عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ضمانت اجرایی قرارداد با توتال قوی نیست و این موضوع باید در کمیسیون انرژی بررسی شود.
کد خبر: ۸۸۸۶۵۷۸
|
۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، عبدالله رضیان در گفت‌وگوبی درباره قرارداد نفتی با شرکت توتال فرانسه و در پاسخ به سؤالی که شنیده شده که توتال به یکی از مدیران نفتی رشوه دریافت کرد و موضوع توسط وزیر نفت رد شده است، اگر این موضوع ثابت شود آیا مجلس در این زمینه ورود پیدا می‎‌کند، اظهار کرد: به صورت جدی مجلس در صورت اثبات ورود پیدا می‎کند.

وی تصریح کرد: در بحث قراردادهای خارجی یک روالی وجود دارد که مجلس، شورای عالی امنیت ملی و رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن نظارت دارند، به ویژه شرکتی مانند توتال که می‌دانستند پشت سر این شرکت ممکن هست مسائلی به وجود بیاید.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، سیمرغ و جویبار و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که چرا فرانسه و شرکت توتال با وجود بدعهدی‌های که داشت طرف قرارداد نفتی ما قرار گرفت، افزود: هر شرکتی که با این ظرفیت نفتی قرار بود که وارد کشور شود با چالش مواجه بودیم.

این مسؤول یادآور شد: مهم‌ترین شرکت‌های نفتی جهان، آرامکو و توتال هستند، با آرامکو که اصلاً ارتباطی نداریم و ناچار بودیم که به سمت توتال برویم.

رضیان اضافه کرد: در برداشت‌های میادین‌های مشترک نفتی عراق و عربستان با کشور ما آنها پنج برابر ما برداشت داشتند، در حالی که یک پنجم آنها برداشت نکردیم و مردم ما از این بابت متضرر می‌شوند.

وی یادآور شد: باید یک مقداری به دولت خوش‌بین باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا تمهیداتی اندیشیده شد که طرف قرارداد ما بدعهدی انجام داد کشور ما با چالش مواجه نشود، افزود: این موضوع باید بررسی کرد، بنده ضمانت اجرایی آن را بررسی نکردم، برخی از همکاران گلایه دارند که ضمانت اجرایی قوی نیست، این موضوع باید در کمیسیون انرژی بررسی شود و همکاران در حال بررسی هستند.

رضیان گفت: وزیر نفت در کمیسیون حضور پیدا کند و بحث ضمانت اجرایی مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه را به اطلاع مردم برسانند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها