مهم‌ترین هدف بهزیستی توانمندسازی خانواده‌های زیرپوشش است که در سال گذشته در بحث پرداخت تسهیلات مازندران از جمله استان‌هایی بوده که صد درصد تسهیلات آن جذب شده است.
کد خبر: ۸۸۸۷۲۳۸
|
۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سعید آرام در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف بهزیستی توانمندسازی خانواده‌های زیرپوشش است که در سال گذشته در بحث پرداخت تسهیلات مازندران از جمله استان‌هایی بوده که صد درصد تسهیلات آن جذب شده است.

وی افزود: در سال 95، بیش از 2 هزار و 500 مورد وام خوداشتغالی پرداخت شده که پس از پرداخت وام و تسهیلات اشتغال به مددجو از 6 ماه تا یک سال مستمری پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی مازندران بیان کرد: در سال گذشته 14 میلیارد تومان تسهیلات پرداختی به مددجویان بوده و در سال 96 میزان تسهیلات به رقمی بیش از 46 میلیارد تومان رسیده که این تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه‌ای با بهره چهار درصدی بوده است.

این مسؤول تصریح کرد: از اقدامات خاص در دولت برای تمامی خانواده‌هایی که بیش از دو معلول در خانه دارند مسکن ساخته شود که در مناطق روستایی 128 خانواده و در منطقه شهری 135 مورد داشتیم که ساخته شده و تا پایان سال این خانواده‌ها تأمین مسکن شده است.

آرام با اعلام اینکه به‌مناسبت هفته بهزیستی 76 مسکن به‌صورت نمادین در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد، اضافه کرد: در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی شروع به اقداماتی از قبیل مشاوره ژنتیک، غربال‌گری، اختلالات شنوایی و بینایی و گسترش مراکز اورژانس اجتماعی کرده است.

وی با اشاره به اینکه 12 مرکز اورژانس اجتماعی طی هفته جاری در مازندران فعال می‌شود، افزود: با 6 مرکز فعالی که در شهرهای میاندورود، جویبار، سوادکوه، فریدونکنار، نور و عباس‌آباد موجود است مازندران دارای 18 مرکز اورژانس اجتماعی فعال می‌شود.

مدیرکل بهزیستی مازندران اظهار کرد: کمیته ویژه بهزیستی و همچنین تماس تلفنی از طریق شماره 123 در مازندران رتبه نخست را در کشور کسب کرده که این نشان‌دهنده درجه بالای اعتماد مردم به بهزیستی است که منجر به جلوگیری بیش از 700 مورد خودکشی و همچنین کاهش نرخ طلاق که از سال 81 تا 91 در استان دو برابر شده است.

این مسؤول یادآور شد: از سال 93 تا سال 95 با اقدامات صورت گرفته رشد طلاق متوقف شد و تا حدودی کاهش داشتیم تا جایی که نرخ طلاق به 2.2 درصد رسیده است.

آرام بیان کرد: با هماهنگی‌های انجام شده حدود یک‌هزار و 544 مورد غربال‌گری بحث ازدواج داشتیم که حدود 50 نفر دچار اختلال بودند همچنین بین دختران 15 الی 25 سال هم آزمایش‌های غربال‌گری انجام شده که کمتر از 80 نفر دچار آسیب بودند و این موضوع نیاز به بررسی‌های تخصصی دارد.

وی با اشاره به اینکه در بحث خدمات سیار بیش از 5 هزار و 200 مورد خدمت‌دهی داشتیم، ادامه داد: 56 کودک خیابانی سامان‌دهی شدند که تنها دو کودک به مراکز شبانه‌روزی ارجاع داده شدند و بقیه به محیط خانواده بازگشتند.

مدیرکل بهزیستی مازندران در مورد کودکان کار، گفت: برنامه‌ریزی‌های آموزشی حمایتی کودک و خانواده انجام شده و برای 60 کودک در سال 95 انجام شده و زمینه برای تحصیل آنها فراهم شده است.

این مسؤول با اعلام اینکه در حال حاضر 14 هزار زن سرپرست خانوار زیرپوشش و از مستمری بگیران بهزیستی مازندران هستند، اضافه کرد: 6 هزار و 18 نفر که 780 نفر در سال‌جاری به این تعداد اضافه شد و مبلغ مستمری پرداختی ماهیانه برای خانواده یک نفره از 53 هزار تومان در ماه به 148 هزار تومان در ماه رسیده است.

آرام با بیان اینکه وضعیت استان در بحث ارائه آموزش به کودکان خوب است، افزود: 15 درصد  کودکان از خدمات مهدکودک استفاده می‌کنند و بیش از 450 مهدکودک در مناطق حاشیه فعال است که بیش از 900 کودک حضور دارند و تمامی این کودکان زیرپوشش وعده غذایی گرم قرار دارند.

وی ادامه داد: در مناطقی که احتمال سوء تغذیه وجود دارد سازمان بهزیستی برای پیشگیری از سوءتغذیه یک وعده غذایی گرم به‌صورت روزانه در اختیار 6 هزار کودک قرار می‌گیرد که اولویت به مناطق محروم است.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به بحث بیماری اوتیسم که سخت‌ترین نوع معلولیت است و تاحدودی ناشناخته است، اظهار کرد: در فاز شدید بیماری به‌عنوان معلولیت ذهنی از آن یادمی‌شود برنامه‌ریزی‌هایی برای مبتلایان به این بیماری و تست‌های غربال‌گری برای آنها انجام شده است.

این مسؤول با اعلام اینکه در بحث اعتبار خرید لوازم به ارزش 2.5 میلیارد تومان اختصاص یافت، تصریح کرد: در بخش مراقبت از خانواده که یکی از علمی‌ترین اقدامات صورت گرفته و 320 سالمند و معلول در طول هفته 9 ساعت مورد آموزش قرار می‌گیرد .

آرام در پایان گفت: برای معلولان مرزی، منزلی در نظر گرفته شده که با این  امر زمینه زندگی مستقل برای آنها فراهم می‌شود.


ارسال نظرات
پر بیننده ها