برگزاری رسم دیرینه "اللاه لاما" برای شکرگزاری برداشت گندم در روستای آلیله گرمی

مراسم شکرگذاری آللاه‌لاما به مناسبت اتمام برداشت گندم در روستای آلیله بخش مرکزی شهرستان گرمی برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۸۷۳۳۲
|
۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی به نقل ازسیفار،مراسم سنتي شکرگذاري (آللاه‌لاما) به درگاه خدا بخاطر اتمام برداشت گندم در روستاي آليله با حضور فرماندار گرمي و مسئولان و اهالي روستا و مهمانان برگزار شد.

رسم دیرینه آللاه‌لاما دارای ویژگی و شیرینی خاص است و به‌عنوان پایان کار درو گندم، جو و عدس و سایرکارهایی که به‌نوعی برای کشاورز یک معامله باخدای خویش، محسوب می‌شود.

آللاه‌لاما از جمله جشن‌ها و مراسمات مهم روستاهای کوهستانی شهرستان گرمی است.

پس از اتمام برداشت گندم، بیچین‌چی، فردی که کار درو گندم را انجام می‌دهد در جلو و افراد دیگر از جمله فرزندان، همسایگان، صاحب زمین و سایر افرادی که در برداشت محصول بیچین‌چی را یاری می‌کنند پشت سر او می‌ایستند.

در رسم دیرینه بیچین‌چی با صدای بلند و با نام خدا، سلامتی صاحب زمین را از خداوند خواستار شده و به دشمنان حضرت علی(ع) لعنت می‌فرستد و بقیه افراد پشت سر او درحالی که این گروه هم داس‌های خود را به آسمان بلند می‌کنند؛ با گفتن «یاعلی» او را همراهی می‌کنند.

دعاها با صدای بلند و به صورت کشیده خوانده می‌شود و اهالی روستا می‌گویند فلانی «آللاه‌لادی».

در ابتدای آلله‌لاما، بیچین‌چی می‌گوید: حاققین حاقلیقینه، ائل‌ین بیر لیگینه، اکین یسینین سالیغینه، «آللاه» «محمد»؛ افراد پشت سر بیچین‌چی یک‌ صدا می‌گویند: «یاعلی»، بیژین‌ژی با صدای بلند می‌گوید: «دوشمانوا لعنت» بقیه می‌گویند «یاعلی» و به این ترتیب کار برداشت گندم به اتمام می‌رسد؛ در همان روز غذایی برای ناهار یا شام بیچین‌چی‌ها و مهمانان احتمالی تدارک دیده می‌شود که به غذای آللاه‌لاما معروف است و اصطلاحاً می‌گویند «آللاه‌لامایئمه‌یی» و در گذشته این غذا شوربا یا همان آبگوشت با جوجه محلی بوده است.

همچنین نمایشگاهی از توانمندی‌های صنایع دستی روستائیان آلایله از جمله تولیدات بومی و محلی و ادوات سنتی کشاورزی و لوازم معیشتی سنتی روستائیان در داخل روستا برای بازدید علاقه مندان برپا بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار