مشگین شهر میزبان گردشگران تابستانی

شهرستان گردشگری مشگین شهر با قابلیت های فراوان طبیعی ، تاریخی و گردشگری پذیرای خیل عظمی از مسافرانی است که برای گذراندن تعطیلات به این شهرستان سفر می‌کنند.
کد خبر: ۸۸۸۵۰۵۳
|
۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از ساوالان خبر، شهرستان گردشگری مشگین شهر با قابلیت های فراوان طبیعی ، تاریخی و گردشگری پذیرای خیل عظمی از مسافرانی است که برای گذراندن تعطیلات به این شهرستان سفر کرده و از جاذبه های سیاحتی آن استفاده می کنند.

مشگین شهر در دامنه سبلان میزبان گردشگران تابستانی
از آغاز تعطیلات تابستانی ظرفیت تمام مراکز اقامتی این شهرستان تکمیل شده و مسافران در مدارس ، سالن های ورزشی اسکان داده می شود.همچنین تمام پارک ها و بوستان های این شهر مملو از چادرهای اقامتی مسافران شده و ورود گردشکران به منطقه همچنان ادامه دارد.

فرماندار مشگین شهر از رونق گردشگری در این شهرستان خبر داد و گفت: امسال بیش از یکصد تخت اقامتی به ظرفیت اقامتی هتل های این شهرستان افزوده شده و در حال حاضر حدود یک هزار و ۲۰۰ تخت آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران می باشد.

میرعلی رحیمی زاد افزود: علاوه بر ظرفیت اقامتی هتل های شهرستان چند مدرسه نیز برای اسکان فرهنگیان و سایر مسافران در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: برای مسافرانی که مایل به اسکان شبانه در فضای باز هستند محلی در نظر گرفته شده که از لحاظ امنیتی و بهداشتی هیچ گونه مشکلی ندارد.

به گفته او ، در سال های اخیر با رونق صنعت گردشگری در شهرستان مشگین شهر سرمایه گذران زیادی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری این منطقه اعلام آمادگی کرده اند.

رحیمی زاد افزود: در ۲ سال اخیر بیش از ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال درحوزه گردشگری این شهرستان سرمایه گذاری شده است.

وی با بیان اینکه این شهرستان وارد مرحله جدیدی از توسعه و عمران شده از آمادگی مسوولان محلی برای همکاری با سرمایه گذاران بخش خصوصی خبر داد.

فرماندار مشگین‌شهر با اشاره به اینکه ۲۰ طرح گردشگری در این شهرستان در حال اجرا می باشد افزود: افتتاح آبدرمانی آیقار قینرجه به عنوان بزرگترین پروژه آبدرمانی خاورمیانه و افتتاح مجتمع های آبدرمانی آخارباخار ، یل سویی ، شهربازی مجتمع رفاهی – خدماتی ایکی قارداش و زیپ لاین پل معلق از پروژه هایی است که در چند روز اخیر در این شهرستان افتتاح شد.

مشگین شهر:
مشگین شهر یکی از شهرستان های استان اردبیل با بیش از ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در ۹۵ کیلومتری اردبیل واقع شده است.

ارتفاع متوسط این شهر از سطح دریا برابر با ۱۶۲۵متر می باشد که از شمال به شهرستان گرمی و جمهوری آذربایجان ، از شرق به شهرستان های نمین و اردبیل ، از غرب و جنوب به استان آذربایجان شرقی محدود می شود.

** پیشینه تاریخی:
وراوی ، میمند ، خیاو و مشگین نام هایی است که به سرزمین کهن تر از تاریخ شناخته شده اش اطلاق می شده ، شهر خیاو در دوره هایی از تاریخ اسلام میمند نام داشته و در روزگار سلجوقیان و اتابکان آذربایجان آن را وراوی می نامیدند.

به روایتی نام قدیم مشگین شهر اورامی و یا وراوی محل تولد سعدالدین وراوینی دانشمند و مترجم مرزبان نامه در قرن ششم هجری بوده است و در دوره ای که گرجستان بخشی از شمال ایران را تصرف کرده بود یکی از امیران گرجی به نام بیشگین، والی این شهر آن را مطابق اسم خود نامگذاری کرد.

این نام بعدها توسط مردم محل به مشگین شهر تغییر نام یافت ، بزرگانی همچون سعدالدین وراوینی مترجم مرزبان نامه ، شیخ ابوالحسن مشگینی ، ملا امام وردی مشگینی از سران مشروطه و آیت الله مشگینی در این شهر پرورش یافته اند.

