کد خبر: ۸۸۸۵۰۵۶
|
۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل  به نقل از پایگاه خبری صبح مغان، ناصر نصیری معاون سیاسی – امنیتی - اجتماعی استاندار اردبیل ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران در سالن شهید رجایی استانداری اردبیل که به مناسبت هفته مبارزه با کالای قاچاق برگزار شد اظهار داشت: مشکل خاصی در بخش قاچاق در استان نداریم، تنها مرز استان با آذربایجان بوده که در مقطعی قاچاق صورت می گرفته اما اکنون مشکل حاد در این باره وجود ندارد.

وی مدعی شد: قاچاق از ایران به آذربایجان نیز مهار شده و به حداقل رسیده است.

نصیری با بیان اینکه قاچاق بیشتر از مرزهای کردستان و استان های شرقی صورت می گیرد اضافه کرد: از زمان شروع دولت فعلی بیش از 50 درصد؛ قاچاق کاهش یافته است.

وی مبارزه با قاچاق را وظیفه فرا دستگاهی برشمرد و افزود: تنها چند دستگاه موظف به مبارزه با این پدیده نبوده بلکه همه دستگاه های مرتبط به نحوی باید پای کار باشند.

این معاون استاندار اردبیل افزایش قیمت سوخت را موجب کاهش قاچاق دانست و گفت:  مابه التفاوت قیمت بنزین با کشور همسایه دویست تومان بوده و این برنامه ریزی کارشناسی شده است.

نصیری عمده قاچاق در زمان کنونی را در بخش نساجی و پوشاک برشمرد و افزود: بیشتر پارچه های کارخانه نساجی سبلان اردبیل با نام ها و برند های خارجی یا جنس ترک با چرخه های متعدد وارد بازار می شود و به قیمت سه برابری فروخته می شود که این ناشی از بی اعتمادی مردم به تولیدات داخلی و عدم نهادینه شدن فرهنگ مصرف تولیدات داخل است.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود کیفیت برتر تولیدات نساجی اردبیل بجای شاغل شدن 6 هزار نفری این مجموعه اکنون با 650 نفر کار می کند و نزدیک به 1500 چرخ خیاطی صنعتی در این کارخانه بدون چرخ کار و خاک می خورد.

نصیری با اشاره به اقدم تحسین برانگیز بازار کفش آذربایجان شرقی در نصب نوشته هایی با عنوان " از فروش جنس خارجی معذوریم و جنس خارجی نداریم» اضافه کرد: در اینصورت مردم با مشاهده جنس های عالی داخلی پی به ایرانی بودن و کیفیت عالی آن خواهد برد و اعتماد به بازار مصرف داخلی باز خواهد گشت.

در ادامه نصیری آمار کاهش مشروبات دست ساز را استثناء دانست و اظهار داشت: متاسفانه در برخی نقاط استان مشروبات دست ساز تولید و وارد چرخه مصرف می شود اما با این حال قاچاق مشروبات صنعتی و خارجی از مرزها کاهش یافته است.

وی به نقل از سفیر آذربایجان گفت: هرچند برخی مواقع قاچاق مواد مخدر از ایران واستان به آذربایجان صورت می گیرد اما به اقرار خود مقامات این کشور ایران هزینه های سنگینی در این راه از حیث جانی ومالی داده و کمترین تتمه آن به کشور آذربایجان می رسد که قدردان نیروهای نظامی - انتظامی کشور ایران هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی کالاهای خارجی هرچند قاچاق نیستند ولی قیمت های چند برابری و بدون معین بفروش می رسد؛ اظهار داشت: این وظیفه تعزیرات حکومتی بوده که به آن نظارت و رسیدگی کند.

نصیری در پایان سخنان خود با اشاره به کارساز بودن دیپلماسی و ظرفیت آن در تعامل با کشورهای همسایه گفت: البته از ظرفیت دیپلماسی سیاسی نیز در کاهش قاچاق و جلوگیری از آن خوب استفاده شده است.

در ادامه نشست خبری معاون سیاسی - امنیتی استانداری اردبیل با خبرنگاران؛ شهبازی مدیر امور انتظامی استانداری اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل در بحث استان های هدف قاچاق مطرح نبوده و در مجموعه تشکیل پرونده های قاچاق در سه ماهه اخیر به نسبت مشابه سال 95 بمیزان 12درصد کاهش یافته است.متهمان بازداشتی قاچاق نیز 22درصد کاهش یافته است.

شهبازی افزود: تمامی پرونده های تشکیل یافته قاچاق زیر یکصد میلیون تومان بوده و عمده در بخش کود شیمیایی - ارز- لوازم خانگی – تجهیزات ماهواره و مشروبات بوده که شاهد کاهش آن هستیم.

این مسئول در پاسخ به علت تاخیر و تعلل دو دوره ای در اجرای طرح ملی ریجیستر و مبارزه با گوشی های قاچاق اظهار داشت: این موضو دو سال بوده که تداوم دارد ولی از تاریخ تصویب و ابلاغ آن می گذرد طبق گفته خورشیدی فر این طرح بزودی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد و فروش انبوه گوشی ها در معابر شهر نوعی نگرانی از شروع اجرای طرح بشمار می رود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا گمرک بیله سوار در استان اردبیل نیز مجهز به سیستم کنترل و بازرسی الکترونیکی دستگاه ایکس‌ری پیشرفته است یا خیر؟ گفت: پول خریداری این دستگاه واریز شده ولی هنوز وارد استان نشده است اما تا سه ماه آینده نصب خواهد شد.

ارسال نظرات