کتاب «تن‌تن و سند‌باد» نوشته‌ محمد میرکیانی در نوبت چاپ بیست و هفتم در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.
کد خبر: ۸۸۸۶۷۸۰
|
۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،‌ هرچند ادبیات کودک و نوجوان در سال‌های پس از انقلاب رشد چشمگیری از نظر کمی و کیفی داشته، اما در سال‌های اخیر، به زعم کارشناسان، روند و سیر نزولی داشته است. تعدد کتاب‌های ترجمه‌ای، نبود قصه و داستان در کتاب، کاستی در بخشی از حوزه‌های ادبیات کودک و نوجوان و... همگی به نوعی از آسیب‌های ادبیات این حوزه به ویژه در دهه 90 خوانده می‌شود، اما با وجود همه این‌ها ادبیات کودک و نوجوان در ایران همچنان یکی از حوزه‌های ادبی موفق با کارنامه مثبت ارزیابی می‌شود.

پس از انقلاب، رویکردهای جدید به ادبیات کودک و نوجوان وارد شد و نویسندگان و شاعران این حوزه با ذوق خود توانستند، آثاری را خلق کنند که سرآغاز یک جریان در ادبیات این حوزه محسوب شوند. کتاب «تن تن و سندباد» از محمد میرکیانی از جمله این آثار است که نویسنده کتابش را ثمره داستان‌هایی می‌داند که مجبور بوده به دلیل سمتی در رادیو هر شب بنویسد.

همانطور که از نام کتاب بر می‌آید، داستان این اثر دربردارنده نمادهای شرقی و غربی است که میرکیانی تلاش کرده تا با استفاده از این شخصیت‌های شناخته شده، تقابل بین این دو فرهنگ را به مخاطب نوجوان خود یادآوری کند؛ استفاده از همین نمادها، نوآوری نویسنده در طرح موضوع است؛ او تلاش کرده تا بدون اغراق‌ و به دور از نگاه‌های شعاری، با استفاده از نماد و در لفافه این موضوع را طرح کند.

کتاب «تن تن و سندباد» در سال 70 نوشته شد و چندی پیش یادداشت رهبر معظم انقلاب بر این کتاب رونمایی شد؛ اتفاقی که توانست بار دیگر کتاب را معرفی کند. طی هفته‌های گذشته کتاب با سه چاپ روانه بازار کتاب شد؛ استقبالی پس از 25 سال از یک کتاب نوجوان. در شرایط فعلی که بازار کتاب در حالت رکود به سر می‌برد و سهم خانواده‌ها برای خرید کتاب کودک و نوجوان آب رفته است، توجه دوباره به یک کتاب اتفاق مبارکی است. از سوی دیگر، کتاب که پیش‌تر به زبان‌های عربی و انگلیسی هم ترجمه شده بود، بار دیگر در مجامع ادبی دیگر کشورها نیز مطرح شد. جمعیت المعارف لبنان اقدام به ترجمه یادداشت مقام معظم رهبری بر این کتاب کرد.

همچنین قرار است اثر میرکیانی توسط یک گروه در قالب انیمیشن نیز تولید شود. طبق اعلام انتشارات قدیانی «تن تن و سندباد» بعد از رونمایی تقریظ مقام معظم رهبری جزو کتاب‌های پرفروش این انتشارات قرار گرفته است. اخیراً چاپ بیست و هفتم این کتاب به قیمت 10 هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.


ارسال نظرات