** جاذبه های تاریخی:
از نظر تاریخی مشگین شهر با داشتن بیش از ۲۴۸ محوطه تاریخی و باستانی و اماکن متبرکه ثبت شده یکی از شهرستان های تاریخی استان اردبیل می باشد و جاذبه هایی مانند محوطه باستانی و پیش از تاریخ شهر یری (سنگ افراشته ها) ، غارهای تاریخی دستکند بنه لر ، قلعه انار (هزاره اول قبل از میلاد) ، قلعه دیو (هزاره اول قبل از میلاد) ، قلعه قهقهه (پیش از اسلام و دوره صفویه) ، کتیبه عصر ساسانی (دوره ساسانی) و قلعه تاریخی کهنه قلعه ، بقعه شیخ حیدر (پدر شاه اسماعیل اول صفوی) ، کاروانسرای قانلی بلاغ (دوره صفویه) ، مقبره سید سلیمان (دوره صفویه و قاجاریه) ، قلعه ارشق(دوره سلجوقی-ایلخانی) ، امام زاده سید ابراهیم ، قلعه بربر ، سنگ نگاره های شیخ مدی.

** جاذبه های طبیعی:
قرار گرفتن مشگین شهر در دامنه کوه سبلان به آن غنای طبیعی و چشم اندازهای بی نظیری بخشیده به طوری از لحاظ جاذبه های اکوتوریستی یکی از مقاصد ویژه گردشگری کشور و استان می باشد به طوری که کوهنوردی، یخ نوردی، دره نوردی، پرواز با گلایدر از ورزش هایی است که در قالب گردشگری ماجراجویانه در این شهرستان برگزار می شود.

جاذبه هایی از قبیل قله سبلان ، دریاچه دهانه قله سبلان ، تالاب آت گولی ، پارک جنگلی خیاو ، منطقه نمونه گردشگری شابیل ، منطقه نمونه گردشگری قینرجه ، منطقه نمونه گردشگری خیاو تاگردولی (پل معلق) ، منطقه نمونه گردشگری آبگرم قوتورسوئی ، منطقه نمونه گردشگری ایلاندو ، منطقه نمونه گردشگری شیروان دره سی ، منطقه نمونه گردشگری و آبدرمانی ملک سوئی ، پارک مسافر در پارک ولایت ، سایت های پاراگلایدر در تپه گردولی (منطقه نمونه گردشگری خیاو تا گردولی) ، مناظر طبیعی کپز ، مناظر طبیعی قشلاق تنگ ، آبشار کرکریق ، ییلاقات عشایری (خاوندی)، تالاب طاووس گلی، رودخانه قره سو ، طبیعت زیبای آیقار ، پل معلق مشگین شهر ، سنگ عقاب سبلان (قارتال در ارتفاع۴۲۰۰متری) ، دریاچه زیبای جیران گلی در داخل دره زیبای شیروان دره سی ، روستای هدف گردشگری انار ، روستای گردشگری موئیل.

** پل معلق مشگین شهر:
پل معلق مشگین شهر به عنوان بزرگترین پل معلق خاورمیانه در ارتفاع ۸۰ متری رودخانه خیاوچای احداث شده ، دارای ۲ متر است و ۳۶۵ متر طول به عدد روزهای سال دارد.
این پل در منطقه نمونه گردشگری خیاو تا گیردولی احداث شده و برای احداث پل و تاسیسات جانبی آن بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

** چشمه های آبگرم:
در شهرستان مشگین شهر چند دهنه چشمه آبگرم وجود داردکه مجتمع های آبدرمانی شابیل ، قینرجه و وله زیر ، آبگرم موئیل ، آبگرم قوتورسوئی ، آبگرم ملک سوئی ، آبگرم نگین دودو و آبگرم شفا از آن جمله هستند.

چشمه آبگرم قینرجه با دمای ۸۶ درجه داغ ترین چشمه معدنی جهان است و در سال های نه چندان دور اولین مجتمع آبدرمانی توسط دولت در این منطقه احداث شده است.
سه مجتمع بزرگ آبدرمانی وله زیر ، شابیل و قینرجه و چشمه های آبگرم قوتورسویی ، موئیل ، ملک سوئی و دودو مورد استفاده قرار می گیرند.

** صنایع دستی:
بافته های داری مانند قالی بافی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، نمد مالی ، طراحی نقشه قالی و گلیم ، بافته های سنتی ، لباس های سنتی ، احجام چوبی سفالگری ، منبت کاری و معرق چوب.

** جاذبه های کشاورزی:
شهرستان مشگین شهر یکی از قطب های مهم کشاورزی استان اردبیل است ، سطح باغ ها در این شهرستان بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار است. سیب مشگین شهر و زردآلوی آن شهرت ملی دارند.

سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع میوه های مرغوب سردرختی در این شهرستان تولید می شود.

قابلیت ها و توانمندی های این شهرستان در تولید محصولات زراعی همچون گندم ، جو و حبوبات منحصر بفرد است به گونه ای که سطح زیرکشت این محصولات نیز به بیش از ۱۵۰ هزار هکتار می رسد.

به گزارش ایرنا، عمده محصولات کشاورزی شهرستان مشگین شهر محصولات باغی از جمله سیب ، انگور ، زردآلو ، گیلاس ، هلو ، گلابی ، شلیل ، شفتالو و گندم و جو است.

ارسال نظرات