خبرهای داغ:
معاون امور دانشجویان داخل، سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:
معاون امور دانشجویان داخل، سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید از تمامی ظرفیت دانشگاه های کشور برای اهدافی که در حوزه سلامت روان دانشجویان تعیین شده استفاده کنیم.
کد خبر: ۸۸۸۷۷۶۵
|
۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر سید ابوالحسن ریاضی در دومین گردهمایی کشوری دبیران کانون های دانشجویی همیاران سلامت روان در این دانشگاه، شناسایی گروه های هدف و توسعه بخش آموزش کیفی را از جمله تاثیرگذارترین اقدام دانشگاه ها در این راستا برشمرد.
وی افزود: برای اینکه در همین زمینه اقدام ما موثر باشد باید دادن آموزش کیفی را از خودمان شروع کنیم زیرا که دانشجویان با آموزش کیفی مهارت های لازم را یاد می گیرند و آن را به جامعه منتقل می کنند.
وی اظهار کرد: با آسیب شناسی به موقع و برنامه ریزی درست در خصوص مشکلات جامعه به ویژه مسایل روانی و همچنین با بهره مندی و استفاده از ظرفیت های داخلی می توان مقابل بسیاری از آسیب های اجتماعی را گرفت.
معاون امور دانشجویان داخل، سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآوری کرد: در بحث همیاران سلامت روان در دانشگاه ها اقدام راهبردی و کلان را خود دانشجویان این کانون در دست دارند و در این راستا سازمان و وزارت علوم فقط در حد حمایت و پشتیبانی های لازم را از دانشجویان می کند.
مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر علمی این گردهمایی هم بر خود مراقبتی تاکید کرد.
حمید یعقوبی گفت: خودمراقبتی شامل اعمالی است اکتسابی، آگاهانه و هدف دار که مردم برای خود، فرزندان و خانواده شان انجام می دهند تا تندرست مانده و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی خود را حفاظت و نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و روانی خود را برآورده سازند.
وی اعلام کرد: در زمان حاضر حدود 8 هزار دانشجو عضو کانون های همیاران سلامت روان هستند، که سعی می شود این تعداد در سال آینده به 80 هزار دانشجو برسد.
مشاور استاندار و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی هم در این آیین با بیان اینکه دشمنان این انقلاب بعد از هشت سال دفاع مقدس با ترفندهای مختلف و از جمله تولید و اشاعه مصرف مواد مخدر در کشور درصدد مقابله با این نظام هستند، گفت: به عنوان مثال هر ساله 50 نوع آموزش تولید و مصرف انواع مواد مخدر و روان گردان ها از طریق شبکه های مجازی ارایه می شود که باید در این راستا مراقب هرگونه توطئه شوم دشمنان این انقلاب باشیم.
محمد علی نصرتی تاکید کرد: خطر اعتیاد در کمین همه خانواده‌های ایرانی است و از این رو باید از تمامی ظرفیت های کشور برای مقابله و مبارزه با پدیده شوم اعتیاد استفاده کرد.
وی با بیان اینکه با رویکرد علمی، هوشمندانه و عزم جدی مردم و مسوولان می توان در این خصوص به موفقیت های بزرگی دست یافت، اظهارکرد: دانشگاه ها و قشر نخبه جامعه با ایجاد گفتمان غالب در جامعه می توانند، ضمن آگاهی بخشی به مردم، برای پیشگیری و کاهش از شیوع بسیاری از آسیب های اجتماعی، از جمله اعتیاد نقش تعیین کننده ای داشته باشند.
رییس دانشگاه تبریز هم با اشاره به برخی دستاوردهای استان آذربایجان شرقی و در راس آنها شهر تبریز در خصوص کاهش و پیشگیری از برخی از آسیب های اجتماعی گفت: امروزه شهروندان این خطه افتخار می کنند به برکت این نظام و تلاش مسئولان استان، شهر تبریز به عنوان شهر بدون معتاد متجاهر و گدا در کشور مطرح است.
محمدرضا پورمحمدی افزود: در زمان حاضر بحث اعتیاد به عنوان یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی در کشورمان مطرح است و در این راستا استان آذربایجان شرقی با ایجاد مراکز ترک اعتیاد و کمپ های مختلف باز پروری، آموزش شغل، حرفه و مهارت زندگی گام های موثری را در این مسیر برداشته است.
رییس دانشگاه تبریز، داشتن عزم ملی و عمومی را برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ضروری دانست و گفت: این دانشگاه نیز در سال های اخیر در حوزه کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی برنامه ها و عملکرد مثبتی داشته که نمونه این امر راه اندازی مرکز مشاوره، کانون همیاران سلامت، نمایشگاه ها و کارگاه های پیشگیری از اعتیاد و بسیاری از اقدامات است.
وی امنیت را مهمترین دستاورد انقلاب برشمرد و گفت: بعد از امنیت، سلامت دومین دستاورد اسلامی است که در بحث سلامت ضمن توجه به بهداشت جسمی، نظام درمان و بیمه به سلامت روان جامعه نیز اهتمام ویژه ای مبذول شده اگر چه به نظر می رسد، برخی در جامعه ما هنوز آگاهی های لازم برای استفاده از مشاوره روانشناسی دست نیافته اند.
رییس مرکز مشاوره دانشگاه تبریز و دبیر اجرایی این گردهمایی نیز با اشاره به برنامه های مختلف این گردهمایی گفت: برگزاری میزگرد تخصصی تحت عنوان نقش همیاران در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و سالم سازی فضای دانشگاه، تشکیل کمیسیون های منطقه ای بررسی عملکرد یک ساله کانون های دانشجویی همیاران سلامت و روان و چشم انداز آینده با حضور دبیران کانون ها، ارائه تجارب موفق، انتظارات و چالش ها توسط دبیران کانون های دانشجویی مناطق دهگانه مراکز مشاوره، اهدای جوایز و تقدیر از فعالان گردهمایی، بازدید از مناطق تاریخی استان از جمله برنامه های دو روزه این گردهمایی است.
دکتر شهرام واحدی در ادامه با اشاره به اهم فعالیت کانون همیاران سلامت دانشگاه تبریز افزود: این کانون در سال 94 با هدف آموزش و پیشگیری در زمینه آسیب های اجتماعی، تلاش در جهت تقویت روحیه انسان دوستی و نوع دوستی در بین دانشجویان، جذب، ساماندهی و تربیت دانشجویان در انجام خدمات همیاری و مقابله با آسیب های اجتماعی، توانمند سازی، تقویت روحیه خودباوری، اشتغال و کارآفرینی شروع بکار کرده است.
این گردهمایی دو روزه از سوی معاونت دانشجویی و مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه تبریز و با همکاری دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و بعد از ظهر امروز به کار خود پایان داد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها