به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان؛ بروجرد دومین شهر پرجمعیت استان لرستان و بیست و نهمین شهر پرجمعیت ایران است که از دیرباز مهد فرهیختگان و پژوهشگرانی همچون آیت‌الله‌العظمی بروجردی، مهرداد اوستا، سیدبحرالعلوم، سید محمود طباطبایی بروجردی، عبدالمحمد آیتی، غلامحسین مراقبی، عبدالحسین زرین‌کوب، بنفشه حجازی و … بوده است.

بروجرد ازجمله شهرهای خرم‌آباد است که از همه لحاظ غنی بوده و هست و زادگاه افرادی بوده که در بیشتر زمینه‌ها در دنیا نام‌آور بوده‌اند، مخترعان و مبتکرانی که هیچ‌گاه دست از تلاش خود برنداشته‌اند و برخی از آن‌ها در مقام‌های برتر دنیا مشغول فعالیت هستند.

بروجرد مهد چهره‌های درخشان، مفاخر و مشاهیر بوده و هست به‌گونه‌ای که شهر استعدادهای درخشان نام‌گرفته است و مخترعان و مبتکران این شهر انتظاراتی برای این شهر و مردمانش دارند که در نخستین همایش نخبگان این شهرستان با ما در میان گذاشتند.

منوچهر چگنی، از مخترعان لرستانی اظهار داشت: محققین و مبتکران اگر می‌خواهند حرفشان شنید شود باید تحصیلات بالایی داشته باشند چرا بدون داشتن مدرک صدای آن‌ها به‌جایی نمی‌رسد و نمی‌توانند موفق باشند.

وی افزود: فعالیت‌های اخیر نیروهای جوان ایرانی نشان داده که جوانان این دیار بسیار باهوش هستند و ان شالله در آینده علم دنیا از ایران و شیعه بلند می‌شود چراکه جایگاه و رشد علمی خوبی را در پیش‌گرفته است.

راه علم؛ راهی برای مقابله با جنگ نرم

علی کردی مخترع بروجردی که سال‌ها است با بیماری "ام اس” دست‌وپنجه نرم می‌کند، عنوان کرد: سال‌های گذشته پدران ما در جنگ هشت‌ساله دفاع مقدس تلاش کرند تا با مقابله به وسیله جنگ سخت از خاکمان دفاع کنند تا به دست دشمن نیفتد، اما جنگ امروز جنگ نرم است و باید از راه علم برای دفاع از ایران و مقابله با جنگ نرم استفاده کنیم و همین کار ما پیگیری راه پدرانمان  است.

وی بابیان اینکه اوایل ورود به عرصه اختراع و علم بسیار ناامید بودم اما با کمک آقای شریفی مسئول پژوهشسرای دانش اموزی آن زمان بروجرد این‌گونه جلو رفتم، بیان کرد: موفقیت خود را مدیون این شخص عزیز هستم همه ما باید با هر توانایی که داریم در مقابل دشمن بایستیم و در این جنگ نرم حضورداشته باشیم.

 نبود موفقیت در ارائه ایده‌های کاربردی؛ عدم پیشرفت کشور را در پی دارد

میلاد جهانی از دیگر نخبگان شهرستان بروجرد با اشاره به اینکه کمک کنید که استعدادها به هرز نروند و نتیجه‌بخش باشد، عنوان کرد: جایگاه علمی ما به‌واسطه مقالات ISI در دنیا در هر رتبه‌ای که باشد دردی از مردم دوا نمیکند چرا که 70 درصد آن‌ها نیازهای جامعه را تأمین نمی‌کند و همین دلیل عدم پیشرفت کشور ما است.

تعریف کارآفرین؛ ایثار از جان و مال

مقدسی، مخترع بروجردی نیز گفت: کارآفرین یعنی فردی که در ازای کار؛ مال، جان و آبروی خود را ایثار کند تا به هدف و کار خود برسد و برای انجام خدمت از همه‌چیز می‌گذرد.

وی بابیان اینکه معمولاً افراد کارآفرین افراد هدفمند هستند و نمی‌خواهند یک انسان عادی باشند، افزود: این موضوع در مخترعانی که کارهای دانش‌بنیان انجام می‌دهند بیشتر موج میزند.

این مخترع بروجردی تصریح کرد: علمی‌ها پا در عرصه اقتصادی گذاشته‌اند و مصداق آتش به اختیار بودن را به‌جای آورده‌اند چراکه بدون هیچ امکاناتی مانند رزمندگانی که در 8 سال دفاع مقدس جنگیدند در داخل و خارج از کشور  فعالیت میکنند.

