نادیده گرفتن معلولان در طرح‌های گردشگردی و دریا در مازندران

مکان‌های تفریحی و گردشگری مانند دریا در مازندران که سالانه طرح‌هایی با عنوان سالم‌سازی دریا برای ارئه خدمات به مردم اجرا می‌شود هیچ جایگاهی برای معلولان و اختصاص دادن چند طرح برای این قشر افراد دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۸۸۸۵۲۷۲
|
۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، معلولان بخشی از افراد جامعه ما هستند که به دلیل ناتوانی‌های جسمی و بدنی نمی‌توانند مانند دیگر افراد از امکانات و خدمات عمومی استفاده کنند.

آنها مانند افراد سالم از حقوق شهروندی برخوردار بوده و آماده‌کردن شرایط و مناسب‌سازی محیط برای حضور آنان در جامعه طبق قانون باید انجام شود.

پیاده‌روها، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و بانک‌ها، معابر و بوستان‌ها باید به گونه‌ای باشد تا معلولان بتوانند به راحتی از منزل بیرون آمده و بدون کمک دیگران به راحتی رفت‌وآمد کرده و فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند.

حضور معلولان در جامعه تأثیر مستقیم در اشتغال، تحصیل و فعالیت‌های اجتماعی آنها دارد که فراهم‌کردن محیط و مناسب‌کردن آن برای آنها یک ضرورت در جامعه ماست که باید انجام شود.

در کشور ما اقداماتی در این زمینه و مناسب‌کردن فضای جامعه برای این قشر از مردم انجام شده اما کافی نیست و معلولان همچنان از نبود امکانات در محیط شهری رنج می‌برند.

در استان ما هم تعداد معلولان کم نبوده و برای حضور افراد معلول جسمی و حرکتی اقداماتی در حال انجام است.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان مازندران در ارتباط با مناسب‌سازی معابر در استان برای حضور معلولان گفت: متولی مناسب‌سازی معابر شهرداری‌ها و بر اساس قانون دبیری کمیته مناسب‌سازی معابر با سازمان بهزیستی است.

سید‌سعید آرام  با بیان اینکه این کمیته برای هماهنگی مناسب‌سازی و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها انجام شده است، افزود: نسبت مناسب‌سازی در دستگاه‌ها و ادارات خوب بوده و دیگر دستگاه‌هایی که مناسب‌سازی در آنها انجام نشده هم متعهد شده‌اند تا این اقدام را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه شهر ساری در زمینه مناسب‌سازی معابر برای معلولان پیش‌قراول است، خاطرنشان کرد: شهرستان آمل در مناسب‌سازی خوب عمل کرده و دیگر شهرها هم همراهی  خوبی دارند.

این مسؤول با بیان اینکه بحث مربوط به ساختمان‌های قدیمی هم وجود دارد، افزود: نیاز به کارها و اقدامات ویژه در این زمینه داریم که باید انجام شود.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان مازندران با اشاره به اینکه مازندران در بحث مناسب‌سازی از دیگر استان‌ها بهتر است، بیان کرد: مازندران با وجود مسافرپذیر‌بودن فقط مختص مازندرانی‌ها نیست و باید اقدامات بیشتری در این زمینه انجام شود.

وی با بیان اینکه مناسب‌سازی معابر هزینه چندانی ندارد، یادآور شد: مناسب‌سازی معابر عمومی هزینه خاصی ندارد و همراه با هم سطح‌سازی و سنگ‌فرش خیابان‌ها می‌توان مناسب‌سازی برای معلولان و یا خط ویژه نابینایان را هم انجام داد.

علاوه بر مناسب‌سازی معابر در بوستان‌ها و پیاده رو‌ها موضوع مهمی که امروزه برای معلولان مورد توجه است نبود سیستم حمل‌ونقل شهری برای آنان بوده که به همین دلیل بسیاری از معلولان را خانه‌نشین کرده است.

شهروند معلول ساروی با بیان اینکه حمل‌ونقل شهری برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: هیچ سیستم حمل‌ونقل عمومی برای تردد افراد معلول وجود ندارد این در صورتی است که افراد دیگر براحتی می‌توانند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از معلولان به دلیل مناسب نبودن فضاها از درس و تحصیل و شغل جا مانده‌اند، بیان کرد: از مسؤولان می‌خواهیم تا نیازهای‌مان که حضور در جامعه است را فراهم و اتوبوس‌های ویژه برای جابه‌جایی معلولان را وارد حمل‌ونقل شهری کنند و یا اتوبوس‌ها را مجهز به بالابر کنند تا بتوانیم مانند افراد دیگر جامعه تردد کنیم.

آرام همچنین در ارتباط با حمل‌ونقل شهری برای معلولان بحث حمل‌ونقل عمومی برای معلولان را مهم‌ترین مشکل عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل برای معلولان در سطح کشور و استان بحث حمل‌ونقل عمومی است که در این مورد نتوانسته‌ایم بخشی مورد نظر و یا فضایی را برای حمل‌ونقل معلولان آماده کنیم تا از آن استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران با اشاره به اینکه برخی از معلولان خود صاحب خودرو هستند، تصریح کرد: اگر خودرویی نیاز به مناسب‌سازی و یا تغییر باشد بهزیستی 3 میلیون تومان  برای تغییر و مناسب‌‍سازی خودرو جهت استفاده معلول کمک می‌کند.

این مسؤول با بیان اینکه امسال برنامه‌ریزی شده تا در حمل‌ونقل عمومی برای معلولان اقداماتی انجام شود، افزود: برنامه‌ریزی شده تا اقداماتی برای مسیرهای اصلی که تردد می‌کنند و یا امکانات خودروهای اتوبوس که فضای مناسبی برای ویلچر داشته باشند فراهم شود.

مناسب‌سازی معابر و حمل‌ونقل شهری از ضروریات جامعه است که باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین علاوه بر دو مورد مهم مهیا‌کردن مراکز تفریحی و گردشگری برای معلولان استان و مسافرینی که به مازندران سفر می‌کنند هم مورد اهمیت است.

مکان‌های تفریحی و گردشگری مانند دریا در استان  که سالانه طرح‌هایی با عنوان سالم‌سازی دریا برای ارئه خدمات به مردم اجرا می‌شود هیچ جایگاهی برای معلولان و اختصاص دادن چند طرح برای این قشر افراد دیده نمی‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران در این باره هم گفت: طرح سالم‌سازی دریا در شهرهای ساحلی برای استفاده معلولان وجود نداشته اما امسال فضایی دریایی در نوشهر برای استفاده معلولان در‌ نظر گرفته شده است.

وی گفت: فضایی در نوشهر برای استفاده معلولان از دریا درنظر گرفته‌شده که  بقیه شهرها هم از آن الگوبرداری کنند و این اقدام را جهت رفاه و تفریح معلولان انجام دهند.

معلولان هم مانند سایر افراد جامعه به عنوان شهروند دارای حقوقی هستند، همانطور که شرایط و امکانات برای افراد سالم مهیا می‌شود امکانات و تجهیزات در جامعه باید برای معلولان هم فراهم شود تا بتوانند براحتی تحصیل کرده و به شغلی مشغول شوند و توانایی‌های خود استفاده کنند.

برآوردن نیازها و حقوق این بخش از افراد جامعه که در قانون اساسی کشور هم آمده است اراده و عزمی جدی می‌طلبد که همه دستگاه‌ها و ادارات باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند و همچنین آگاهی‌های و آموزش‌های لازم به مردم و فرهنگ‌سازی از موارد مورد توجه در این زمینه است که باید انجام گیرد تا سبب آشتی معلولان با جامعه شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار