معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان یزد با بیان اینکه حدود 10 درصد افراد جامعه را افراد کم توان و معلول تشکیل می دهند گفت : مناسب سازی فضای شهری برای معلولان یک ضرورت است و طبق قانون مسوولان نظام و دولت موظف به اجرای این مهم هستند.
کد خبر: ۸۸۸۵۳۲۳
|
۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر ، محمد حسین غنیمت در نشست هماهنگی و پیگیری مناسب سازی فضای شهری شهرستان اشکذر برای معلولان خاطر نشان کرد: نا مناسب بودن محیط شهری از مشکلاتی است که نه تنها معلولان بلکه دیگر اقشار کم توان جامعه را برای تردد درشهرها با مشکل مواجه می کند، به طوریکه این اقشار برای انجام فعالیتهای روزمره در سطح شهر همواره با محدودیت هایی مواجه بوده و این مسئله حضور آنان را در جامعه کاهش داده و بعضا به تشدید آسیب های روحی و روانی ناشی از انزوا در افراد کم توان منجر می شود.
وی افزود: اگر چه در یک دهه گذشته اقداماتی برای مناسب سازی معابر و مبلمان شهری برای معلولان و اقشار کم توان انجام گرفته اما این اقدامات بسیار محدود بوده و کماکان این گونه اقشار برای تردد در جامعه با مشکلاتی مواجه هستند.
غنیمت خاطر نشان کرد: رشد و شکوفایی جامعه بستگی بکارگیری استعدادها و توانایی های شهروندان دارد و بی تردید بخشی از نیرهای فعال در جامعه افزاد معلول و کم توان هستند که باید برای بهبود شرایط استفاده از ظرفیتهای آنان برنامه ریزی شود.
وی یاد آور شد: نبود فضای مناسب عمومی شهر ، وسایل نقلیه عمومی ویژه ، کمبود مسیرهای ویژه در پیاده روها و انجام عملیات حفاری در معابر از مشکلاتی است که معلولان و افراد کم توان با آنها دست و پنجه نرم می کنند.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی یزد اظهار کرد: بر اساس شرایط استان یزد آمار افراد دچار معلولیتهای بارز متوسط تا شدید نزدیک به ۵۰ هزار نفر برآورد می شود.
وی با بیان اینکه بیشتر معلولان استان را مردان تشکیل می دهند افزود: ۴۰ درصد معلولان استان جسمی و حرکتی ، ۲۷ درصد معلول ذهنی و بقیه دارای معلولیت شنوایی ، بینایی و دیگر معلولیت ها هستند.
غنیمت با بیان اینکه فعالیت ها و اقدامات سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی در زمینه ارائه خدمات به معلولان در راستای توانمند سازی و توانبخشی معلولان برنامه ریزی شده است خاطر نشان کرد: توانبخشی از خدمات و فعالیت ها ی هدفمند برای ارتقاء سطح سلامت معلولان و اجتماعی کردن آنان است .
وی ضمن تاکید بر مناسب سازی فضای شهری برای معلولان گفت: تحقق این مهم در گرو تغییر نگاه و تبدیل این موضوع به یک باور و فرهنگ عمومی در جامعه است .
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی یزد با بیان اینکه در بسیاری از کشورها تمام معابر و اماکن عمومی برای رفت و آمد معلولان مناسب سازی شده است افزود : مناسب سازی محیط و مبلمان شهری در استان برای معلولان و سالمندان انجام نشده است.
وی خاطر نشان کرد: مناسب سازی عبارت است اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل مناسب به طوریکه فرد معلول بتواند آزادانه، بدون خطر و نیاز به کمک دیگران در سطح شهر تردد و از تسهیلات محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی لازم بهره مند شود.
غنیمت با بیان اینکه در موضوع مناسب سازی باید کرامت و شان فرد معلول و کم توان حفظ شود، اضافه کرد: در برخی مکان ها که معابر مناسب سازی شده، معلولان به دلیل وجود صندوق صدقات، تابلو و میله ها یا اشغال معابر توسط برخی اصناف با مشکلات و صدمات جسمی مواجه می شوند.
وی اظهار کرد: معلولیت ممکن است با هر حادثه پیش بینی نشده ای برای هر شخصی رخ دهد به همین دلیل مناسب سازی معابر باید دغدغه همه باشد و علاوه بر معابر در ساخت ساختمان های مسکونی نیز باید به این موضوع توجه شود.
معاون بهزیستی یزد با تبیین قانون جامع حمایت از معلولان گفت: با گذشت ۱۳سال از تصویب و ابلاغ، این قانون هنوز به خوبی در استان اجرا نشده، طبق این قانون شهرداری به اداراتی که فضای آنها برای تردد معلولان مناسب سازی نشده، نباید پایان کار دهد.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یزد با بیان اینکه ۵۹ درصد ساختمان های مرکزی دستگاه های دولتی استان مناسب سازی شده اند، گفت: در این ساختمان ها چهار اصل رمپ مناسب، اصلاح ورودی ساختمان، سرویس‌های بهداشتی و بالابر برای جابجایی و تردد معلولان و افراد کم توان رعایت شده که در این زمینه استان یزد در رتبه های بالای کشور قرار دارد.
غنیمت با بیان اینکه تنها ۲۰ درصد معابر و خیابان ها برای تردد معلولان و افراد کم توان مناسب سازی شده، افزود: نباید یک پارک یا مکان خاص برای معلولان مناسب سازی شود بلکه باید با مناسب سازی محیط، شرایط حضور آنها را در جامعه فراهم نماییم تا از جامعه جدا نشده و دچار افسردگی نشوند.
وی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در انعکاس مشکلات جامعه معلولان به ویژه مناسب سازی محیط اظهارکرد: اصحاب رسانه با اطلاع رسانی دقیق از وضعیت جامعه هدف و لزوم اجرای طرح مناسب سازی می توانند به فراگیر شدن اجرای این طرح کمک کنند.
تعداد معلولان شناسایی شد و دارای پرونده شهرستان اشکذر ۶۲۰ نفر است ، ۹/۵ درصد از جمعیت این شهرستان را سالمندان تشکیل می دهند.

منبع : ایرنا

ارسال نظرات