معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: در مجموع طول ساحلی کشور ۹۷۳ سازه داریم و هرمزگان به واسطه برخورداری از بیشترین نوار ساحلی، دارای بیشترین سازه های ساحلی نیز هست.
کد خبر: ۸۸۸۷۴۳۳
|
۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست، محمد سعید نژاد معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در جلسه بررسی وضعیت آلودگی سواحل که به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به روند شکل گیری کارگروه ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر ذیل کارگروه ویژه مرزی شورای امنیت کشور و پیگیری دستور کار مقابله تصرف اراضی ساحلی در این کارگروه، گفت: مضاف بر این، فعالیت منظمی نیز در سطح استان ها برای مبارزه با تصرف سواحل با همکاری تمامی ارگان های نظامی، انتظامی و قضایی شکل گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت و حضور جدی معاون دادستان کل کشور، همچنین نماینده شورای حفظ حقوق بیت المل در این کارگروه، اظهار کرد: مهم ترین اقدام این کارگروه، مبارزه و مقابله با تجاوز به سواحل و انجام اقدامات گسترده قضایی و انتظامی برای رفع تجاوزات است.

سعید نژاد ادامه داد: در خصوص خلیج گرگان و تالاب انزلی هم کار مشترکی است میان سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری در حال انجام است و البته همکاری هم میان سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع اسکراپ کشتی وجود دارد.

در ادامه، محمد راستاد معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن یادآوری این موضوع که در حدود دو ماه دیگر کنوانسیون آب توزان لازم الاجرا می شود، گفت: به تازگی،   برای ارتقاء آمادگی ها در این زمینه کارگاهی با حضور تمام ذینفعان برگزار شد.

راستاد با بیان اینکه طول سواحل شمالی و جنوبی کشور ۵۷۸۸ کیلومتر است، گفت: در مجموع طول ساحلی شمالی و جنوبی، ۹۷۳ سازه داریم و البته هرمزگان به واسطه برخورداری از بیشترین نوار ساحلی، دارای بیشترین سازه های ساحلی نیز هست.

وی ادامه داد: تاسیسات دولتی مهم ترین سهم سازه ای در سواحل را دارند و بخش دولتی تقریبا دو برابر بخش خصوصی، دارای سازه های ساحلی است.

راستاد با ارائه آماری از میزان ساخت و ساز در سواحل به تفکیک استان ها، اظهار کرد: از میان سازه های ساحلی در کشور، ۳۳ درصد در سواحل هرمزگان، ۲۳ درصد در سواحل بوشهر، ۱۲درصد در سواحل خوزستان، ۱۹درصد در سواحل مازندران، ۸ درصد در سواحل گیلان، ۲ درصد در سواحل گلستان و ۳ درصد در سواحل سیستان و بلوچستان قرار دارند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: همچنین آمارهای تفکیکی بر اساس کاربری نشان می دهد ۲۴ درصد تاسیسات ساحلی کاربری نفتی، ۱۲ درصد کاربری صنعتی و ۳۳ درصد کاربری تجاری دارند که البته کاربری تجاری در برگیرنده بنادر نیز هست.

وی از بین رفتن بستر مرجانی، تاثیر منفی بر جنگل های حرا، افزایش فرسایش خاک، ایجاد آلودگی و ورود پساب را نمونه هایی از اثرات مخرب ساخت و سازهای غیرمجاز بر محیط زیست دریایی برشمرد و افزود: سامانه جامع مدیریت و نظارت بر سواحل کشور با هدف جلوگیری و مقابله با همین آثار مخرب راه اندازی شده است.

راستاد ادامه داد: این سامانه شامل بخش هایی همچون سامانه ارتباط مردمی برای اطلاع رسانی تخریب ها از سوی مردم مضاف بر مکانیسم های نظارتی، بانک اطلاعاتی سازه های دریایی، اخذ مجوز ارگان های ذیربط و بررسی پرونده ها به صورت الکترونیکی است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به ابزارهای نظارتی این سازمان هم اشاره داشت و گفت: گشت های نظارت بر ساخت و سازهای ساحلی، سامانه ردیاب خودروهای نظارتی، دو مورد به کارگیری جایروپلن و مولتی روتورها در استان های مازندران و گیلان، راه اندازی سامانه ارتباط مردمی گزارش ساخت و ساز و تصرف دریا یا ساحل، بهره گیری از سامانه GIS و بهره گیری از تصاویر ماهواره ای از جمله ابزارهای نظارتی سازمان بنادر و دریانوردی است.

وی اشاره ای هم به اقدام های اطلاع رسانی این سازمان در خصوص مقابله با ساخت و ساز در سواحل داشت و اظهار کرد: اطلاع رسانی از راه هایی همچون نصب تابلوی اطلاع رسانی در مناطق ساحلی و اعلام قوانین و مقررات از طریق شبکه های دیداری و شنیداری سراسر کشور صورت می پذیرد.

راستاد همچنین حضور فعالتر نمایندگان ارگان های دولتی عضو کمیته های ساماندهی و مدیریت سواحل در استان های ساحلی به منظور انجام گشت های پایش خط ساحلی و ساخت و سازهای دریایی، همچنین تسریع در رسیدگی به درخواست مجوزهای محیط زیستی و شفافیت در اظهار نظر پیرامون مجوزها را از جمله انتظارات سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد.


ارسال نظرات