصله نهال شده است.

وی با بیان این مطلب که استان اردبیل در خصوص تأمین هسته‌های اولیه بذری فعالیت گسترده‌ای دارد، بیان داشت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در حوزه تولید محصولات فناورانه موفق به تولید ۴ تن بذر پرورشی یک و ۱۱۳ تن بذر پرورشی دو ویژه مناطق نیمه گرمسیر و سردسیر استان شده است.

مشارالیه در خصوص برنامه‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در راستای آینده‌پژوهی اعلام داشت: آینده‌پژوهی در کشاورزی با توجه به شرایط سال‌های آتی کشور مهم است. چون که تغییرات اقلیمی بسیار جدی است. شرایط دشواری که در بخش کشاورزی مواجه است ایجاب می‌کند تحقیقات به سوی شرایطی چون بحران آب، خشکسالی و گرمای بیشتر معطوف گردد. در چشم‌انداز آینده محققان مرکز در تلاش هستند پروژه‌های تحقیقاتی را بر اساس پایداری منابع آب و افزایش بهره‌وری آن، اصلاح الگوی کشت، تنوع‌بخشی به ارقام مختلف زراعی و باغی و تولید ارقام مقاوم به خشکی و شرایط دیم تعریف نمایند.

دکتر کربلائی خیاوی در رابطه با سهم تولیدات کشاورزی استان اردبیل در کشور بیان داشت: استان اردبیل در زمینهٔ تولید محصولات کشاورزی دارای پتانسیل قابل توجهی است و ۴ درصد از تولید محصولات کشاورزی ایران متعلق به این استان است. تنوع اقلیمی، وجود کشت و صنعت‌های مغان و پارس، وجود دشت‌های حاصل خیز اردبیل، مشکین‌شهر و مغان از قابلیت‌های کشاورزی این استان است که به مدد وجود ۱۲۰ هزار بهره‌بردار، بخش کشاورزی توانسته است ۳۰ درصد از تولید ناخالص استان را به خود اختصاص دهد.

رئیس مرکز در زمینهٔ رفع چالش‌های موجود در بخش کشاورزی و تحقیقات کاربردی اظهار داشت: رسالت اصلی ما در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان، شناسایی چالش‌ها و محدودیت‌های بخش کشاورزی استان و ارائه راهکارهای لازم به منظور حل آن است. اجرای پروژه‌های تحقیقاتی درزمینهٔ علوم زراعی و باغی، خاک و آب، فنی مهندسی کشاورزی، گیاه‌پزشکی، علوم دامی، منابع طبیعی، حفاظت خاک و آبخیزداری در مرکز بر مبنای وظایف حاکمیتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی دنبال می‌شود.

دکتر کربلائی خیاوی در پایان بر لزوم اجرای پروژه‌های تقاضامحور، راه‌اندازی و تقویت مراکز رشد و فناوری کشاورزی و ارتباط تنگاتنگ با مؤسسات و مراکز علمی دانشگاهی تأکید نمود.

ارسال نظرات