گزارش «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_11

دهن کجی واردات بی رویه تیلاپیا به اقتصاد درون زا/بلای ارزان بودن و بی کیفیت بودن اجناس چینی بر سر غذای ایرانیان/ اشتغال زایی برای کارگران چینی

واردات بی رویه و پرحجم تیلاپیا، برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی و موجب ضررو زیان تولید کنندگان داخلی بوده است.
کد خبر: ۸۸۸۷۵۷۵
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۲

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج:  سفره ایرانی هم چندی است مانند پوشاک و خدمات و...، آغشته به محصولات بی کیفیت خارجی و عمدتا چینی شده است. چند سالی است که ماهی وارداتی با نام تیلا پیا، میهمان سفره های ایرانی شده است. ماهی که در چین تولید شده و به صورت فیله شده به بازار عرضه می شود. این ماهی به علت تغذیه از پساب کارخانه ها و واحدهای صنعتی و نیز خوی وحشی خود ،‌از مضرات متعددی برخوردار است .

 علاوه بر این واردات بی رویه و پرحجم این محصول ناسالم، برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی و موجب ضررو زیان تولید کنندگان داخلی بوده و ضربه های جبران ناپذیری به تولید و تولید کننده داخلی وارد آورده و باعث شده که بسیاری از آنان با مشکلات عدیده ای مواجه شوند. «بسیج» در صدد است تا از این پس در گزارش های گوناگون، این مهم را پیگیری نماید.

در گزارش های پیشین به نحوه فرآوری ماهی تیلاپیا و تزریق گاز منوکسید کربن پرداختیم همچنین عدم نظارت و کنترل دقیق سازمان دامپزشکی و نیز وزارت جهاد کشاورزی در تأیید سلامت بهداشتی این ماهی وارداتی مشهود بود.در این شماره به دیگر ابعاد و اثرات منفی واردات ماهی تیلاپیا می پردازیم.

دامپزشکی آزمایشگاه برای تست ماهی تیلاپیا ندارد

* واردات ماهی بی کیفیت چینی به خاطر ارزانی قیمت

گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج حاکی است همانطوری که در سایر اجناس چینی، ارزان بودن قیمت ، ملاک اصلی وارد کنندگان کالای چینی بوده است ، در مبحث واردات ماهی نیز این مهم به طور کامل مشاهده می شود. در بحث واردات متأسفانه برخی از تاجرها به دنبال جنس ارزان قیمت هستند؛آنان تکنولوژی بالایی در تولید محصولات مختلف از جمله فراوری ماهی دارند. چنانچه در ابتدای خرید به تاجر اعلام می کنند که می توانیم فلان محصول را در چهار درجه با چهار قیمت متفاوت عرضه کنیم اما مع الاسف اغلب تجار ایرانی است به دنبال ارزان ترین و بی کیفیت ترین محصول می روند.

براساس این گزارش پس از مدتی که صدای مردم از واردات بی کیفیت کالای چینی درآمده و محصولات بی کیفیت چینی بازار را قبضه کرد تجار به فکر چاره افتادند. برای این منظور به جای وارد کردن محصول با کیفیت پایین به سراغ محصول با کیفیت بالاتر رفتند اما درصد نامشخصی از جنس با موادی همانند آب یخ و... آغشته می شود اما این مواد اضافی به چشم مصرف کننده نمی آید. در موضوع واردات ماهی نیز گوشت خالص ماهی در این طریق کم می شود و به جای آن اب یخ به نام "‌گلیز"‌به ماهی افزوده می شود. براساس اخبار دریافتی خبرگزاری بسیج چینی ها از تاجران ایرانی تیلاپیا می پرسند که بار ماهی با تناژ گوشت 100 تن ارائه شود یا 90 تن؟ برخی تجار ایرانی هم به سراغ باری می رود که 90 تن آن گوشت خالص و 10 تن آب و لئاب ماهی است که در درون بافت های ماهی رسوخ کرده است. لازم به ذکر آن است که با این فناوری،آبی که دردرون بافت ها نفوذ کرده را با چشم نمی توان تشخیص داد و تنها به هنگام پخت، مصرف کننده متوجه می شود که وزن ماهی با آنچه که خریداری شده کاملا کاهش یافته است.

دامپزشکی آزمایشگاه برای تست ماهی تیلاپیا ندارد

گزارش خبرنگار ما حاکی است که حتی اگر به بحث مالی و دزدی ها انجام شده از این طریق و نیز حلا و حرام بودن "گلیز" هم در مورد واردات ماهی تیلاپیا کاری نداشته باشیم اما نمی توان از بحث بهداشتی آن گذشت. مساله ا که شاید پیدایش بیماری های جدید و ازدیاد بیماری های ناشناخته بی ربط به آن نباشد . بیماری هایی که اینک به صورت وارداتی از محصولات غذایی خارجی نظیر تیلاپیا در بدن انسان وارد شده و حتی گاهی سالان بعد اثرات مخرب خود را در بدن انسان نشان می دهد.

* آزمایشگاههای داخلی چه موادی را سنجش می کنند؟

گزارش خبرنگار اقتصادی خبرزگاری بسج حاکی است که همانگونه که قبلا نیز بدان پرداخته شد  نکته جالب آن است که خود چینی ها و البته کشورهای یشرفته هیچ گاه اجازه مصرف چنین محصولاتی نظیر تیلاپیا را در داخل کشورشان نمی دهند این در حالی است که به راحتی این ماهی به ایران و مناطق دیگر محروم جهان صادر می شود. نکته جالب تر آنکه اکنون قوانین وارداتی مواد خام کشورمان بر اساس قوانین وارداتی یکی از کشورهای اروپایی تنظیم شده است این در حالی است که آن کشورهای اروپایی دستگاه و آزمایشگاه های مجهزی برای تشخیص وجود یا عدم وجود مواد مضر به سلامت در مواد غذایی را دارد اما مع الاسف ما چنین امکاناتی در داخل نداریم.

براساس این گزارش در آزمایشگاههای بنادر ورودی کشور، هیستامین ماهی مورد بررسی قرار می گیرد . همچنین ازت فرار،انگل های زیر شکمی و فلزات سنگین در این آزمایشگاهها تست می شود. در حالی که در این آزمایشگاهها، co  و مواد شیمیایی دیگری که به ماهی ها تزریق می شود مورد‌ازمایش قرار نمی گیرد. 

دامپزشکی آزمایشگاه برای تست ماهی تیلاپیا ندارد

ارسال نظرات