خبرهای داغ:
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: نیازمند تدوین یک سند جامع اخلاقی هستیم، اگر کار جدی در عرصه اخلاق انجام ندهیم، مورد مواخذه قرار خواهیم گرفت.
کد خبر: ۸۸۸۶۴۶۷
|
۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۶
باید یک سند جامع اخلاقی در حوزه تدوین شود

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی پنج شنبه در حاشیه بازدید از بنیاد علمی فرهنگی هاد با اشاره به جایگاه حوزه علمیه قم اظهار کرد: این حوزه مبدا تحولات عظیم در منطقه و جهان شد، حساسیت‌ها روی حوزه علمیه قم افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در کنار دستاوردهایی که حوزه داشته است، با یک سری تهدیدها و ضعف‌های درونی در این حوزه مواجه هستیم، طبیعت دستاوردهای یک مجموعه این است که آن مجموعه در معرض توجه و هجمه قرار بگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: در چند سال گذشته شاهد توسعه کمی و کیفی حوزه علمیه بودیم و افکار و فرهنگ‌های مختلف وارد حوزه شد، گسترش و توسعه حوزه عرصه اخلاق و معنویت را در معرض آسیب قرار داده است و باید در زمینه معنویت و اخلاق بیشتر هوشیار و مراقب باشیم.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به وظیفه حوزویان اظهار کرد: روحانیون باید مشکلات معنوی و اخلاقی جامعه را مداوا کنند و به این دلیل باید مشکلات این چنینی در حوزه حل شود، وظیفه بازسازی و تعالی معنوی حوزه بر عهده همه حوزویان است، اکنون به دلیل تغییر اوضاع، مشکلات گسترده اجتماعی روحانیت را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: باید بررسی آسیب‌های اخلاقی، معنوی و اجتماعی در حوزه به صورت مستمر صورت بگیرد و مدیران حوزه در خصوص صیانت از آن در این عرصه وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: یکی از وظایف مدیران حوزه تولید فکر و دانش لازم در عرصه اخلاق و تربیت است و بنیاد هاد به این مقوله توجه کرده است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به سیاست مدیریت حوزه اظهار کرد: این مدیریت نگاه کلان  آسیب شناسانه ای دارد و در این راستا حدود 100 پروژه در حوزه آغاز شده است که برخی از این طرح‌ها کوچک و برخی از طرح‌ها بزرگ است.

وی ادامه داد: امکان تدوین یک طرح راهبردی در حوزه علوم اخلاقی وجود دارد و حوزه برای حمایت از این مساله آماده است، حوزه اخلاق از بخش‌های مظلوم است، این بخش از گذشته به حوزه مرتبط بود و سوابق خوبی در خصوص عرصه اخلاق در حوزه وجود دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: نیازمند تدوین یک سند جامع اخلاقی هستیم، اگر کار جدی در عرصه اخلاق انجام ندهیم، مورد مواخذه قرار خواهیم گرفت.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به رابطه اخلاق با فقه اظهار کرد: فقه معاصر دارای بخش‌های مختلف است و در هر بخشی از فقه، مسائل جدیدی وجود دارد، باید بخشی از اخلاق وارد فقه شود و فعالیت‌هایی در این خصوص در حوزه صورت گرفته است، در حوزه علوم اخلاقی می‌توانیم با تجمیع مجموعه‌هایی در کنار هم به شکل شورایی، سندهایی را در این زمینه تدوین کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون ده‌ها هزار نفر در سطوح خارج حوزه در حال تحصیل هستند، می‌خواهیم که طلاب همان مسیر آزاد انتخاب که مسیر سنتی حوزه‌ها است، را طی کنند، اما به دنبال هدایت تحصیلی حوزویان هم هستیم.
ارسال نظرات