شعارهای توخالی تحقق اقتصاد مقاومتی در عمل نتیجه معکوس داده و بسیجیان عرصه تولید را زمین گیر کرده است!
کد خبر: ۸۸۸۷۵۷۴
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۳
گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: سفره ایرانی هم چندی است مانند پوشاک و خدمات و...، آغشته به محصولات بی کیفیت خارجی و عمدتا چینی شده است. چند سالی است که ماهی وارداتی با نام تیلا پیا، میهمان سفره های ایرانی شده است. ماهی که در چین تولید شده و به صورت فیله شده به بازار عرضه می شود. این ماهی به علت تغذیه از پساب کارخانه ها و واحدهای صنعتی و نیز خوی وحشی خود ،‌از مضرات متعددی برخوردار است . علاوه بر این واردات بی رویه و پرحجم این محصول ناسالم، برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی و موجب ضررو زیان تولید کنندگان داخلی بوده و ضربه های جبران ناپذیری به تولید و تولید کننده داخلی وارد آورده و باعث شده که بسیاری از آنان با مشکلات عدیده ای مواجه شوند. «بسیج» در صدد است تا از این پس در گزارش های گوناگون، این مهم را پیگیری نماید.

در گزارش پیشین به نحوه فرآوری ماهی تیلاپیا و تزریق گاز منوکسید کربن پرداختیم همچنین عدم نظارت و کنترل دقیق سازمان دامپزشکی و نیز وزارت جهاد کشاورزی در تأیید بهداشتی این ماهی وارداتی مشهود بود.در این شماره به دیگر ابعاد و اثرات منفی واردات ماهی تیلاپیا می پردازیم. همچنین در گزارش قبل به عدم کنترل و بررسی ضعیف سازمان دامپزشکی بر واردات سالم ماهی تیلاپیا پرداختیم.

کف کردن حوضچه های حاوی گاز co/کم فروشی واردکنندگان تیلاپیا با عنوان


 * فقدان آزمایشگاه تائید کیفیت و سنجش co در مبادی ورودی

گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج حاکی است که مع الاسف در کشور ما به جای اینکه سازمان های مسئول بسترسازی لازم برای تولیدکنندگان داخلی را مهیا کنند، با ایجاد برخی موانع و سد سازی، جلوی فعالیت تولیدی آنان را گرفته و مانع افزایش تولید می شوند این در حالی است که این موانع هیچگاه در سر راه واردکنندگان کالاهای بی کیفیت نبوده و آنان به راحتی توانسته اند کالاهای خود را وارد کشور کنند. چنانچه در زمینه صید و صیادی، تولید ، پرورش ، عمل آوری و حمل و نقل ماه یهای داخلی نیز به طور مستقیم و غیر مستقیم هزاران نفر فعالیت می کنند که بدیهی است با واردات بی رویه نه تنها اشتغال آفرینی در این حوزه ها ایجاد نمی شود که افراد مشغول به کار در این حوزه ها هم به خیل عظیم بیکاران جامعه افزوده می شود.

کف کردن حوضچه های حاوی گاز co/کم فروشی واردکنندگان تیلاپیا با عنوان

اما گزارش خبرنگار ما از آن حکایت می کند که بر خلاف اینکه در مجوز واردات ماهی های تیلا پیا، قید عدم آغشته بودن این ماهی به گاز co درج شده اما در کشور آزمایشگاهی نداریم که به سنجش این واقعیت پرداخته و ثابت کند که آیا این محصول وارداتی حاوی این گاز هست و یا خیر. همچنین اگر به صورت خصوصی این ماهی های وارداتی بخواهد در آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گیرد، هزینه بسیار هنگفتی به همراه خواهد داشت و بدیهی است که این هزینه از عهده بخش خصوصی برنیامده و بنا بر مسئولیت دستگاههای زیربط از جمله وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی، شیلات و ... در این زمینه، طبیعی است که انتظار بررسی ماهی های وارداتی از سوی دستگاههای غیر دولتی ،‌انتظاری غیر منطقی به نظر می آید. 

واضح است که برای سنجش سلامت ماهی و فقدان co در آن باید برای تمام اجزای ماهی و انگل های آن کیت آزمایش متناسب با آن تهیه و به وزارت جهاد تحویل داده شود که این فرآیند بسیار هزینه بردار است.بر همین اساس در صورت ایجاد بستر لازم برای این موضوع، تشخیص آنکه ماهی وارداتی با گاز منواکسید کربن و مواد شیمیایی ترکیب شده کار سختی نخواهد بود.

بر اساس گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، دامپزشکی تعهدنامه ای از واردکنندگان می گیرد تا ماهی های وارداتی او سالم بوده و گاز Co به آنها تزریق نشده باشد. اما مع الاسف علاوه بر اینکه در مبادی ورودی کشور آزمایشگاه صاحب صلاحیت برای سنجش تطبیق این تعهد نامه با بار وارداتی موجود نیست،‌ فقدان صلاحیت و نظارت کافی در مبادی ورودی نیز باعث می شود که برخی وارد کنندگان به راحتی برخی از گیت های لازم را باصطلاح دور بزنند.

در همین زمینه یک بازرگان و تاجر محصولات غذایی به خبرنگار اقتصادی ما گفت: واردکننده با مهر بهداشتی بودن کشور چین، بار را وارد می کند . از سوی دیگر نظارت بر بهداشتی بودن ماهی ها وظیفه دامپزشکی است که در بنادر خلیج فارس به ازای هر کانتینر یک میلیون تومان هزینه دریافت می کنند.این در حالی است که اگر به ازای هر کانتینر مبالغ بیشتری هم درخواست شود، اما تائیدیه کیفیت نهایی به وادرکننده ارائه شود، ما به عنوان وارد کننده حرفی نخواهیم داشت.

این تاجر محصولات غذایی عنوان کرد: متأسفانه غرض ورزی صورت می گیرد . بارها شده که در بندر با آزمایش ابتدایی تست می کنند و اعلام می شود که بار مشکل دارد و بار باید مرجوع شود و اجازه ترخیص نمی دهند اما وقتی نمونه برداری را به تهران برای آزمایش می بریم نمونه سالم تشخیص داده شده و اجازه ترخیص صادر می شود . این نشان می دهد که به خاطر دستگاه های خراب و فرسوده تشخیص ازمایشگاهی‌، بار برای مدتی در انبار مبادی ورودی می خوابد که علاوه بر ایجاد هزینه برای وارد کننده، از کیفیت محصول هم کاسته می شود.

این تاجر مواد غذایی با ابراز تعجب از تزریق مواد شیمیایی و گاز co‌ به ماهی های تیلاپیا وارداتی تصریح کرد: همه جای دنیا ثابت شده است که گاز منواکسید کربن برای بدن ضرر دارد اما مسئولین تنها از تاجران تعهد می گیرند که این محصول سالم باشد در صورتی که با چشم غیر مسلح هم آغشته شدن آن به این گار قابل رؤیت بوده و البته هیچ ازمایشگاهی برای صحت سنجی این واردات موجود نیست.

ارسال نظرات