گزارش «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_7
گوشت ماهی تیلاپیا در صورتی که فرآیند صیدو فرآوری آن بدون استفاده از گاز و مواد غیر مجاز باشد به رنگ سفید است و تنها در مواردی که از روش های غیرمجاز همچون گاز منوکسیدکربن گوشت ماهی به رنگ قرمز در می آید.
کد خبر: ۸۸۸۷۰۵۷
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۲

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: سفره ایرانی هم چندی است مانند پوشاک و خدمات و...، آغشته به محصولات بی کیفیت خارجی و عمدتا چینی شده است. چند سالی است که ماهی وارداتی با نام تیلا پیا، میهمان سفره های ایرانی شده است. ماهی که در چین تولید شده و به صورت فیله شده به بازار عرضه می شود. این ماهی به علت تغذیه از پساب کارخانه ها و واحدهای صنعتی و نیز خوی وحشی خود ،‌از مضرات متعددی برخوردار است . علاوه بر این واردات بی رویه و پرحجم این محصول ناسالم، برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی و موجب ضررو زیان تولید کنندگان داخلی بوده و ضربه های جبران ناپذیری به تولید و تولید کننده داخلی وارد آورده و باعث شده که بسیاری از آنان با مشکلات عدیده ای مواجه شوند. «بسیج» در صدد است تا از این پس در گزارش های گوناگون، این مهم را پیگیری نماید.

تضییع گوشت واردات توسط دامپزشکی به بهانه ی تست ماهی

در گزارش های پیشین مشخص شد که عمده مصرف ماهی تیلاپیا در بیمارستان ها و نهارخوری های سازمان ها و نهادهای دولتی و حکومتی صورت می گیرد که با توجه به تزریق گاز منواکسید کربن به گوشت ماهی، مغایرت با امر بهداشت دارد.همچنین در گزارش های پیشین با بحث تزیرق آب یخ به بافت ماهی تحت عنوان گلیز ماهی و تخلفاتی که در این حوزه انجام شده پرداختیم.

گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج حاکی از آن است که مع الاسف در داخل کشور به جای اینکه برخی سازمان های مسئول بستر را برای تولیدکننده داخلی مهیا کنند درست سد  راه انها شده اند.در زمینه صید و صیادی و تولید و پرورش و عمل آوری و حمل و نقل و صنایع وابسته نیز این مشکل به وفور به چشم می آید. این در حالی است که در این رشته و فعالیت های وابسته چندین هزار نفر فعالیت می کنند که با واردات بی رویه ماهی آغشته به co از چین این صنعت تا چند سال آینده هم قدرت کافی نمی یابد.

از اوضاع آشفته گمرک تا واردات ماهی تیلاپیا

* فرآیند تست بارها در مبادی ورودی کشور

گزارش خبرنگار ما حاکی است که نقص در سیستم ارزیابی کیفیت محصولات وارداتی کاملا مشهود است. چنانچه بدلیل این نقص بارهای در معرض فساد حتی یک هفته در گمرک بلا تکلیف مانده و حال آنکه خود وارد کننده باید تاوان بی کفایتی و بی کیفیتی سیستم الکترونیکی را بازپس دهد.

در این زمینه یک وارد کننده مصولات غذایی به خبرنگار ما گفت: شب عید به علت مشکل سیستم 20 هزار تن بار گوشت خوابید و این در حالی بود که گمرک با نهایت جسارت هزینه زمان نگه داری بار در انبار و پول برق یخچال را از واردکننده گرفت.این در حالی است که اگر هم مدت نگه داری بار در گمرک بیشتر از 20 روز شود باید مجدد نمونه برداری از بار انجام شود.

این واردکننده در مورد حیف و میل برخی از اقلام وارداتی در اثر اهمال و سهل انگاری در مبادی ورودی کشور خاطرنشان کرد: جالب است قبلا دام پزشکی به بهانه نمونه برداری چند کیلو گوشت را تحویل می گرفت و مابقی آن را نمی داد اما چند سال است که با فشار واردکنندگان، ما بقی نمونه های برگردانده می شود. این در حالی است که اساسا در مبادی ورودی کشور آزمایشگاهی برای تست فقدان یا وجود گاز co در ماهی های وارداتی وجود نداشته و آزمایشات صورت گرفته در مبادی شامل این مساله نمی شود. در شماره های آتی این مبحث را بیشتر خواهیم شکافت.

ارسال نظرات