اختتامیه دومین جشنواره بین المللی حقوق بشر آمریکایی با حضور مسئولین، اندیشمندان و هنرمندان ایرانی و خارجی در حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۸۵۵۵۷
|
۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان اختتامیه دومین جشنواره بین المللی حقوق بشر آمریکایی عصر روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه با حضور مسئولان کشوری همچون دکتر عباسعلس کدخدایی سخنگو عضو حقوق دان شورای نگهبان، مهدی بهرامیان مسئول سازمان بسیج حقوق دانان محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، سردار محمدرضا نقدی معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آیت الله حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه شهر کرج، فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری، دکتر سیامک رهپیک عضو حقوقدان شورای نگهبان، حجت‌الاسلام سید مصطفی میرلوحی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه امام صادف (ع)، محمود عباسی- دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری، محمدصادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، دکتر فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، وحید یامین‌پور مدیر پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، مهندس مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران و همچنین جمعی از هنرمندان و اندیشمندان داخلی و خارجی در حوزه هنری برگزار شد.

آمریکا از بزرگترین ناقضان حقوق بشر است.

در ابتدای این مراسم مهدی بهرامیان مسئول سازمان بسیج حقوق دانان کشور ضمن عرض خیرمقدم به عنوان نماینده ستاد برگزاری جشنواره، اظهار کرد: این جشنواره تلاش دارد تا نشان دهد که خود آمریکا یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در سطح کشور خود و منطقه و جامعه بین المللی است.

وی ادامه داد: به عنوان نماینده ستاد برگزاری این جشنواره بین المللی از تمام نهادها و سازمان هایی که در برگزاری این جشنواره مشارکت داشتند تشکر می کنم.

در خون خود می غلتیم اما تسلیم نمی شویم.

اسفندیار قره‌باغی خواننده انقلابی و پیشکسوت در سخنانی کوتاه در مراسم تجلیل خود در این جشنواره گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم روزی عمرمان به پایان خواهد رسید. چه در بستر طلایی جان را تسلیم کنیم و چه در کیفیت افتخار آمیزی که ژنرالی مسافران بی گناه هواپیمایی را به شهادت برساند. اگر جنایت آن ژنرال افتخار است همان بهتر که ما در خاک و خون خود به غلطیم و تسلیم نشویم.

استاد اسفندیار قره باغی خواننده سرود معروف «آمریکا مرگ به نیرنگ تو» است که رهبری گروه کُر تالار وحدت، رهبری گروه کُر صدا و سیما، رئیس مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی، ریاست کمیته آواز کلاسیک خانه موسیقی، مسئول موسیقی رادیو، نایب رئیس کانون هنرمندان ایران را برعهده داشته است.

عملکرد آمریکا ناقض کلیه شاخص های حقوق بشری است.

دکتر عباسعلی کدخدایی عضو حقوق دان و سخنگوی شورای نگهبان در مراسم اختتامیه دومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی با بیان این که این گونه همایش ها از جهت علمی تبیین کننده واقعیت‌های استکبار جهانی است، عنوان کرد: غربی‌ها مدعی هستند حقوق بشر خاستگاه غربی دارد و نقش دیگران را در آن نفی می کنند.

عضو حقوق دان و سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که باید دید حقوق بشری که آمریکا مدعی آن است چه ویژگی‌هایی دارد، عنوان کرد: نخستین ویژگی حقوق بشر آمریکایی تبعیض آمیز بودن روش‌های آمریکا است.

وی خاطرنشان کرد: فقدان عنصر عدالت و برابری دومین شاخصی است که حقوق بشر آمریکایی دارد. رفتار آمریکا را در خصوص اقدامات جامعه جهانی برای تامین عدالت باید مورد توجه قرار دهیم.

کدخدایی با بیان این که شاخص سوم در بحث حقوق بشر آمریکایی، توسط به زور توسط این کشور است، گفت: آمریکایی ها در هر جایی از قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی خود استفاده می‌کنند و آنچه را که خود می‌پسندند تحت عنوان حقوق بشر به کشورهای دیگر تحمیل می کنند.

وی تاکید کرد: بی توجهی آمریکایی ها به توصیه ها و تذکرات سازمان‌ها و نهادهای بین المللی از دیگر موارد حقوق بشر در این کشور است.

عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: شاخص‌های حقوق بشر آمریکایی غیر از چیزی است که در اسناد بین المللی تدوین شده است.