وی با اشاره به اینکه تسهیلاتی که از سوی بانک‌ها ارائه می‌شود بی شباهت به  ربا نیست، خاطرنشان کرد: مخترعان و کارآفرین‌ها باید سعی کنند روی پای خود بایستند اما در این راه به امکاناتی از سوی ارگان‌های مربوطه نیاز دارند.

راه‌اندازی مرکز رشد نیاز مخترعان بروجردی

مقدسی افزود: پایگاه علمی شهید پارسا را به مرکز رشد شهید پارسا تبدیل کنند و راه‌اندازی آن می‌تواند به نخبگان کمک کند چراکه هیچ ارگانی مثل سپاه دلسوز نبوده و درزمینهٔ اقتصادی پروژه‌های زیادی را جلو برده.

وی تصریح کرد: روندی را که تاکنون مراکز رشد داشته‌اند روند خوبی نبود و مخترعان نتوانستند بهره‌برداری خوبی داشته باشند امیدوارم باوجود امکانات موجود در بسیج علمی مرکز رشدی تحت نظر این قشر بسیج راه‌اندازی شود تا مخترعان بروجردی بیش‌ازپیش بدرخشند.

جوانان گره اقتصادی و علمی جامعه را می‌توانند باز کنند

این مخترع بروجردی بابیان اینکه از وجود نخبگان باید در عرصه‌های مختلف استفاده شود، خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم که در جامعه حرفی برای گفتن داشته باشیم و این حرف با کمک بسیج ممکن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما از دولت‌ها ناامید شدیم چراکه باعث ضعف ما هستند، بیان کرد: چرا نباید به جوانان اعتماد شود؛ مگر ما 8 سال جنگ را به جوانان اعتماد نکردیم، امروز نیز باید به جوانان اعتماد کرد وازدید من امروز مدیر لایقی نداریم به دلیل اینکه از ظرفیت جوانان استفاده نکردیم چراکه جوانان می‌توانند گره اقتصادی و علمی را باز می‌کنند.

مقدسی عنوان کرد: پس باید دولتمردان و نمایندگان ما با نخبگان و مخترعان مشورت کنند و از این نیروها استفاده کنند.

مخترعان تولیدکننده نیستند

گودرزی از دیگر مخترعان بروجردی در رابطه با مشکلات مخترعان اظهار داشت: به مخترعین به چشم تولیدکننده نگاه نکنید چراکه مخترع باید بعد هر اختراع به کار بعدی مشغول باشد نه پیگیر فعالیت تولید شود چرا سبب می‌شود مخترع دیگر مخترع نباشد و بازاریاب شود.

وی عنوان کرد: در کشور ما کمپ‌هایی وجود دارد که به معتادین متجاهر امکاناتی مثل غذای گرم مجانی و مکان گرم می‌دهند و برای ترک وام و حتی بیمه مجانی می‌گیرند اما چرا جوانان و مخترعان ما امکاناتی مانند بیمه ندارند.

این مخترع بروجردی تصریح کرد: گرفتن حق ثبت اختراع از مخترعان مانند این است که شما برای خدمت کردن به مردم و ارگانی به‌جای گرفتن حقوق از شما حقوق‌بگیرند، که خود سبب دلسردی می‌شود.

ایجاد مرکز رشد برای شهرستان بروجرد

مهدی رحیمی، مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری لرستان در رابطه با دغدغه‌های این جوانان با اشاره به اینکه پایگاه‌های مقاومت ما یکی‌یکی تبدیل به پایگاه‌های علمی پژوهشی می‌شوند، عنوان کرد: مرکز رشدی برای شهرستان بروجرد در نظر گرفته‌شده و امکاناتی فراتر و بیشتر از سایر مرکز رشد استان در آن قرار داده می‌شود چراکه این شهرستان نخبگان زیادی دارد.

رحیمی با اشاره به اینکه برخی از مراکز ما در کشور و در جهان تک هستند، بیان کرد: اگر مسئولان ما به اختراع اعتقادی ندارند ما باید اثبات کنیم که اختراعات ما کاربردی و مفید هستند و مردم از این علم زی نفع شوند.

برخی مخترعان نیازمند سرمایه‌گذار هستند
وی تصریح کرد: مخترع تولیدکننده نیست حرفی درست است چراکه برخی مخترعان تولیدکننده نیستند و نیازمند سرمایه گدار هستند تا اختراع خود را به مردم برسانند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری لرستان با اشاره به اینکه در سال 95 حدود 27 طرح حمایت‌شده  که بیش از 90 درصد از طرح‌های حمایتی ما از جوانان هم استانی بوده، گفت: بسیج علمی لرستان از طرح‌های نیمه‌حرفه‌ای که بهره‌بردار معتبر ملی یا استانی داشته باشد تا سقف 20 میلیون تومان حمایت مالی می‌کند.

انتهای پیام/م.ش