مدیر عامل بانک توسعه صادرات در گفتگو با «بسیج»:

کاهش نرخ سود بانکی تاثیر مثبتی بر بازار رقابتی خواهد داشت

علی صالح آبادی گفت: نرخ ذخیره قانونی در بانک‌ها باید کاهش پیدا کند ؛ نرخ سود بانکی هم باید کاهش پیدا کند که تاثیر مثبتی در بازار رقابتی خواهد داشت و می تواند سود سپرده ها را کاهش دهد.
کد خبر: ۸۸۸۸۷۹۰
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۱

دکتر علی صالح آبادی مدیر عامل بانک توسعه صادرات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: در سال‌های اخیر، بانک مرکزی درصدد است تا کارمزد جدید بانکی را به همه شعب ابلاغ و اعلام کند.

وی با بیان اینکه باید هزینه خدمات بانکی به مردم اعلام شود افزود:  مردم باید هزینه های خدمات بانکی را پرداخت کنند. بانک‌ها باید درنظر داشته باشند که درآمدهای خارج از کشور توسط بانک‌ها  افزایش پیدا کند؛  این در حالی است که  برخی از بانک‌ها قادر هستند تا هفتاد درصد هزینه های بانکی را از طریق راه اندازی شعب خارج از کشور تامین نمایند.

وی در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه افزایش شعب بانکی در خارج از کشور موجب می شود تا وابستگی بانک ها به نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند. آنچه ضروری است  این است که نرخ ذخیره قانونی رو به کاهش برود لذا از این طریق می تواند نرخ سود بانکی کاهش چشمگیری داشته باشد.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند یک بازار رقابتی  را فراهم کند  تا از این طریق نرخ سود سپرده های بانکی کاهش پیدا کند؛ نرخ بازده  اسناد بازار اسلامی که  در بورس هم وجودددارد  باید سیر نزولی خود را طی کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه افزود: راهکارهای بسیاری برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی وجود دارد از جمله اینکه عرضه اوراق متناسب با کشش بازار پیش برود از اینرو برای  اوراق بازار گردان ویژه ای تعریف شود که بتواند نقش دارندگی اوراق را بالا ببرد؛ از سویی دیگر هم جذابیت اوراق بالا برود تا از این طریق امکان وثیقه گذاشتن اوراق برای بازار سرمایه فراهم شود همه موارد می‌تواند نرخ اوراق را کاهش دهد.

  صالح آبادی گفت: پرداخت هزینه ‌های بانکی و افزایش درآمدهای خارج از کشور که برای بانک‌ها ممکن است باید افزایش پیدا کند تا تفاوت نرخ سود بانکی، سیر نزولی داشته باشد.

وی افزود:  نرخ ذخیره قانونی در بانک‌ها باید کاهش پیدا کند ؛ نرخ سود بانکی هم باید کاهش پیدا کند که این تاثیر مثبتی در  بازار رقابتی خواهد داشت  و می تواند سود سپرده ها را کاهش دهد.

ارسال نظرات