خبرهای داغ:
دکتر بنیانی گفت: پیوست نگاری فرهنگی یعنی بازگشت به اسلام از رهگذر مطالعات عملیاتی برای اینکه دین را در زندگی روز مره خود مستقر کنیم.
کد خبر: ۸۸۸۶۲۹۱
|
۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
دکتر بنیانی عضو کمیسیون فرهنگی شورای انقلاب فرهنگی در حاشیه کارگاه پیوست نگاری فرهنگی که به مدت سه روز در سالن اجتماعات آینده پژوهی دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) در حال برگزاری است در مصاحبه با خبرگزاری بسیج گفت: امروز شاهد آن هستیم که سطحی از زندگی روز مره از جمله لباس پوشیدن، غذا خوردن، زندگی اجتماعی و...که به سبک زنگی معروف است توسط سازمان های مختلف در آن مداخلات و تغیراتی به وجود می آورده می شود و جهت دهی میکنند که باعث تغیرات زیادی در سبک زندگی ما شده است به طور مثال از خانه های ویلایی آرام آرام به سمت آپارتمان نشینی رفته ایم و همین زندگی در خانه های آپارتمانی تغیراتی در زندگی و روابط ما ایجاد می کند که آسیب های جدی را در حوزه فرهنگی از آن دیده ایم.
وی ادامه داد: درجوامع غربی نگاه به زندگی ریشه در نگاه های مادی لذت جویانه دارد که به تدریج خانه تبدیل شده است به خوابگاهی که در بیرون از خانه لذت های خود را می برند و بعد از صرف شام وناهار در رستوران فقط برای خواب به خانه می روند.با نگاهی گذرا متوجه میشویم که ما در همه لایه ها با دنیای غرب تفاوت اساسی داریم ما اعتقاد داریم که دنیا مزرعه آخرت ما است و زندگی دنیایی ما، باید هم نیازهای مادی ما را جواب بدهد و هم زمینه رشد و اخلاق و معنویت را  فراهم آورد.
دکتر بیانی افزود: راه برون رفت از این مشکلات این است که یک بار مجددا برویم سراغ قرآن و سیره ائمه معصوم (ع) و  زندگی مطلوب را از آن استراج کنیم، باید تلاش کنیم تا زندیگیمان نیز براساس باورهای اعتقادی ما شکل بگیرد.
عضو کمیسیون فرهنگی شورای انقلاب فرهنگی گفت: مقام معظم رهبری نیز برای مقابله با این تهاجم فرهنگی یک سری رهنمودهایی به سطوح مختلف مدیریتی ابلاغ کرده اند مثلا به اندیشمندان گفتند که الگوی پیشرفت طراحی کنید، به مدیران اجرایی گفتند که نقشه مهندسی فرهنگی کشور را ایجاد کنید، به توده مردم نیز فرمودند که به سبک زندگی خود حساس باشید و سعی کنید که زندگی تان را به اسلام نزدیک کنید و به مدیران میانی هم فرمودند که برای کارهای بزرگ خود پیوست فرهنگی تهیه کنید برای مثال اگر می خواهید یک مجتمع مسکونی بسازید ابتدا تحقیق کنید ببینید این مجتمع مسکونی با مبانی دینی و اعتقادی هم خوانی دارد یا نه، که این همان پیوست نگاری فرهنگی می باشد.
وی تشریح کرد: پیوست نگاری فرهنگی یعنی بازگشت به اسلام از رهگذر مطالعات عملیاتی برای اینکه دین را در زندگی روز مره خود مستقر کنیم.
وی با اشاره به ضرورت تربیت نیرو در حوزه پیوست نگاری فرهنگی اظهار داست: در ابتدا لازمه کار این بود که نیروهای مستعد رای برای پیوست نگاری فرهنگی پرورش دهیم. استان قزوین 32 استان است که کارگاه پیوست نگاری در آن برگزار شده و از هر استان 120 نفر از اساتید علاقه مند بسیجی برای دوره پیوست نگاری آموزش می بینند.
دکتر بنیانی گفت: تعدای از مدیران در سطح کشور در اجرای پروژه از اساتید پیوست نگاری فرهنگی که آموزش دید اند درخواست کمک کرده اند ولی در اجرا هنوز به طور کامل وارد  نشده ایم، انتظار ما از سپاه برای ورود به کار از همه بیشتر است و امیدوارم اولین جایی که این بحث را عملیاتی میکند خود سپاه باشد و در پروژه های بزرگی در حال ساخت برای آن پیوست نگاری فرهنگی تهیه کنند.
عضو کمیسیون فرهنگی شورای انقلاب فرهنگی اظهار داشت: بقیه نهاد های تحت نظر رهبری از جمله بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید، کمیته امداد و بقییه نهاد ها هم باید به این مسئله توجه خاصی داشته باشند و  برای پروژه های خود پیوست فرهنگی تهیه کنند.از بقیه دستگاهای اجرایی کشور هم توقع داریم که متقاضی باشند این نیروهایی که در این کارگاها تربیت می شوند برای آنها پیوست فرهنگی تهیه کنند.
وی با اشاره به وضعیت فرهنگی موجود کشور و تهاجم فرهنگی که از شوی دشمنان انجام می شود افزود: حجم آسیبی که از بیرون جامعه وارد کشور می شود خیلی بزرگتر از کارهایی است که ما در حوزه فرهنگی درکشورانجام می دهیم.
وی با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب به شدت در حوزه فرهنگی نگران هستند و انتظارشان از مدیران ارشد،وزرا  و دستگاهای فرهنگی و ...این است که در کارهای روزمره خود طوری عمل کنند که به اصلاح فرهنگ جامعه کند اما ما با یک مشکل بزرگ روبه رو هستیم و آن این است که بعضی از مدیران ما به واسطه  تحصیل در غرب و یا تحصیل در دانشگاهای سکولار، فهمشان از فرهنگ اسلامی پایین است و درک نکرده اند که دین برای همه عرصه های زندگی آموزه دارد.
وی افزود: بعضی از مدیران ما ناخواسته در فرآیند جهانی سازی و با تقلید از غرب بخشی از فساد غرب را به داخل کشور منتقل می کنند در حالی که این مدیران مسلمان و حتی سابقه جنگ و جبهه نیزدارند ولی هنوز علم وفرهنگ را به رسمیت نشناخته اند.
دکتر بنیانی گفت: نگاه رهبری این است که مردم در سطوح پایین ترفهم عمیق تر و دقیق تر از بسیاری از مسئولین ومدیران دارند و بسیاری از این جوانان ما طرح های خلاقانه و خوبی دارند که اگر برای انجام آن بخواهند با مقامات بالاتر هماهنگ کنند بخشی از انرژی و وقت شان گرفته خواهد شد و تمام صحبت رهبری این است که در حد فهم و درک خود هدف های انقلاب را نگاه کنید  و کارهای فرهنگی را توسعه دهید و کمک کنید تا مدیران بالایی نیز فعال تر شوند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در شرایط موجود بحث آتش به اختیار را نباید سیاسی کرد چرا که این یک فرمان فرهنگی است و بنا بر خطری که حضرت آقا در حوزه فرهنگی احساس کرده اند این فرمان را صادر کردند و در این مقطع زمانی حساس محوریت کارها باید کمک به یکدیگر باشد.
1009/پ30/ب

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها