شبکه خبری سی ان ان امریکا اعلام کرد پژوهشگر بازداشت شده در ایران تابعیت امریکایی-چینی دارد.
کد خبر: ۸۸۸۸۰۹۳
|
۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج، شبکه خبر سی ان ان امریکا اعلام کرد پژوهشگر بازداشت شده در ایران تابعیت امریکایی-چینی دارد.

سی ان ان نوشت: ‌ یک محقق آمریکایی در ایران به ۱۰ سال حبس به جرم جاسوسی محکوم شد.

در بیانیه دانشگاه «پرینستون» گفته شده: این محقق چینی به نام شیو ونگ شهروند آمریکاست و در رشته تاریخ تحصیل می‌کند. ونگ تابستان گذشته در حالی که برای برخی تحقیقات مرتبط با پایان نامه دکتری خود به ایران سفر کرده بود در این کشور بازداشت شد.

سی ان ان نوشت: روز یکشنبه یکی از خبرگزاری‌های ایران از قول غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه نوشت یک دو تابیعتی ایرانی- آمریکایی به حبس محکوم شده اما بعد این بخش را اصلاح کرد و نوشت یک دو تابعیتی آمریکایی و ملیتی دیگر به جز ایران. تاریخ دادگاه «ونگ» اعلام نشده است. اژه‌ای گفته این حکم قابلیت تجدیدنظرخواهی دارد. بر اساس قوانین ایران هرکسی تنها ظرف ۲۰ روز بعد از اعلام حکم حق تجدیدنظرخواهی دارد.

به گزارش ایلنا، مقامات دانشگاه پرینستون گفته‌اند از زمانی که ونگ بازداشت شده آن‌ها به همراه خانواده ونگ و وکلای حقوقی و دیگر افرادی که می‌توانستند کمک کنند برای آزادی اوتلاش کرده‌اند.

دانیال دی سخنگوی دانشگاه پریسنتون به سی ان ان گفته: ما از اینکه این حکم برای ونگ صادر شده در حالی که او برای فعالیت‌های مرتبط با رشته تحصیلی‌اش به ایران سفر کرده بود، بسیار ناراحتیم.

او گفته خانواده و دانشگاه او امیداورند که او به زودی بعد از اینکه مقامات، دادگاه تجدیدنظر او را در تهران برگزار کردند آزاد شود.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا به «سی ان ان» گفته ما از گزارش‌ها در این رابطه اطلاع داریم. اما به دلایل محرمانه از ورود به جزییات پرونده‌های کنسولی به ویژه این پرونده خودداری می‌کنیم.

به گفته این مقام وزارت خارجه آمریکا این وزارت خانه خواستار آزادی فوری شهروندان همه کشور‌ها که در ایران به زندان رفته‌اند، شده است.

یکی از مقامات آمریکایی گفته: امنیت شهروندان آمریکا اولویت دولت است. همه شهروندان آمریکا به ویژه دو تابیعیتی‌هایی که قصد سفر به ایران را دارند باید مراقب باشند و هشدارهای مرتبط با این سفر را مطالعه کنند.

یکی از مسئولان دانشگاه «پریسنتون» به «سی ان ان» گفته: حوزه مطالعاتی ونگ تاریخ قر ن ۱۹ و ۲۰ اوراسیا است. ونگ در چین بزرگ شده و کار‌شناسی خود را در رشته آسیای جنوبی از دانشگاه واشنگتن دریافت کرده است. او در دانشگاه هاروارد رشته روسیه و اوراسیا خوانده است.

در بیوگرافی «ونگ» در سایت دانشگاه پرینستون، او خود را یک فرد علاقه‌مند به پختن غذاهای چینی و سفر معرفی کرده است. او در این بیوگرافی گفته هرگز نمی‌تواند به طور دقیق بگوید در سال‌هایی که گذشته چه مطالعاتی داشته است. آنچه خودش می‌داند این است که رویای او راه رفتن در جاده ابریشم از چین تا رم است.

سی ان ان در گزارش خود نوشته: پیش‌تر نیز آمریکایی‌های دیگری در ایران به جرم جاسوسی دستگیر شده‌اند. در اکتبر ۲۰۱۶ رضا روبین شاهین به ۱۸ سال حبس به جرم جاسوسی محکوم شد.

سی ان ان مدعی شده این شهروند ایرانی آمریکایی برای دیدن خانواده‌اش به گرگان سفر کرده بود. او در ماه آپریل با قرار وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه تجدید نظر آزاد شد.

این پایگاه خبری آمریکایی در ادامه نوشت: در در اکتبر ۲۰۱۶ باقر نمازی و پسرش سیامک نمازی نیز به ده سال حبس و جریمه نقدی ۴. ۸ میلیون دلاری به جرم همکاری با دولت‌های خارجی محکوم شدند.

ارسال نظرات