سلول های بنیادی موجود در خون بند ناف در درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج تنها گزینه درمان هستند.
کد خبر: ۸۸۸۷۰۶۸
|
۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل : ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد در ایران و در بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویال بیش از ۱۰سال که انجام می پذیرد و تاکنون بیش از ۷۰هزار نمونه خون بندناف دراین بانک ذخیره شده است 
خون بند ناف که به عنوان خون جفتی شناخته شده ،خونی است که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد پس از تولد نوزاد ، خون باقی مانده در بند ناف نوزاد و جفت که غنی از سلول های بنیادی است به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می شود . 
سلول های بنیادی موجود درخون بند ناف در درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج تنها گزینه درمان هستند . سلول های بنیادی که از خون بند ناف گرفته می شود بسیار پر توان و نامیرا هستند ، همچنین در اثر تکثیر های پی در پی دچار پیری نمی شوند و امروز به عنوان جایگزینی قابل اعتماد برای سلول های بنیادی مغز استخوان در درمان بیماری های صعب العلاج مورد استفاده قرار می گیرد . باتوجه به این واقعیت که امکان ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف نوزاد تنها یکبار و در زمان تولد برای هر فرد در طول زندگی وجود دارد، امروزه استفاده از خدمات ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف نوزاد به انتخاب بسیاری ازوالدین در زمان تولد فرزندان تبدیل شده است . 

_ بیماری های قابل درمان به کمک سلول های بنیادی
در حال حاضر در کشور مان بیماری هایی که منشأ خونی دارند از جمله انواع سرطان خون ، تالاسیمی ، کم خونی های مادرزادی ، نقض سیستم ایمنی و ... بااستفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف قابل درمان است ، همچنین این سلول ها در مراحل پس از شیمی درمانی در درمان انواع سرطان ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند . 
بعلاوه ثابت شده است که سلول های بنیادی قادر محدوده وسیعی از بیماری های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری هایی چون پارکینسون ، بیماری های قلبی ، کبدی ، دیابت ، دیستروفی عضلانی ، آسیب نخاعی ، سکته و ... در حال انجام است .

_وضعیت ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف در ایران و جهان 
امروزه ، بانک های ذخیره سازی سلول های بنیادی خون ناف در اغلب کشورهای توسعه یافته جهان وجود دارد و این بانک ها خون بندناف نوزاد را در هنگام تولد به جای دور ریخته شدن ذخیره می نمایند تا در آینده جهت درمان بیماری های صعب العلاج برای صاحب نمونه و سایر بیماران استفاده شود . بدین منظور والدین نوزاد بایستی قبل از تولد نوزاد اقدام به ثبت نام در بانک خون بند ناف نمایند . 
هم اینک بیش از ۵۰۰بانک خون بندناف در سراسر جهان وجود دارد و تاکنون بیش از ۳۰هزار پیوند خون بندناف در جهان صورت گرفته است .
 طبق آخرین آمار در ایران نیز بانک خون بند ناف رویال به عنوان تنها بانک خون بند ناف خویشاوندی از سال ۱۳۸۴فعالیت خود را آغاز نموده است و تاکنون سلول های بنیادی خون بندناف بیش از ۷۰هزار نوزاد در سراسر کشور و در مواردی از  خارج کشور در این مرکز ذخیره سازی شده است .
ارسال نظرات