عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس:

آمریکا در برجام عهد شکنی کرد/ محرمانه بودن توتال مشکوک است

جوکار گفت: وقتی قراردادی را محرمانه طبقه بندی می‌کنند، باید مبنایی داشته باشد زیرا امروز می خواهیم در مسائل قراردادها همه چیز شفاف باشد وگرنه یک فسادی در پشت آن نهفته است.
کد خبر: ۸۸۸۷۸۸۵
|
۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از بافق، نماینده سابق مردم یزد در مجلس شورای اسلامی؛ در خصوص دومین سال امضای برجام و دستاوردهای آن گفت: در حقیقت این توافق چند جانبه و تعهدی متقابلی که پنج کشور در برابر اجرای تعهدات ایران داشتند ، متاسفانه بدعهدی کردند و حتی حداقل های برجام هم رعایت نشد چرا که هدف از مذاکرات و تصویب برجام برداشتن تحریم ها بود ولی امروز به جایی رسیده که همان تحریم ها را به نوعی دیگر تحمیل می کنند.

جوکار در ادامه افزود: برجام مانند بادکنکی برای ایران است وامروز آمریکا در حال سوزن زدن به آن است تا باد آن را خالی کند و متاسفانه تا به این جای کار چیزی باقی نمانده است .

وی تصریح کرد: متاسفانه عده ای برجام را دستاورد خودشان می دانند و نمی توانند بگویند که برجام از بین رفته و جای تاسف دارد که بعضی ها برجام وتحقق تعهدات آن را به گونه ای موضع کشورهای اروپایی به عنوان یک پیوند می دانند، در صورتی که کشورهای اروپایی هم امروز به نوعی از آمریکا تبعیت می کنند.

محمد صالح جوکار افزود: ما دل خوشیم به نامه نگاری هایی که با اتحادیه اروپا انجام می دهیم وفکر می کنیم اتحادیه اروپا قرار است حمایتی از ما داشته باشد ولی متاسفانه از چنین حمایتی خبری نسیت زیرا کشورهای اتحادیه اروپا منافع خودشان را مدنظر قرار می دهند، اگر هزینه بر منافعشان بچربد حاضر نیستند هزینه ای انجام دهند واین منافع بیشتر در گروی موضوعات اقتصادی است.

وی در ادامه گفت: کمیسیون مشترکی که در برجام پیش بینی شده که اختلافات، در این کمیسیون بررسی شود بزرگترین مصوبه ای که داشته وتصویب کرده خویشتن داری دوطرف وپایبندی به اجرای تعهدات است و چیز دیگری شامل حال این مردم نشده است در حقیقت منافعی که باید برای مردم ما لحاظ می شد هنوز تضمین نشده و در کنار آن هم هزینه هایی را برای ما داشته است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یزد و اشکذر در رابطه با موضوع هسته ای عنوان داشت: موضوع هسته ای یک عامل بازدارنده برای غرب بود وما این عامل بازدارنده را از دست دادیم لذا امروز باید جدی و با یک دیپلماسی فعال و کارکردن روی اینکه آمریکایی ها عهد شکن هستند در تمام دنیا و نه در چند کشور اروپایی ،آن جایگاه حقانیت خودمان را ثابت کنیم و به طور کلی اعلام کنیم که در صورت ادامه روند ما ناچاریم به شکل دیگری عمل کنیم.

عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب هدف برجام را چنین بیان کرد: هدف برجام برداشتن تحریم هایی بود که ازسوی آمریکا لحاظ شده بود و چون این اقدامات انجام نشده نمی توانیم بگوییم همین برجامی که روی کاغذ نوشته شده بتواند برای کشوروملت گامی بردارد شاید در بعضی از این حوزه ها هنوزمشکلات ما بیشترهم شده وبرجام با این وضعیت و درنظر نگرفتن مستندات کارشناسی می تواند در آینده برای ما یک سم مهلک باشد چون که آمریکا به خوبی می داند که برجام چیزی برای ما نداشته است.

وی در خصوص قرارداد توتال ومحرمانه بودن آن گفت : بعضی در داخل کشور بند نافشان را با غربی ها قطع کرده اند واین موضوع به تفکر وبینش این افراد و عدم اعتقادشان به توانمندی ها وظرفیت های داخل کشوربرمی گردد واین مشکلات در زمانی بروز خواهد کرد که این افراد بیایند در سطوح مختلف و در راس بعضی از دستگاه ها قرار بگیرند و این تفکر در عرصه عمل، نمود خواهد کرد.

جوکار در خصوص اینکه توتال هم یک قراردادی است بر مبنای قرارداد ITCخاطر نشان کرد: ITC با تاکیداتی که مقام معظم رهبری و نمایندگان مجلس داشتند باید اصلاح شود و گذشته از اینکه خودش جای بحث دارد؛بالای ۵۰درصد سهم پروژه را به توتال واگذار شده در صورتی که ایران کمترین سهم را در این سرمایه گذاری دارد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی محرمانه بودن این قرارداد را مشکوک عنوان کرد و گفت: جای سوال اینجاست که محرمانه بودن این قرار داد برای چیست؟ وقتی که یک قراردادی را محرمانه طبقه بندی می کنند، این طبقه بندی باید مبنایی داشته باشد امروز می خواهیم در مسائل قراردادها همه چیز شفاف باشد وگرنه یک فسادی در پشت آن نهفته است که باید دقیقا برآوردها مشخص باشد.

وی در رابطه با مشکلات توتال بیان داشت: توتال هم مشکلاتی را دارد، این شرکت در سال های گذشته در فاز۱۱پارس جنوبی ورود پیداکرده بود که متاسفانه در ادامه ، کار را رها کرد و این باید برای مسئولین تجربه ای باشدکه تضمینی 

نیست در آینده آمریکا تحریمی انجام ندهدو توتال هم باز کار را رها نکند وبرود، که در این صورت هزینه های ما را در کشور افزایش می دهد و ما به اهدافمان هم دست پیدا نمی کنیم.

محمدصالح جوکار در پایان گفت: اگر که از ذخایر داخلی کشور و شرکت هایی که در داخل کشور وقرارگاه خاتم انبیا که اعلام آمادگی کرده بود استفاده می شد می توانستیم برای آینده گام های اساسی برداریم چون دانش فنی آن را هم داریم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار