برنامه PMTCT (پیشگیری از انتقال HIV) در سه بیمارستان بویراحمد، کهگیلویه و گچساران و همچنین پایگاه‌های جامع سلامت حاشیه شهر یاسوج اجرا می‌شود.
کد خبر: ۸۸۸۷۶۴۶
|
۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
مدیر مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی استان در اجرای برنامه PMTCT از اوایل مرداد ماه در استانکارگاه پیشگیری از انتقال HIV از مادر به کودک با بیان اینکه برنامه پیشگیری از انتقال HIV از مادر به کودک در زنان باردار از سال ۱۳۹۳ در ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی به صورت پایلوت (آزمایشی) برگزار شد، گفت: پیشگیری از انتقال HIV از مادر به کودک به عنوان یک راهبرد ملی است.
ظفر پریسای افزود: این برنامه با مشارکت ۲۳ وزارت خانه، سازمان و ارگان با هدف نهایی کاهش موارد جدید ابتلا به HIV و کاهش ۲۰ درصد موارد مرگ این بیماری تدوین شده است.
مدیر مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: طبق برنامه زمانبندی این برنامه تا پایان سالجاری برای زنان باردار در تمام مناطق شهری و روستایی اجرا می‌شود.
همچنین در حاشیه این کارگاه سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: هدف از برگزاری این کارگاه ادغام برنامه پیشگیری از انتقال HIV از مادر به کودک (PMTCT) و برنامه استراتژیک چهار ساله ایدز در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
ابراهیم نعیمی با اشاره به اینکه آگاه نبودن افراد جامعه از راه‌های انتقال بیماری، سبب افزایش تعداد مبتلایان بوده، ادامه داد: وظیفه ما اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به منظور پیشگیری از انتقال HIV از مادر به کودک در استان است.
وی تاکید کرد: مبتلایان به سل، مادران باردار، مبتلایان به بیماری‌های آمیزشی، نوزادان و کودکان در معرض HIV و مبتلایان به بیماری‌های هپاتیت ویرورسی از اولویت‌های انجام تست‌های تشخیصی ایدز هستند.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: مصرف کنندگان تزریقی مواد، کودکان خیابانی، بی خانمان‌ها و شرکای جنسی تزریقی مواد مخدر از گروه‌های پر خطر به حساب می‌آیند.
نعیمی شناسایی ۹۰ درصد افراد مبتلا به عفونت، پایداری بر مراقبت و درمان ۹۰ درصد مبتلایان، اطمینان از موفقیت ۹۰ درصد افراد تحت درمان، حذف انتقال HIV از مادر به کودک، حرکت به سوی حداقل رساندن ابتلا از طریق اعتیاد، افزایش آگاهی مردم با استفاده از روش نوین آموزش وکاهش مرگ و میر را از اهداف برگزاری این کارگاه عنوان کرد.
وی ادامه داد: ادغام برنامه HIV/AIDS درنظام تحول سلامت، برگزاری ۶ کارگاه آموزشی کشوری برای مربیان آموزشگاه بهورزی با موضوع رویکرد نوین آموزش HIV/AIDS و PITC (مشاوره‌های متقاعدسازی در جمعیت پرخطر مرتبط با HIV/AIDS) از فعالیت‌های انجام شده در زمینه بیماری یابی است.
نعیمی گفت: پیشگیری از اچ آی وی و بیماری‌های آمیزشی در زنان در سنین باروری، پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته در مادران مبتلاء به اچ آی وی، پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادران باردان مبتلاء به نوزادان و تأمین نظام مراقبت و درمان اچ آی وی و بیماری‌های آمیزشی از اصول کلی این کارگاه است.
ارسال نظرات