خبرهای داغ:
چندین سال است معظل بیکاری در میان جوانان سومین شهر پرجمعیت به یکی از مهم ترین چالش های مسئولان ارشد شهرستانی تبدیل شده در حالی که روسای کشوری انان ادعای کاهش بیکاری در سراسر کشور را مطرح می کنند.
کد خبر: ۸۸۸۶۲۹۹
|
۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، آمار رسمی بیکاری در چهار ساله اول دولت تدبیر و امید در بوکان به رقم ۲۱ درصد رسید هرچند با نگاهی گذرا به وضعیت خانواده ها و جوانان فارغ التحصیل این امار به رقم شگفت انگیز بالای ۴۵ درصد نیز خواهد رسید.

هم اکنون شهر بوکان با توجه به آمار رسمی از سوی مسئولان بوکانی جزو شهرستانهایی است که می توان به یقین گفت بالاترین میزان بیکاری در استان در جمع ۲۰شهر اول کشور به لحاظ تعداد بیکار است .

نبود بنگاهای کوچک و زود بازده، وضعیت تاسف بار کارگاه های تولیدی، عدم پرداخت تسهیلات کافی برای مکانیزه کردن بخش کشاورزی، بها ندادن به بخش گردشگری و … از جمله مهم ترین مقولاتی است که در شهرستان بوکان مظلوم طی دوران حاکمیت دولت مردان دولت یازدهم مورد بی مهری واقع شده، اما ایراد تمام این کاستی ها در آن است که وعده های مسئولان دولتی در کشور و شهرستان تنها و تنها در حد شعار باقی مانده است.

شهرستان بوکان طی سه دهه گذشته و به واسطه زمین های مرغوب برای ساخت و ساز بالاترین آمار مهاجرت را بعد از کرج به خود اختصاص داده که با توجه به این وضعیت آمار جوانان و مشکلات آنها از جمله یافتن کار، در این شهرستان به اوج خود رسیده است.

جدای از انبوه جوانان تحصیل کرده بیکار بسیاری از پدران بوکانی نیز به علت نداشتن شغلی پایدار برای فراهم کردن معاش زندگی یا مجبور به ترک خانواده و حضور در شهر دیگری می شوند و یا آفتاب بر نیامده خود را به میدان تجمع کارگران می رسانند تا اگر شانسی رو کرد بتوانند در یکی از پس کوچه های شهر برای پیدا کردن لقمه ای نان حلال عرق مردانگی بریزند.

به عنوان راهکار ایجاد اشتغال، مشارکت وبهره گیری بیشتر جوانان به ویژه فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی از اراضی وسیع کشاورزی موجود و ایجاد بازارچه های محلی به واسطه قرار گرفتن در کریدور مهم شمال غرب به غرب و جنوب غرب و همچنین استفاده از پتانسیل بالای مکان های گردشگری بوکان ( در صورت جذب سرمایه گذار برای احداث مکان های گردشگری)پیشنهادمی شود.

لازم است بار دیگر یاداور شد از جمله پس لرزه ها و عواقب بیکاری در شهرستان بوکان را می توان؛

۱-روی آوردن جوانان به مواد اعتیاد آور و صنعتی که ویران کننده است

۲-متلاشی شدن بنیان خانواده

۳-طلاق

۴-بیماریهای متعدد روحی و روانی خود فرد و همچنین خانواده و بستگان

۵-بی حوصلگی فرد و کم آوردن در برابر مشکلات حتی کوچک

۶-عدم تمایل به ازدواج به دلیل فراهم نبودن مقدمات زندگی از جمله شغل ،مسکن است عنوان کرد که می تواند مدیریت مسئولان شهرستانی و دولتی را به چالش بکشد.

با وجود تمام این تفاسیر هنوز مسئولان دولت تدبیر و امید برای کاهش معضل بیکاری در این شهرستان هیچ راه حلی ارائه ندادند و به جای حل این موضوع روی موضوعات حاشیه ای در شهر تاکید دارند.

ارسال نظرات