خبرهای داغ:
انتشارات کتاب نیستان مجلد دهم و یازدهم مجموعه «رخصت مرشد» از مجموعه کتاب‌های قصه‌های پهلوانی را در دست انتشار دارد.
کد خبر: ۸۸۸۵۴۱۳
|
۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، انتشارات کتاب نیستان مجلد دهم و یازدهم مجموعه «رخصت مرشد» را تا پایان تابستان منتشر و روانه بازار نشر می‌کند.

در معرفی این مجموعه آمده است:‌ «حکایت و روایت از پهلوانی‌های و دلاوری‌های پهلوانان ایران‌زمین، بخشی از تاریخ شفاهی مردمان سرزمین ماست. سال‌های سال مردمان ایران با حضور در قهوه‌‌خانه‌ها و یا مراکز تجمع مردم، پای نقل و صحبت مرشد‌هایی می‌نشسته‌اند که پهلوانی‌های ایرانیان را از دل قصه‌ها و افسانه‌های کهن ایران استخراج کرده و پس از تصویر آنها در قالب نقاشی به روی پرده‌های بزرگ، به نقل سینه‌به‌سینه آنها برای مردم پرداخته‌اند.

قصه‌های پهلوانی در ایران اما تنها در نقل پرده‌ها و افسانه‌ها و حکایت‌های پهلوانی کهن خلاصه نشده است که در بسیاری از حکایات روزمره زندگی مردم نیز ریشه دارد. به ‌عبارت ‌دیگر ایرانیان در گذر زمان افسانه‌هایشان را با زندگی روزمره خود پیوند زده و سعی کرده‌اند پهلوان‌های افسانه‌ای خود را در قامت مردانی از روزگاران معاصر کشف و پیدا کنند. از گذر این تلاش است که بسیاری از پهلوانی‌ها و جوانمردی‌های قصه‌ها و افسانه‌ها را در قهرمانان سرزمین خود کشف و بازآفرینی می‌کنند.»

مجموعه 9 جلدی رخصت مرشد، قصه‌های پهلوانی نوشته خسرو آقایاری نیز با همین هدف و برای بازخوانی حکایت‌هایی از زندگی پهلوانان ایرانی تألیف شده است.مجلد دهم مجموعه «رخصت مرشد» به استان خراسان اختصاص دارد و آقایاری از دل منابع حقیقی و بر اساس قصه‌هایی سینه‌به‌سینه داستان‌های این کتاب را انتخاب کرده است.

 شیوه روایت این داستان‌ها به شکلی است که سنت‌های قصه‌گویی ایرانی را حفظ کرده و درعین‌حال ادبیاتی را برای بیان اتخاذ می‌کند که جان‌مایه آن استفاده از کلماتی است که در لفظ و بیان امروزه ما بسیار به کار می‌رود و به هیچ روی برای مخاطب غریبه نیست.

مجلد یازدهم این مجموعه نیز به استان تهران اختصاص دارد و آیین‌های پهلونی تهران قدیم را بازگو کرده است.


ارسال نظرات
پر بیننده ها