ابطحی تاکید کرد: از نظر بنده شکل این نوع قراردادها که به صورت محرمانه است خلاف قانون است چه برسد به محتوایی که ممکن است با منافع ملی و اصول متعدد قانون اساسی تعارض داشته باشد.
کد خبر: ۸۸۸۸۳۶۷
|
۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
سید جواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج با انتقاد از انعقاد قراردادهای محرمانه دولت با بیگانگان تصریح کرد: محرمانه بودن قراردادها توسط دولت توجیهی ندارد و این اصرار دولت بر محرمانه بودن این قراردادها منعقد شده با بیگانگان از معماهای روزگار است؛ به نحوی که سرویس‎های جاسوسی غرب و استکبار فقط مفاد قراردادها را می‎دانند؛ یعنی وقتی دولت قراردادی را با توتال، بوئینگ و برجام و.. منعقد می‎کند، کشورهای غربی می‎دانند اما نمایندگان و مردم از مفاد آن بی‎خبرند و در نظر دولت نامحرم هستند که این پدیده بسیار نادری است که دولتی که برآمده از مردم باشد خود را جدا از مردم می‌داند!

ابطحی در ادامه این مطلب بیان داشت: سوالی که تعداد زیادی از نمایندگان، اصحاب رسانه و فرهیختگان جامعه از دولت دارند این است که این قراردادهایی که دولت با کشورهای غربی منعقد می‎کند یا به نفع مردم است یا به ضرر مردم که اگر به نفع مردم است چه اصراری بر محرمانه بودن آنهاست و اگر به ضرر مردم است دولت حق انعقاد چنین قراردادهایی را ندارد.

وی مطرح کرد: بر اساس مکانیزم قانون اساسی قراردادهایی که با بیگانگان بسته می‎شود بایستی در مجلس مطرح شود و نمایندگان ملت در جریان قراردادهایی که دولت منعقد می‎کند قرار بگیرند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با بیان اینکه ما از این محرمانه‎ها و قراردادهای محرمانه در تاریخ کشور خودمان زیاد ضربه خوردیم تصریح کرد: هدف کسانی مانند شهید بهشتی که قانون اساسی را تدوین کردند به این منظور بود که جلوی ضرر منافع ملی را بگیرند و به همین جهت معتقدیم قراردادهایی که طبق قانون اساسی عمل نشده باشد و به مجلس نیامده باشد از نظر حقوقی بی‎اعتبار است و به دولت‌های خارجی می‎گوییم که ما تعهدی برای انجام این قراردادها نخواهیم داشت به خاطر اینکه اساس و شاکله این کار ایراد دارد.

ابطحی در ادامه تاکید کرد: از نظر بنده شکل این نوع قراردادها که به صورت محرمانه است خلاف قانون است چه برسد به محتوایی که ممکن است با منافع ملی و اصول متعدد قانون اساسی تعارض داشته باشد؛ حال شاید ممکن است منافع زودگذری هم برای برخی قراردادها تصور شود مثلا برخی تحریم‎ها برداشته شود اما اگر هویت ملی ما مخدوش شود ضررهای غیرقابل جبرانی وارد می‎شود لذا نباید استقلال و عزت کشورمان را به خاطر منافع کوتاه مدتی که مشخص نیست قابل حصول باشد یا نه فدا کنیم.

نماینده مردم خمینی شهر در خاتمه با اشاره به نقش مشاوران رئیس جمهور در تصمیم‎سازی او از جمله این نوع قراردادهای محرمانه بیان کرد: امیدواریم که رئیس جمهوریک رویکرد دیگری داشته باشد و از مشاورینی صادق، متدین و دلسوز این نظام و انقلاب استفاده کند و بر اساس مشاوره‎های آنها تصمیم بگیرد و از ادامه این نوع قراردادهای محرمانه پرهیز کند چراکه مشاورین آقای روحانی افرادی مثل سریع القلم‎ها هستند که مفاهیمی چون استقلال،عزت وهویت ملی برای آنها معنا ندارد و هضم شدن در جامعه جهانی برای آنها اولویت است.
ارسال نظرات