برخی برای پرکردن جیب خودشان حاضرند کل صنعت آبزی پروری ایران را به نابودی بکشانند. نکته جالب آنکه بخشی ازسناریوی ازپیش تهیه شده اکنون فاش شده است که دست های پشت صحنه در حال جمع آوری سود برای جیب خود هستند.
کد خبر: ۸۸۸۸۷۶۰
|
۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۷
گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: سفره ایرانی هم چندی است مانند پوشاک و خدمات و...، آغشته به محصولات بی کیفیت خارجی و عمدتا چینی شده است. چند سالی است که ماهی وارداتی با نام تیلا پیا، میهمان سفره های ایرانی شده است. ماهی که در چین تولید شده و به صورت فیله شده به بازار عرضه می شود. این ماهی به علت تغذیه از پساب کارخانه ها و واحدهای صنعتی و نیز خوی وحشی خود ،‌از مضرات متعددی برخوردار است . علاوه بر این واردات بی رویه و پرحجم این محصول ناسالم، برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی و موجب ضررو زیان تولید کنندگان داخلی بوده و ضربه های جبران ناپذیری به تولید و تولید کننده داخلی وارد آورده و باعث شده که بسیاری از آنان با مشکلات عدیده ای مواجه شوند. «بسیج» در صدد است تا از این پس در گزارش های گوناگون، این مهم را پیگیری نماید.

در گزارش پیشین به اتاق های منوکسید کربن که در چین برای ماهی های تازه صید شده تعبیه شده و نحوه تزریق گاز به ماهی های تیلا پیلا برای قرمز شدن رنگ گوشت آنها پرداختیم. در این شماره به دیگر ابعاد و اثرات منفی واردات ماهی تیلاپیا می پردازیم.

متاسفانه روند محور قرار گرفتن سود سرشار در این محصول خارجی باعث شده است که برخی برای پرکردن جیب خودشان حاضر شوند تا کل صنعت آبزی پروری ایران را به نابودی بکشانند. نکته جالب آنکه مع الاسف در این بین بخشی ازسناریوی از پیش تهیه شده توسط خود مافیای واردات فاش شده است.

گزارش خبرنگار بسیج حاکی است  که به دلیل آنکه قیمت ماهی سردابی درکشور بالا بوده و قابلیت رقابت با قیمت های جهانی را نداشته است لذا برخی از ذینفعان واردات باهمکاری کارچاق کن های خصولتی مجوزهایی برای واردات کمرشکن فیله تیلاپیا گرفته و بدین وسیله بازارهای داخلی را از این محصول بی کیفیت اشباع کردند . نتیجه آن شد که قیمت ماهی گرم ابی وسردابی داخلی افت شدیدی پیدا کرد و حالا دیگر این معامله دوسر سودشده است.

سناریوی دو سر سود با واردات ماهی تیلاپیا

بر این اساس یعنی هم با واردکردن تیلاپیا دلارهایی از سود سرشار نصیب عده ای می شود و هم با صادر کردن قزل آلای ارزان. این در حالی است که در صورت حمایت از توان داخلی، این محصول توان رقابت با رقبای بازارهای خارجی را داشت. اما حالا نوبت اجرا بخش آخر سناریوی این مافیا ست و آن اینکه این عده با اعمال فشار به محیط زیست و افکارعمومی سناریوی تولید داخلی تیلاپیا کلید بخورد .

در این بین این سئوال پیش میاید که تولید داخلی چه سودی به حال صادرکنندگان دارد؟ پاسخ آن است که بله تولید داخلی باعث اشباع بیشتر بازار و پایین آمدن بیشتر قیمت سردابی و گرم ابی وحتی خودتیلاپیای داخلی خواهد شد و آن وقت صادرکنندگان، ماهیهای گرم ابی وسردابی را به ثمن بخس خریده و  آن را صادر خواهند کرد.

گزارش خبرنگار بسیج حاکی است که با توجه به قیمت تمام شده تیلاپیا درداخل، تیلاپیا توان رقابت با قیمت های بین المللی را باید داشته باشد اما این در حالی است که معادل ارزش صادرات بایستی محصولی وارد کشور شود. در اینصورت باید مطمئن بود که حتی اگر  واردات تیلاپیا ممنوع هم شده باشد این مافیا باز هم  تیلاپیا و  یا ماهی هوکی را در کانتینرهایی که فقط ردیف اول آن ماهی شیر یا ماهی آزاد است وارد می کنند تا همچنان قیمت تیلاپیای داخلی پایین باشد. بدین ترتیب تاثیرآن را بر قیمت قزل آلای داخلی گذاشته و همچنان قیمت قزل آلای داخلی پایین می میاند تا برای صادراتشان سودآورباشد. نکته حائز اهمیت انکه تا وقتی کارچاق کن های خصولتی و به ظاهر متخصص و صاحب نظر در بدنه خود تولیدکنندگان ما حضور داشته باشند همین آش هست وهمین کاسه برقرار است.

گزارش خبرگزاری بسیج حاکی است که مع الاسف تولید کننده های قزل آلای نسبتا بزرگی در داخل هستند که خود آنان نیز از واردات تیلاپیا حمایت می کنند. دلیل این مطلب آن است که چون این افراد از دلالی  و کارچاق کنی واردات تیلاپیا بیشتر از تولید قزل آلای کارگاه خود سود می کنند و حتی عده ای از ایشان کارگاه خود را بصورت نیمه تعطیل درآورده اند و فقط به اندازه محدودی ماهی ریزی می کنند تا به همکاران خود بگویند که هنوزتولیدکننده هستند.

ارسال نظرات