فعال فرهنگی و برگزیده جشنواره بین المللی فیلم کوتاه کانادا در گفتگو با بسیج:

فرهنگ هویت جامعه/نخبگان هر کدام یک رسانه

فعال فرهنگی گفت: در عصر رسانه، فرهنگ عامل اساسی حفظ هویت اجتماعی است و انفعال در مقابل جریان رسانه ای غالب جهانی، صدمات جبران ناپذیری برای آحاد جامعه در پی خواهد داشت.
کد خبر: ۸۸۸۷۱۸۶
|
۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰

بهنام بیرامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، افزود: با توجه به اینکه جامعه ایران، یک جامعه دینی و تمدنی فرهنگ ساز بوده و اکنون نیز در جهان معرف فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی است تذکر رهبر فرزانه انقلاب با عبارت «آتش به اختیار» بیان شده، فعالان هنر و رسانه از مخاطبان اهم این فرمان هستند.

وی افزود: سخن معظم له به نظر بنده استعاره ای از فضایی است که امروز در آن قرار داریم، فضایی که در حال جنگ با حمله رسانه ای و فرهنگی غربی که امروزه با آن ها مواجهیم.

بیرامی اضافه کرد: این عبارت از طرف دیگر بیانگر وضعیت حاکم بر دستگاه های فرهنگی هنری کشور است که اولویت بندی آن ها درست نبوده یا تعطیل هستند و اولویت بندی های اصلی را با فرعی اشتباه گرفته اند.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: در فرمان آتش به اختیار، افسر جنگ نرم، سرباز نیست افسر است و مسلما یک افسر ارتباطش با سطح راهبردی و تاکتیکی قطع نیست و ارتباط دارد، خودش اولویت بندی ها را می داند یا به هر طریقی به دست می آورد و باید بداند که چه زمانی آتش بگشاید و در چه زمینه ای و در کجا.

وی با استناد به آیه 44 و 45 سوره توبه اظهار داشت: این آیات مربوط به موضوع آتش به اختیار است، یعنی همه مسلمانان به عنوان امت واحده، ابتدایی ترین وظایف اجتماعی، سیاسی و قانونی را باید انجام بدهند و بهانه های بنی اسرائیلی نیاورند و نگویند که وظیفه ما نیست.

بیرامی ادامه داد: در آیه 83 همان سوره نیز خداوند دستور عمل به هنگام و به موقع داده است، یعنی کار را باید به هنگام و به موقع انجام داد، تا وقتی که کار از کار گذشت، کاسه چه کنم دست نگیریم.

وی با بیان اینکه مخاطبان فرمان آتش به اختیار نخبگان و دانشگاهیان از رشته های مختلف تحصیلی هستند، یادآور شد: یعنی یک مهندس به صورت آتش به اختیار اختراع خود را به مرحله تولید برساند، تبلیغ کند و به فروش برساند، داروساز به صورت آتش به اختیار، داروی جدیدی برای درمان یک بیماری پیدا کند، به مرحله تولید و عرضه برساند.

بیرامی با عنوان اینکه قرآن جامعه اسلامی را یک هویت تمام نگار یا به عبارتی امت واحده معرفی کند، خاطرنشان کرد: تک تک افراد جامعه اسلامی، در عین دارا بودن هویت جمعی، به عنوان نماینده این امت واحده، دارای هویت مستقل و دارای وظایفی در قبال امت اسلامی است و رهبر فرزانه انقلاب یادآور این نکته است که نخبگان و اندیشمندان مغلوب و متاثر جریان فرهنگی و رسانه ای غالب جهانی نشوند.

وی تاکید کرد: امروز دانشجویان، نخبگان و اندیشمندان که هم اکنون به واسطه رسانه های اجتماعی، هر کدام یک رسانه هستند از فعالیت فرهنگی نباید غافل شوند بلکه باید موج رسانه ای را برای پرداختن به مسائل فرهنگی سرعت بخشند.

بیرامی در ادامه گفتگو با بیان اینکه به عنوان فعال فرهنگی فرمان آتش به اختیار را دریافت کرده است، اظهارداشت: نخستین وظیفه ما این است که اولویت ها را بشناسیم و امروز اولویت ما کار جهادی در زمینه فرهنگ، هنر و رسانه است.

 

این فیلم ساز بسیجی افزود: اکنون مسائلی که در جامعه ما مطرح است مسائل اجتماعی که جامعه با آن ها دست و پنجه نرم می کند، فرهنگ اصلی ترین دغدغه ماست برای همین احساس تکلیف کردیم که در این زمینه وارد شویم و کار عملی انجام دهیم.

برگزیده فیلم کوتاه «در تاریکی» از جشنواره بین المللی کانادا گفت: اولویت ما در آثار و فیلم هایی که می سازیم، مسائل اجتماعی با نگاه اسلامی و ایرانی است و در این فیلم کوتاه تم اصلی قضیه درباره مساله قضاوت کردن است.

بیرامی یادآوری کرد: وظیفه فیلم سازها و افرادی که در عرصه فرهنگ و هنر فعال هستند این است که با توجه به دریافت فرمان، به مسائل اجتماعی و انسانی ورود پیدا کنند و کار عملی تاثیر گذار و تمیز در زمینه تقویت بنیان خانواده، فرزند آوری، طلاق، اعتیاد، فقر و سایر مسائل اجتماعی دیگر انجام دهند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار