وزیر ارتباطات در واکنش به اظهارات دبیر کارگروه فیلترینگ:
وزیر ارتباطات به اظهارات دبیر کارگروه فیلترینگ که گفته اسامی ۸ هزار کانال تلگرامی برای فیلتر شدن برای چندمین بار به وزارت ارتباطات اعلام شده اما اقدامی صورت نگرفته،واکنش نشان داد.
کد خبر: ۸۸۸۷۱۱۴
|
۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمود واعظی در حاشیه افتتاح پروژه‌های بخش خصوصی در راستای بهره‌برداری از فاز 3 شبکه ملی اطلاعات در جمع خبرنگاران در واکنش به صحبت‌های اخیر دبیر کارگروه تعیین محتوای مجرمانه که گفته بود اسامی 8 هزار کانال تلگرامی برای فیلتر شدن برای چندمین بار به وزارت ارتباطات اعلام شده اما وزارت ارتباطات اقدامی نکرده و برای سرویس‌های خارجی جاده می‌کشد، گفت: ایشان دبیر یک کارگروه است و این مطالب نظر کارگروه نیست و نظر شخصی ایشان است.

وی ادامه داد: ایشان مرتب سخنرانی می‌کنند که تخصص‌شان در این حوزه نیست و نظرشان این است که همه چیز بسته شود اما کارگروه در کشور بر اساس نظر یک شخص اداره نمی‌شود.

واعظی ادامه داد: هر آنچه کارگروه تصمیم بگیرد برای همه محترم است و باید اجرا شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: اظهارات شخصی دبیر کارگروه در حالی مطرح می‌شود که افراد دیگری را نیز می‌توانید پیدا کنید که نظرات دیگری دارند و بر اساس نظر یک نفر نمی‌توان رفتار کرد و معیار ما سیاست‌های دولت و رهنمودهای رهبری است که بر اساس آن عمل می‌کنیم.

وی گفت: ایشان یک طرز فکری دارند که فکر می‌کنند همه چیز باید مسدود شود اما بر اساس تجربیات ایران و دنیا اعلام می‌کنیم که با بستن امکان ایجاد شغل‌های جدید و ایده جدید نیست و مردم را به سمت استفاده از فیلترشکن هل می‌دهید.

واعظی ادامه داد: در این باره چند وظیفه را بر عهده داریم؛ نخست اینکه هر چه می‌توانیم برای پاکسازی فضای مجازی انجام دهیم و سپس فرهنگسازی مردم و رسانه‌ها از الزامات است زیرا مردم ایران نیز باید بدانند که این پدیده تنها مختص به ایران نیست و احتیاج به سواد دیجیتالی دارند.

* فیلترینگ هوشمند در فاز سوم قرار دارد

وزیر ارتباطات همچنین، گفت: فاز دوم فیلترینگ هوشمند به اتمام رسیده و این فاز پیشرفت خوبی داشته و فاز سوم آن در حال انجام است.

* امسال 130 هزار شغل در حوزه ICT ایجاد می‌شود

واعظی همچنین با بیان اینکه سال گذشته صد هزار شغل در بخش ICT ایجاد شده، گفت: امسال نیز برنامه ایجاد 130 هزار شغل در حوزه ICT را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به پروژه اینترنت اشیاء در ایران، گفت: از دو سال قبل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پروژه اینترنت اشیا را آغاز کرد که هم اکنون پایلوت آن در مرحله اجراست که یکی از حوزه‌های اینترنت اشیا با موضوع خانه هوشمند توسط یک شرکت خصوصی اجرا شده است.

به گزارش فارس، وزیر ارتباطات در این مراسم همچنین در سخنانی اظهار داشت: علی‌رغم اینکه بارها اعلام می‌کنیم که فواید IT چیست اما برخی هنوز نمی‌دانند کارایی شبکه IT تغییر کرده و نگاهشان متعلق به 20 سال پیش است و تصورشان از IT در حد تلفن است اما نگاه ما تولید محتوای فاخر و اپلیکیشن ایرانی است.

وی گفت: بنا بر اعلام یک بازار اندرویدی 120 هزار اپلیکیشن فارسی در این بازار موجود است و 23 هزار گروه برنامه‌نویسی در ایران فعالیت می‌کنند که نشان می‌دهد تولید محتوا در حال جا باز کردن در کشور است.

واعظی گفت: این همه اطلاعات در کشور وجود دارد و دسترسی مردم به اطلاعات سخت است مگر اینکه ابزارهایی برای در دسترس قرار گرفتن اطلاعات ایجاد شود.

وزیر ارتباطات گفت: برخی هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارند و اظهارنظر می‌کنند که همه چیز باید بسته شود اما نگاه رهبری به حوزه فضای مجازی نگاه فرصت و تهدید است و نگاهشان این نیست که همه چیز را ببندیم که ما این نگاه را دنبال می‌کنیم.

وزیر ارتباطات همچنین تأکید کرد: طبق وعده اعلام شده فاز 3 شبکه ملی اطلاعات اواخر تیر یا اوایل مرداد رونمایی می‌شود و به دلیل اینکه هر کاری در زمینه شبکه اطلاعات می‌کنیم برخی می‌گویند کو، کجاست این بار تصمیم گرفتیم برعکس کار کنیم و به جای اینکه در مراسم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات یک نمایشگاه از دستاوردهای بخش خصوصی برپا کنیم قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات شرکت‌های خصوصی اعلام کنند که چه کرده‌اند و سپس شبکه افتتاح شود.

به گزارش فارس،وی تأکید کرد: زمانی موضوع شبکه ملی اطلاعات تنها مسأله زیرساخت بود و بیش از 2 سال همه توانایی‌مان را صرف آن کرده‌ایم که سال گذشته در هفته دولت اعلام کردیم که تمام زیرساخت‌ها آماده شده و پس از آن هم و غم‌مان تولید محتوا شده است.

به گزارش فارس، امروز در راستای راه‌اندازی فاز 3 شبکه ملی اطلاعات، سامانه آموزش الکترونیکی، سامانه آنلاین تأمین کالای مصرفی، شبکه استعلام بها و زندگی هوشمند (جزئی از شبکه اینترنت اشیا) توسط شرکت صبانت افتتاح شد.
ارسال نظرات