هزاره سوم را برای انسانیت دشوار تر از دوره های قبل می دانیم…

محمود عباسی- دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با بیان این که هدف حقوق بشر حمایت از حقوق انسانی است، اظهار کرد: این حقوق فارغ از نژاد و رنگ و ملیت است. اگر از حقوق ذاتی بشر سخن می‌گوییم، به این معنا است که آدمی از آن رو که آدمی است دارای این ارزش والا است. هنر بشر نیمه اول قرن بیستم، پس از گذار از میلیون ها کشته و آواره و عبور از تلی از جنازه‌ها، این بود که در ۱۹۴۸ به نقطه ایی رسید و کشف بزرگش این بود که انسان کرامت دارد و باید کرامت آن پاس داشته شود.

وی همچنین گفت: جهان پس از اعلامیه حقوق بشر شاهد تحول بود و تلاش داشت تا به نقطه ایی برسد که صلح و آرامش و امنیت را فرا روی جامعه بشری قرار دهد. حقوق بشر فی نفسه حقوق خاص یک منطقه یا جغرافیا و کشور نیست؛ اما نگاه دقیق و ظریف رهبر معظم انقلاب اسلامی، تعریظ ایشان به مقامات آمریکایی است که حقوق بشر را ابزاری برای دست یابی به اهداف نامشروع خود قرار داده‌اند. دولتمردان آمریکایی در طول تاریخ جنایات خود حقوق بشر را نادیده انگاشتند و از آن عبور کردند و باید آغاز هزاره سوم را دشوار تر از دوره قبل بدانیم. آمریکایی ها خود را نسبت به سایر جوامع انسانی برتر و بالاتر می پندارند. وقتی از حقوق بشر آمریکایی صحبت می‌شود انتظار این است که در یک کشور پیشرفته ارزش‌های حقوق بشری موج بزند و بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، اما این انتظار نتیجه معکوسی رقم می‌زند.

حضور هنرمندان ۲۰ کشور جهان در دومین دوره جشنواره حقوق بشر آمریکایی

اسماعیل آجرلو، دبیر دومین جشنواره بین المللی حقوق بشر آمریکایی در سخنانی با بیان این که این جشنواره در بخش علمی و هنری فرخوان خود را ارائه کرده است؛ عنوان کرد: در بخش هنری ۸۰۰ اثر از هنرمندان داخلی و ۲۵۰ اثر از هنرمندان خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. همچنین هنرمندانی از ۲۰ کشور جهان در این جشنواره شرکت کردند. امیدوارم این جشنواره ادامه داشته باشد و هنرمندان زمینه و بستر لازم را برای بیان نظراتشان داشته باشند.

حقوق بشر ابزار سیاسی در دستان آمریکا است

پروفسور گراسکاپ اندیشمند و هنرمند مطرح آمریکایی نیز که میهمان این مراسم بود در سخنان کوتاهی با بیان این که هنر می‌تواند زبان مناسبی برای بیان بسیاری از مفاهیم باشد، اظهار کرد: در طول زمانی که در ایران بودم، درباره حقوق بشر آمریکایی سوال‌های زیادی از من شده است. در این رابطه تحقیقات زیادی انجام داده‌ام. در واقع حقوق بشر ابزار سیاسی در دستان آمریکا است تا به اهداف مدنظر خود برسد. نمونه ای از این موضوع، رفتار آمریکا در قبال ایران، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی همچنین گفت: حقوق بشر در داخل آمریکا به مفهوم دارایی و اموال متصل است و هر چقدر دارایی بیشتری داشته باشیم، حقوق بیشتری خواهیم داشت.

رونمایی از آثار علمی و اجرای برنامه های هنری

در این مراسم سالنامه نشان فتخار اثر حسین کرمی و همچنین کتاب‌ سه جلدی با موضوع حقوق بشر آمریکایی که در بردارنده مجموعه مقالات مرتبط با این موضوع است و با تلاش دکتر علی بهادری جمع آوری شده است رونمایی شد.

از دیگر بخش‌های این مراسم می‌توان به شعرخوانی حسن اسحاقی با موضوع حقوق بشر آمریکایی اشاره کرد. اجرای استندآپ کمدی امیر کربلایی زاده نیز از دیگر بخش‌های جذاب مراسم بود.

تقدیر از برگزیدگان علمی و هنری جشنواره

در بخش پایانی این مراسم از برگزیدگان بخش کتاب، مقالات پژوهشی و همچنین هنرمندان گرایش های موشن گرافیک، اینفوگرافیک، پوستر، کاریکاتور و نمایش رادیویی با اهداء لوح تقدیر، تندیس جشنواره جوایز نقدی تقدیر به عمل آمد. 


ارسال نظرات
آخرین اخبار