مشروح/در مصاحبه با نشنال‌اینترست مطرح شد
وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با یک نشریه آمریکایی گفت که می‌خواسته توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ زمینه‌های همکاری بیشتر میان طرف‌ها را فراهم آورد...
کد خبر: ۸۸۸۸۷۳۵
|
۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با نشریه «نشنال‌اینترست» به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد تهران ممکن است از توافق هسته‌ای با گروه 1+5 خارج شود. 

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات احتمالی ایران در واکنش به نقض احتمالی توافق هسته‌ای توسط دولت آمریکا گفت: «ما مسیری را انتخاب می‌کنیم که در درون توافق هسته‌ای مجاز بوده، موارد نقض را به کمیسیون مشترک برده و در این کمیسیون اطمینان حاصل خواهیم کرد که کم‌کاری‌های آمریکا اصلاح می‌شوند.»

ظریف تصریح کرد: «در صورتی که موارد تخلفات به نقض اساسی برسند، یا چیزی که طبق مفاد توافق هسته‌ای، عدم عمل معنادار دانسته می‌شوند، ایران گزینه‌های دیگری از جمله خروج از توافق در دسترس دارد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره «علامت‌دهی‌های خطرناک» دونالد ترامپ هشدار داد و گفت که وی بایستی پیچیدگی‌های اوضاع در خاورمیانه را در نظر بگیرد. 

وی گفت: «ما بایستی درباره علامت‌دهی‌ها محتاط باشیم چون دیده‌ایم که علامت‌دهی‌های نادرست در هفته‌های گذشته در منطقه ما، به ویژه بعد از نشست ریاض، باعث ایجاد واکنش‌های شدید در منطقه شده- نه بین متحدان آمریکا و ایران، بلکه بین متحدان آمریکا. بنابراین، من معتقدم که در نظر گرفتن این موضوع و درک پیچیدگی‌های اوضاع، مهم است.»

ظریف در ادامه گفت: «مطمئناً ایران تفاهمی را نه تنها با آمریکا بلکه با گروه 1+5 آغاز کرد که به تأیید شورای امنیت رسید و در این مرحله، صرفاً به اجرای این توافق قانع شده‌ایم. همان‌طور که در گذشته گفتیم، ما می‌خواستیم که این توافق زیربنایی (برای گفت‌وگو یا همکاری‌های بیشتر) باشد و نه سقف آن. اما برای اینکه این توافق به عنوان زیربنایی مستحکم عمل کند، بایستی اطمینان حاصل کنیم که تعهدات همه طرف‌ها به طور کامل و متعهدانه اجرا شده است. و اگر به اینجا برسیم، بعد ما بابی برای پیشرفت‌های بیشتر داریم.»

محمد جواد ظریف در مصاحبه‌ای به تاریخ 7 اردیبهشت سال 1395، در مصاحبه با نشریه «نیویورکر» درباره احتمال تغییر روابط ایران و آمریکا در پرتو «برجام» گفته بود که امیدوار است توافق هسته‌ای بتواند بی‌اعتمادی میان دو کشور را از بین ببرد.  

وی در آن مصاحبه گفت: «ما امیدوار بودیم که همکاری‌های بیشتر بر سر این موضوع بی‌اعتمادی (بین دو کشور) را از بین ببرد. و من هنوز هم فکر نمی‌کنم که خیلی دیر باشد. همان‌طور که رهبر ما سال گذشته گفتند، اگر تجربه مذاکرات هسته‌ای ثابت کنند که آمریکا رویکردش در قبال ایران را عوض می‌کند - و رویکردش را بر اساس احترام متقابل و منافع قرار می‌دهد - شانس تغییر وجود دارد.»

ظریف در مصاحبه با نیویورکر ادامه داد: «اما اگر ایالات متحده بخواهد به سیاست‌های خصمانه‌اش ادامه بدهد، مجبوریم به توافق هسته‌ای بچسبیم و تلاش کنیم که آن را سرپا و موثر نگاه داریم. توافق هسته‌ای، هنوز هم می‌تواند زیربنا باشد و نه سقف. اما این نیازمند اراده سیاسی مثبت از طرف آمریکا است تا روش تکرار گذشته‌ها و مسیرهای نخ‌نما درباره ایران را کنار بگذارد.»

خبرنگار نشنال‌اینترست پرسید: «نیویورک‌تایمز، چند روز پیش مقاله‌ای نوشت و گفت که در عراق، ایران برنده و ایالات متحده بازنده بوده است. موافقید؟»

ظریف در پاسخ گفت: «ما اوضاع در منطقه‌مان را به عنوان یک درگیری برای برد یا باخت نمی‌بینیم. اینجا موقعیتی است که حمله اولیه آمریکا به عراق، همه را به سمت باخت سوق داده است. چون ما معتقدیم که اوضاع در جهان امروز آنقدر در هم‌تنیده است که نمی‌توانیم برنده و بازنده داشته باشیم؛ یا با هم برنده می‌شویم و یا با هم بازنده.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: «واضح است که اگر دولت کشوری، منافع خودش را بر حسب کنار زدن دیگران تعریف کند، در حال تعریف مسئله به نحوی است که به راه حلی منجر نخواهد شد. من معتقدم منطقه ما نیازمند راه حل است و آن راه حل‌ها بایستی از رویکردی متفاوت به مسائل ناشی شوند.»

ظریف، در بخش دیگری از این مصاحبه، ادعاهای مطر‌ح‌شده در مقاله نیویورک‌تایمز مبنی بر اینکه ایران در حال کنترل عراق است را رد کرد و گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند کشوری دیگر را کنترل کند. حتی برای یک ابرقدرت، این ادعا که در حال کنترل کشوری دیگر است یک حرف اغراق‌آمیز بسیار جدی و گمراه‌کننده است.»

وی اضافه کرد: «ایران به کمک عراقی‌ها شتافته است، نه فقط شیعه‌ها، بلکه همه. برای ما شیعیان، سنی‌ها، کردها- همه آنها- بخش‌های مهم جامعه عراق هستند که لازم است با آنها رابطه داشته باشیم. ما وقتی داعش به کردها حمله کرد به حمایت آنها رفتیم. ما اولین کسانی بودیم که برای آزاد کردن اربیل و رها کردنش از اشغال داعش به آنجا رفتیم.»

ظریف گفت: «شما کشورهایی در منطقه دارید که همواره از افراطی‌ها حمایت کرده‌اند. افرادی که از رژیم طالبان در افغانستان حمایت کردند، همان‌هایی هستند که در حال اعمال فشار علیه قطر هستند و همان‌هایی هستند که با ایران در سوریه، عراق و منطقه مشکل دارند. بعضی از کشورها، دائما از گروه‌های نادرست حمایت کردند.»

وی تأکید کرد: «ولی ما قصد به حاشیه راندن آنها را نداریم. این هدف ما نیست. ما معتقد نیستیم که منطقه ما در صورت به حاشیه راندن عربستان سعودی امن خواهد شد، یا حتی اگر ما تلاش کنیم عربستان سعودی را از محاسبات امنیتی در منطقه‌مان حذف کنیم.»

وزیر خارجه ایران ادامه داد: «ما معتقدیم که عربستان سعودی بخش مهمی از آن امنیت است، همان‌طور که معقتدیم که کشور ما بایستی بخش مهمی از این تفاهم امنیتی باشد.»


ارسال نظرات