استاد دانشگاه دیلم؛

امام علی (ع) در آن زمان سکوت نکرد

مسله ای اشتباه در سطح نیروهای مذهبی دیده می شود و آن اینکه به تاسی از سکوت امام علی (ع) باید در برابر رای اکثریت سکوت کرد، در حالیکه امام در آن زمان سکوت نکرد، نیرو سازی کرد و در وقایعی مثل تبعید ابوذر غفاری و محدودیت دیگر یاران آنها را تایید و حمایت می کرد. امام بی تفاوت نبود، خلفا و مردم را دائم نصیحت و ارشاد می کرد تا جایی که خلیفه دوم اذعان کرد که ولولا علی هلک عمر. امام علی (ع) در 25 سال اشخاصی چون میثم تمار تربیت کرد.
کد خبر: ۸۸۸۷۷۵۶
|
۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱

روز گذشته استاد حاج علی جوکار در تحلیل مسائل روز سخنانی را در جمع کارکنان ناحیه مقاومت دیلم مطرح کرد که مشروح آن بدین شرح است:

امام علی (ع) در آن زمان سکوت نکرد

وی با اشاره به آیه41 سوره حج پیرامون موضوع امر به معروف و نهی از منکر گفت: مسله ای اشتباه در سطح نیروهای مذهبی دیده می شود و آن اینکه به تاسی از سکوت امام علی (ع) باید در برابر رای اکثریت سکوت کرد، در حالیکه امام در آن زمان سکوت نکرد، نیرو سازی کرد و در وقایعی مثل تبعید ابوذر غفاری و محدودیت دیگر یاران آنها را تایید و حمایت می کرد. امام بی تفاوت نبود، خلفا و مردم را دائم نصیحت  و ارشاد می کرد تا جایی که خلیفه دوم اذعان کرد که ولولا علی هلک عمر.

وی با یادآوری تذکرات امیرالمومنین (ع) به عثمان در نهج الابلاغه افزود: مگر می شود امام خلاف قرآن عمل کند منتها شـأن امامت ایجاب نمی کرد برای حکومت شمشیر بکشد و قیام کند.

دولت نمی خواهد فضای انتخابات تمام شود. هادی سیاسی بسیج با بیان اینکه توهین های وارده به منتقدین حکایت از این مسئله دارد که دولت نمی خواهد فضای انتخابات تمام شود.

جوکار با استفاده از آیه ان مکناهم فی الارض اقام الصلاه تصریح کرد: کسانیکه که قدرت می گیرند در برابر مردم مسئولند و این حرف که ما درمقابل بهشت رفتن مردم مسئول نیستیم با قرآن سازگاری ندارد، اتفاقا موقعی که قدرت پیدا کردید مسئولیم.

پدیده دیکتاتوری مردمی

این آزاده دفاع مقدس پدیده دیکتاتوری مردمی را عنوان نمود و در این خصوص توضیح داد:  امروز هیج جای دنیا بدون رای مردم کاری انجام نمی گیرد و این انتظار غلطی است که در ایران رهبری بر خلاف نظر مردم کاری انجام دهد.

 وی افزود: برخی در راستای تغییر ذائقه مردم ترس از جنگ، القای دیوار کشی بین مردم، ترساندن از ایجاد مشکلات را برنامه ریزی می می کنند، لذا با ایجاد خوف و وحشت کاربجایی می رسد که بخاطر جلب نظر مردم ریس جمهور باید بیاید نظام را به چالش بکشد تا موفق به کسب قدرت شود و این نیز در سایه فقدان کار فرهنگی و عمقی در جامعه صورت می گیرد.

ناظر شورای نگهبان در دیلم در این رابطه ادامه داد: فردی که 38 سال مسئولیت داشته است نظام را به چالش می کشد تا رای مردم به خود جلب کند  بعد از پیروزی منتقدین را در برابر آحاد مردم قرار می دهند تا با چماق اکثریت مخالف را خفه کنند. و در این جهت روزنامه اصلاح طلب خبر کسالت ریس جمهور در روزنامه اصولگرا را تخریب ریس جمهور تلقی می کند!  این دیکتاتوری است!  غافل از اینکه تمام کسانی که رای دادند رای به ریس قوه مجریه دادند نه به کسی که جای رهبری باشد و این یک ترفند سیاسی است

چرایی فرمان آتش به اختیار     وی در تبیین این موضوع ابتدا به موقعیت های آتش به اختیار  رزمندگان در حین جنگ نظامی پرداخت و سپس اظهار داشت: زمانی که دولت طوری عمل کند که به هر قیمت مورد قبول مردم باشد و خلاف نظر مردم ولو اشتباه اقدام نکند رهبر فرمان آتش به اختیار را در مسئله فرهنگ صادر می کند.

وی خاطرنشان ساخت : نهادهای انقلابی و دولت واسطه بین مردم و رهبر حکومت هستند و الآن این نهادها کارایی فرهنگی کافی ندارند و ما در مقابل مورد هجمه دشمن قرار گرفته ایم ویکی هم ارتباط ما با رهبری بعنوان فرمانده قطع شده این شرایط ما  است لذا نمی توانیم در برابر رای مردم بایستیم و تنها راه کار فرهنگی است و ریشه کار فرهنگی هم  اعتقادی  است.

جوکار تصریح کرد: وقتی می گویند امام علی (ع) حق را اکثریت می دانست یعنی دارند ریشه نظری را می زنند و باید در برابر اینگونه تفکرات ایستادگی کرد و اگر این را پذیرفتیم خنثی می شویم و با جو رودخانه باید حرکت کنیم

این استاد قرآن با بیان اینکه مسئولین برای پوشاندن بحران اقتصادی و اجتماعی تنش وبحران سیاسی می سازند و مردم را به سمت دیگر سوق می دهند عنوان کرد: در این شرایط اول نباید به تنش ها دامن زده شود چون خواست این طیف است دوم  کار اعتقادی و فرهنگی در جامعه باید انجام شود و سوم جریان انقلابی عیب ها را رها و بر برجستگی ها و توانای های همدیگر تمرکز کنند.

استاد دانشگاه دیلم در ادامه سخنان خود توصیه کرد: دیدگاههای نظری را محکم کنیم که در مواقع حساس خوب عمل شود امام علی (ع) در 25 سال  میثم تمار تربیت کرد.با فرمان آتش به اختیار تکلیف تمام شده هیچ کس منتظر دولت و نهادها نباشد اگر سستی کنیم دشمن پیروز خواهد شد.

 

ارسال نظرات