خبرهای داغ:
سعادت با اشاره به پراکندگی جمعیت در مناطق مختلف استان افزود: ۹۴ درصد از جمعیت استان درگیر خشکسالی درازمدت هستند که در این میان ۱۰۰ درصد مساحت و جمعیت شهرستان خوروبیابانک دچار خشکسالی شدید است
کد خبر: ۸۸۸۵۲۲۵
|
۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از خور: رئیس اداره هواشناسی شهرستان خوروبیابانک در گفتگو با خبرنگار ما از کاهش میانگین بارندگی یک میلیمتری  در هر سال خبر داد.

رضا سعادت گفت: تشکیل زودرس الگوی تابستانی در خردادماه سال جاری موجب افزایش یک تا یک و نیم درجه ای دمای هوا شد که این امر باعث شد تا خردادماه گذشته گرمترین خرداد در ۱۰ سال اخیر باشد.

وی میانگین دمای خرداد ماه را ۳۲ و شش دهم عنوان کرد و افزود: گرمای هوا در خرداد ماه سبب شد تا فصل بهار سال جاری با میانگین دمای ۲۶ و هشت دهم سانتیگراد گرمتین بهار در ۱۰ سال اخیر را به خود اختصاص دهد.

سعادت تصریح کرد: بررسی الگوهای جوی در یک ماه آینده نشان از تداوم روند گرمایی دارد.

رئیس اداره هواشناسی خوروبیابانک با اشاره فراگیر بودن خشکسالی در سراسر استان گفت: بررسی شاخص استاندارد SPEL که بر اساس تبخیر و تعریق و بارش اندازه گیری می شود، در دوره هفت ساله بیانگر این است که ۹۵ درصد استان اصفهان درگیر خشکسالی دراز مدت هستند.

وی با اشاره به پراکندگی جمعیت در مناطق مختلف استان افزود: ۹۴ درصد از جمعیت استان درگیر خشکسالی درازمدت هستند که در این میان ۱۰۰ درصد مساحت و جمعیت شهرستان خوروبیابانک دچار خشکسالی شدید است.

سعادت تصریح کرد: بر اساس شاخص مذکور در دوره هفت ساله با توجه به فرایند های زمانبر حاکم بر چرخه هیدرولوژیکی، خشکسالی درازمدت همچنان در شهرستان حکم فرما است.

وی با اشاره به راهکار های مبارزه با خشکسالی گفت: توجه به مدیریت منابع آبی و ذخایر زیر زمینی و ذخیره سازی آب های روان در زمان بارندگی ها می تواند در رفع کمبود منابع آبی و بیرون آمدن از بحران خشکسالی موثر باشد.

کارشناس هواشناسی با اشاره به تأثیر خشکسالی میان مدت در بخش کشاورزی گفت: علی رغم بارش های مناسب اردیبهشت ماه سال جاری وضعیت به گونه ای نبود که در شاخص رطوبتی خاک و وضعیت خشکسالی کشاورزی استان و شهرستان بهبودی مشاهده شود.

وی افزود: بارندگی سال زراعی از اول مهر سال گذشته تا امروز ۴۷ و چهار دهم میلیمتر بوده است که نسبت به سال قبل در مدت مشابه یک درصد افزایش داشته است ولی با توجه به این که در مدت باقی مانده از سال زراعی شاهد بارش های چشم گیری نخواهیم بود این آمار نسبت به میانگین یک سال زراعی کاهش ۳۶ درصدی را نشان می دهد.

سعادت میزان باران سال زراعی در بلند مدت را ۷۳ و هفت دهم میلیمتر عنوان کرد و افزود: با توجه به کاهش بارندگی در سال های گذشته هر سال یک میلیمتر از میانگین بارندگی کاسته می شود.

رئیس اداره هواشناسی خوروبیابانک در مورد مبارزه با ریزگردها و شن های روان گفت: شناسایی کانون های گرد و خاک و انجام عملیات بیابان زدایی با درختکاری و ایجاد کمربند سبز در حاشیه شهرها می تواند در مواقع ورود ریز گرد ها از آثار بد آن جلوگیری کند

ارسال نظرات
پر بیننده ها