خبرهای داغ:
مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی گفت: کارکرد شورای نگهبان یک کارکرد مهم و سیاسی است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری، دشمنان نظام درصدد نفوذ در حاکمیت هستند و نهادی که مانع نفوذ دشمنان نظام در حاکمیت بوده، شورای نگهبان است.
کد خبر: ۸۸۸۶۶۲۹
|
۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از دفتر شورای نگهبان در استان، صمد عزیزی با اشاره به فرارسیدن ۲۶ تیرماه سالروز تشکیل شورای نگهبان اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی یک نظام دینی با پشتوانه مردمی است که در طول تاریخ کشور مردم مسلمان ایران در مقابل جبهه استکبار با جنبش‌های مختلف ایستاده‌اند که در نهایت به انقلاب اسلامی ختم شده است.

وی با بیان اینکه مردم ایران همیشه به دنبال تشکیل حکومت دینی و اسلامی بودند و با خواست حاکمیت دینی،  حاکمیت طاغوتی را نفی کرده‌اند، گفت: حاکمیت شعائر دینی یکی از اهداف مهم حاکمیت اسلامی است که انقلاب اسلامی نمونه شعائر دینی است که بعد از سال ۵۷ با طی مسیری حاکمیت دینی را در نقاط مختلف جامعه ساری و جاری کرد.

مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان استان با تاکید به اینکه برای رسیدن به جاری شدن حاکمیت دینی در جامعه نیاز به قوانین است، افزود: طبق اصل چهارم که از مهمترین بندهای قانون اساسی است، گفته شده که تمام مقررات و قوانین باید براساس موازین اسلامی باشد و در ادامه در اصل پنجم آمده که در دوران غیبت ولایت امر و حاکمیت بر عهده ولی فقیه جامع‌الشرایط است.

وی اذعان داشت: تشخیص و اسلامی بودن قوانین طبق اصل چهارم برعهده فقهای شورا بوده و نظارت شرعی فقهای شورای نگهبان بر اسلامی بودن گذاشته شده است.

عزیزی با بیان اینکه اصل چهارم قانون اساسی فقهای شورای نگهبان را بر نظارت شرعی حاکم کرده و طبق این اصل قانونگذار مجلس مکلف است تا تمام مصوبات را به شورای نگهبان ارسال کند، افزود: وظایف شورای نگهبان در 2 مرحله نظارت شرعی شورای نگهبان بر مصوبات مجلس و نظارت شورای نگهبان بر مصوبات مجلس تعیین شده است.

وی تاکید کرد: اهمیت شورای نگهبان همین بس که اگر فقها تشخیص دهند مصوبه‌ای از جانب مجلس شورای اسلامی خلاف شرع است، آن مصوبه قابلیت اجرا نخواهد داشت.

مسؤول دفتر نظارت شورای نگهبان در استان با اشاره به اینکه نظارت شورای نگهبان بر مصوبات مجلس امری است که در کشورهای مختلف دنیا هم نظیر دارد، خاطرنشان کرد: چون قانون اساسی مهمتر از سایر قانون‌هاست از این رو شورای نگهبان نهادی با اهمیت خاص است تا هیچ قانونی مغایرت با دستورات اسلام نداشته باشد.

وی افزود: وظیفه دیگر شورای نگهبان بررسی مصوبات مجلس است تا اگر برخلاف قانون باشد، تائید نشده و دوباره به مجلس جهت اصلاح بازگردد.

عزیزی با اشاره به اینکه اعضاء شورای نگهبان از ۶ نفر فقیه و ۶ نفر حقوقدان تشکیل شده که  وظیفه نظارت بر مصوبات را دارند، ادامه داد: وظیفه مهم و خطیر دیگر شورای نگهبان که معمولاً در ایام انتخابات هجمه زیادی به آن وارد می‌شود، نظارت بر انتخابات است.

وی تصریح کرد: طبق قانون اساسی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بر عهده شورای نگهبان است که در چهار انتخابات برگزار شده فقط انتخابات شورای شهر بر عهده شورای نگهبان نبوده و فعلاً بر عهده مجلس است.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت بر نظارت شورای نگهبان بر انتخاب‌های مختلف ناشی از آن است که انتخابات در کشور و حضور مردم در آن تشریفاتی نبوده و این رأی مردم است که اثرگذار بوده و تمام افراد منتخب با این آراء در این جایگاه قرار می‌گیرند.

عزیزی گفت: کارکرد شورای نگهبان یک کارکرد مهم و سیاسی است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری، دشمنان نظام اسلامی درصدد نفوذ در حاکمیت هستند و نهادی که مانع نفوذ دشمنان نظام در حاکمیت بوده، شورای نگهبان است.

وی با اشاره به برخی هجمه‌ها  در داخل و خارج علیه شورای نگهبان یادآور شد: شورای نگهبان بدون توجه به این هجمه‌ها مکلف است با قاطعیت در برابر آنها بایستد.

مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: شورای نگهبان علاوه بر اینکه حافظ اسلامیت نظام و جمهوریت نظام است از قوانین و مقررات و از رأی مردم به عنوان حق‌الناس صیانت و پاسداری می‌کند.

ارسال نظرات