خبرهای داغ:
میلاد اسماعیل بیگی مسئول هسته کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی پژوهشکده شهید حسینی پایگاه بسیج حضرت ابوالفضل(ع) گلپایگان از طرح علمی تشکیل بانک بذر گیاهان بومی خبر داد.
کد خبر: ۸۸۸۶۶۳۱
|
۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
به گزارش خبرنگار بسیج از گلپایگان،توسعه علم کشاورزی و شاخه های متعدد آن روز به روز در سراسر دنیا رو به فزونی است. از طرفی توسعه جمعیت و افزایش تقاضا برای غذا نیز با یک آهنک سریع در حال پیشی گرفتن از پیشرفت های علمی است و اگر نتوان به سرعت خلاء های علمی مورد نیاز را برای تامین غذای بشر پر کرد فاجعه رخ خواهد داد. پایه و اساس تولید در کشاورزی آب، خاک، انرژی و تکنولوژی است اما نباید از این مهم غافل شد که نهاده ها در صنعت کشاورزی از جمله بذر خوب و با کیفیت راه گشاست
مهندس اسماعیل بیگی عضو هسته علمی پژوهشکده شهید حسینی پایگاه حضرت ابوالفضل (ع) گلپایگان در مصاحبه ای با خبرنگار بسیج از اهمیت این طرح برایمان گفت.

میلاد اسماعیل بیگی بیان کرد: اخیرا کشورهای غربی با محوریت امریکا اقدام به تولید بذر گیاهان با روش های دستکاری ژنتیکی و کشت بافت می کنند که بر اساس نتایج مشخص شده این دستکاری ها حاصل انتقال ژن های مخرب از ارگانیسم های دیگر مانند باکتری ها به گیاهان و بذرهاست تا در آن ها بتوان کیفیت، کمیت، رنگ محصول، اندازه محصول، مقاومت در برابر بیماری و بازارپسندی آن را دستخوش تغییر کرد.

مهندس اسماعیل بیگی این گونه تغییرات را که به قیمت تهدید سلامت انسان ها تمام می شود زمینه ساز بروز انواع سرطان ها و ناباروری ها در جهان خواند.

وی در ادامه گفت: در همین راستا و بنابر منویات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای(مد ظله العالی) هسته کشاورزی و منابع طبیعی پژوهشکده شهید حسینی پایگاه مقاومت بسیج حضرت ابوالفضل(ع) گلپایگان به منظور حفظ و نگه داری بذرهای اصیل و بومی گیاهان محلی در منطقه گلپایگان اقدام به تشکیل بانک بذر نموده است.

اسماعیل بیگی اظهار کرد: در این طرح که در مرحله اول در سطح شهرستان مذکور انجام می شود انواع بذر سبزی، صیفی، درختان میوه، گل، علوفه و گیاهان دارویی از جامعه روستایی و کشاورزان جمع آوری می شود.

وی هدف اصلی این طرح را مبارزه با هجمه شرکت های خارجی و غربی با وارد نمودن بذرهای غیربومی و دستکاری خواند و ابراز امیداواری کرد تا از این طریق بتوان در آینده ای نزدیک با بومی سازی و در مراحل بعد تکثیر بذرها ،موجب افزایش بهره وری و تحقق اهداف ناب اقتصاد مقاومتی در ایران اسلامی شویم.


ارسال نظرات
پر بیننده ها