مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه بجستان در گفت‌وگو با «بسیج»:
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه بجستان بیان داشت: گفتمان‌سازی حجاب را راهکاری موثر در مقابله با بی‌حجابی عنوان کرد.
کد خبر: ۸۸۸۵۵۹۳
|
۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
حجت الاسلام سید مهدی حسین‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، ضمن اشاره به تاریخچه پیدایش حجاب اظهار کرد: حجاب برمی‌گردد به زمان خلقت حضرت آدم و روایت است که بعد از سرپیچی حضرت آدم و حوا از فرمان خداوند، خداوند آن‌ها را عریان به زمین فرستاد و این شرم و حیای پیامبر خدا مجاب کرد تا به دنبال پوشش برای خودشان باشند.
 
وی ادامه داد: حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.
 
وی حجاب را یک مصونیت فردی و اجتماعی دانست و اذعان کرد: برخی حجاب را محدودیت می‌دانند که این اصلا درست نیست بلکه حجاب مصونیت فردی، اجتماعی است که برای حفظ تجاوز هر گونه اجنبی لازم و واجب است.
 
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه بجستان به راه‌های مقابله با بی‌حجابی پرداخت و گفتمان‌سازی حجاب را موثر‌ترین راهکار دانست و تصریح کرد: برای مقابله با بی‌حجابی و سوق دادن جامعه به سمت حجاب اسلامی باید الگوسازی برای ترویج فرهنگ حجاب و گفتمان حجاب صورت گیرد و با وجود ترویج بی‌حجابی در جوامع مسلمان بویژه ایران باید با استفاده از سخنرانان زبده، مجرب و تاثیر گذار تبلیغ حجاب کرد و مردم را به فواید حجاب آگاه و نسبت به مضرات حجاب هشدار داد.
 
وی ضمن اشاره به جایگاه فضای مجازی در ترویج فرهنگ حجاب اذعان کرد: امروز با وجود فضای مجازی که سیل عظیمی از مردم درگیر آن هستند می‌توان با استفاده از این ظرفیت بالقوه برای ترویج گفتمان حجاب استفاده و با این حرکت تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌شود.
 
حجت الاسلام حسین پور ضمن انتقاد از برخی مسئولان اظهار کرد: ضعف مسئولان تراز دوم حکومتی و غفلتشان در ترویج گفتمان حجاب و برخی حتی با عملکرد معکوس باعث ترویج بی‌حجابی در جامعه شده اند.
 
وی به دیوار کشی‌ها معروف انتخابات پرداخت و تصریح کرد: برخی‌ها برای رسیدن به مقاصد خودشان با احساسات مردم بازی می‌کنند. دیدید بحث دیوار کشی ها در پیاده‌رو‌ها مطرح شد که عملا و عقلا یک طرح نشدنی است و از طرف دیگر در شرع اسلام حتی در نماز برای پرده‌کشی اجباری نیست فقط بر اساس مستحب بودن پرده ای بین زن و مرد کشیده می‌شود، این حرکات و این گفته‌ها کمی تفکر بعضی ها را نسبت به دین بد می‌کند و باید هوشیار بود تا با گفته‌های خودمان با هر قصدی، مردم را دین گریز نکنیم.
 
وی مساله حجاب را همگانی دانست و خاطر نشان کرد: حجاب مختص زن تنها نیست، در احکام ما حدی مشخص شده که خط قرمز حجاب است آن هم با توجه به شرایطی که اگر مساعد نبود حداقل باید از این حد حجاب تجاوز نشود هم برای زن و هم برای مرد ولی برخی فکر میکنند همیشه میتوان تا مرز حد مشخص شده و بعضی که اصلا توجهی به حد و مرز حجاب ندارند.
 
حجت الاسلام حسین‌پور افزود: تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به اینکه تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‎گردد.
 
وی خاطرنشان کرد: حجاب درونی، باطنی و ذهنی است که فرد را در مواجهه با گناه و فساد، از عقاید و ایمان راسخ درونی برخوردار می‌کند؛ و اساساً این حجاب ذهنی و عقیدتی، به منزله‎ی سنگ بنای دیگر حجاب‎ها، از جمله حجاب و پوشش ظاهری است؛ زیرا افکار و عقاید انسان، شکل دهنده‌ی رفتارهای اوست.


ارسال نظرات
پر بیننده ها